کد خبر: ۱۱۰۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 06
شفا آنلاین>اجتماعی>آمارها نشان می‌دهند که 700 میلیون زن در جهان در سنین کودکی ازدواج کرده‌اند البته این میزان در کشورهای کمتر توسعه یافته شدید‌تر است.
به گزارش شفا آنلاین،به طوری که در کشورهای کمتر توسعه یافته یک نفر از هر 3 نفر در سن کمتر از 18 سال ازدواج می‌کنند. مشکلات اقتصادی و دلایل خانوادگی یکی از علل ازدواج در سنین کم محسوب می‌شود اما شواهد و مطالعات نشان می‌دهند اغلب زنانی که ازدواج‌های زودهنگام دارند دارای همسرانی معتاد هستند. این مادران اغلب برای تأمین هزینه‌های خود مجبور به تکدی گری به همراه کودکان خود می‌شوند.

  شیرین احمدنیا در نشست «ازدواج در سنین پایین» که در «باشگاه هواداران جمعیت امام علی (ع) » برگزار شد، گفت: کشورهایی مانند نیجر، آفریقای مرکزی، چاد، بنگلادش، سودان جنوبی، مالی، بورکینافاسو، گینه و موزامبیک جزو 20 کشوری هستند که بالاترین نرخ شیوع ازدواج کودکان را دارند.

بر اساس توافقی که در مجامع بین‌المللی صورت گرفته هر فــرد زیر 18 سال کودک محسوب می‌شود بنابراین افرادی که زیر 18 سال ازدواج کرده‌اند را باید به عنوان یک کودک درنظر گرفت. این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه به صورت تقریبی 17 درصد دختران پیش از رسیدن به سن 18 سالگی ازدواج کرده‌اند، افزود: طبق آمار یونیسف سه درصد از دختران هم پیش از رسیدن به سن 15 سالگی ازدواج می‌کنند.


از پیش از انقلاب تاکنون آمار ازدواج کودکان کاهش جدی داشته است اما هنوز هم این مسأله به عنوان یک معضل جدی در کشور محسوب می‌شود. شیرین احمد نیا در ادامه با بیان اینکه سن ازدواج قانونی در ایران برای دختران 13 سال و برای پسران 15 سال درنظر گرفته شده است، گفت: در برخی از مناطق به ازدواج به عنوان استراتژی گسترش پیوندهای خانوادگی نگریسته می‌شود و در این جوامع دختران و پسران بعد از تولد و حتی ما قبل از آن برای یکدیگر نشان می‌شوند.

عقاید خانوادگی و فقر یکی از علل مؤثر در بروز ازدواج در سنین کم هستند. این استاد دانشگاه نیز به این موضوع تأکید کرد و افزود: گروهی از پدر و مادرها نیز با عنوان حفاظت از دخترانشان و جلوگیری از درگیری آنها با موضوعات جنسی، دختران خود را در سنین پایین شوهر می‌دهند. در جوامعی که این موضوع رواج دارد در بسیاری از موارد دختران به اندازه پسران از ارج و قرب برخوردار نیستند. یکی دیگر از دلایل ازدواج کودکان موضوع فقر و تلاش خانواده‌ها برای کاهش هزینه‌ها است. در این نگاه دختر زود شوهر داده می‌شود تا یک نانخور از جمعیت خانواده کاسته شود.

ازدواج در سنین پایین می‌تواند سلامت جنین و حتی مادر را به خطر بیندازد. معاون پیشگیری از آسیبهای بهزیستی در خصوص پیامد‌های ازدواج در سنین کم، اظهار کرد: زمانی که ازدواج در سن پایین صورت می‌گیرد به تبع آن و با توجه به فشارهای فرهنگی بر این کودکان، بارداری زودرس نیز اتفاق می‌افتد؛ و در شرایط بارداری، زایمان و شیردهی، بقا و سلامت مادرو کودک هردو به خطر می‌افتد. بر اساس آمار، هر چه ازدواج مادران در سن بالاتری صورت بگیرد میزان سقط غیرعمدی و مرگ و میر مادران کاهش می‌یابد.

احمدنیا، گفت: دخترانی که در سنین پایین ازدواج می‌کنند حامیانشان فقط به خانواده و دوستان صمیمی شان محدود می‌شود همچنین آنها به دلیل عدم استقلال مالی به شوهرانشان وابسته هستند و به نوعی با یک حس عدم امنیت روبه‌رو هستند. این کارشناس مسائل زنان با اشاره به اینکه از سال 2014 کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد سندی مبتنی بر توافق کشورهای عضو برای خاتمه دادن ازدواج کودکان تهیه کرد، اظهار کرد: موضوع مقابله با ازدواج کودکان باید به فراتر از خانواده‌ها منتقل شود زیرا این یک مسأله اجتماعی خصوصی نیست.

پیامد ازدواج در سنین پایین
در ادامه این برنامه طراوت مظفریان، عضو جمعیت امام علی(ع) نیز تصریح کرد: از بین 303 زن تحت پوشش خانه‌های ایرانی جمعیت امام علی(ع) که امسال در مراسم روز مادر شرکت کردند 37/ 7 درصد در سن 10 تا 15 سال، 50 درصد آنها در سن 15 تا 20 سال و مابقی در سن بالای 20 سال ازدواج کرده بودند؛ بسیاری از این زنان نیز در فرآیند ازدواج از تحصیل محروم شده و با بارداری زودرس روبه‌رو شده بودند.

وی با تأکید بر اینکه حـــــــدود 85 درصد از این زنان همسرانشان معتاد هستند، افزود: این زنان برای تأمین مخارج زندگی خود در سر چهارراه‌ها، گل فروشی یا دست فروشی می‌کنند. بعضی از آنها نیز مجبور به مصرف مواد می‌شوند یا اینکه بچه‌های خود را بر سر چهارراه‌ها برای گدایی قرار می‌دهند. درکنار تمام مشکلات مورد اشاره از مدارک هویتی نیز برخوردار نیستند. وی به رواج معضل «کودک بیوه» نیز اشاره کرد و گفت‌: ما با دخترانی روبه‌رو هستیم که در سن 12 سالگی ازدواج کردند و در سن 13، 14 سالگی نیز طلاق گرفته‌اند و اکنون با انواع مشکلات روحی روبه‌رو هستند.

این عضو جمعیت امام علی(ع)، افزود: دراین فرآیند با کودکانی روبه‌رو هستیم که بر اثر فشار خانواده‌هایشان و بر اساس اجبار مجبور به کار در خیابان‌ها هستند؛ مادران آنها کسانی هستند که در سن پایین ازدواج کرده‌اند، کودک کار بوده‌اند، در سن کم مادر شده‌اند و کودک آنها برای فرار از خشونت خانه و قرار نگرفتن در چرخه تکراری مورد اشاره بعضاً به همراه پسری فرار می‌کنند، در حالی که نسبت به انواع خشونت‌های دیگری که با آن روبه‌رو خواهند بود، اطلاعی ندارند.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: