کد خبر: ۱۱۰۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 03
شفا آنلاین>سلامت>در حالی که تعیین تعرفه های پزشکی سال ۹۵ چالش و سروصدای زیادی داشت اما در حالی به ۱۵ درصد افزایش رسید که هم مردم ناراضی هستند و هم پزشکان به دلیل مالیات هایی که پرداخت می کنند از تعرفه های جدید چندان رضایتی ندارند.
به گزارش شفا آنلاین،از آغاز سال ۹۵ بحث افزایش و تغییر تعرفه های پزشکی سر زبان ها افتاده بود. به طوری که مسئولان وزارت بهداشت یا افزایش آن را تکذیب می کردند و یا به نحوی از آن صحبت می شد که گویی این تنها یک تصور اشتباه در مورد افزایش تعرفه های پزشکی است. اما بعد از مدت کوتاهی اعلام شد که تعرفه های پزشکی ۱۰ درصد افزایش داشته است. این در حالی بود که به گفته زالی، رییس  سازمان نظام پزشکی، این تعرفه ۲۰ درصدی بوده است.
 
با اعلام اینکه میزان افزایش تعرفه چه میزان بوده و در چه حدی تایید شده است، توجیهی بود برای اینکه اعتراضی به وجود نیاید و طرح حول سلامت که یکی از اصلی ترین موضوعات آن کاهش پرداختی از جیب مردم بوده است، زیر سوال نرود.

اما در جلسه چهارشنبه شب شورای عالی بیمه خدمات درمانی کشور سرفصل های تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در بخش عمومی و غیر دولتی اعم از ویزیت، حق الزحمه جراح، هتلینگ بیمارستانی و داروخانه ها در سال۹۵ مشخص شد. بر این اساس میانگین رشد تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در بخش دولتی و خصوصی امسال، در کلیه سرفصل‌ها با ۱۰ درصد رشد نسبت به سال ۹۴ همراه است.

تعرفه‌های اعلامی در بخش خصوصی، نرخ ویزیت پزشک عمومی ۱۵.۸(۱۵ممیزهشت) بوده است. به عنوان مثال تعرفه ۱۹۰ هزار ریالی در سال ۹۴ به ۲۲۰ هزار ریال در سال ۹۵ رسیده است. همچنین تعرفه‌های اعلامی مصوب خدمات تشخصی و درمانی در بخش عمومی غیردولتی، ۱۲ درصد افزایش داشته است. به طوری که نرخ ویزیت پزشک عمومی که ۱۲۵هزار ریال بوده است، اکنون به ۱۴۰ هزار ریال رسیده است.

این در حالی است که ویزیت پزشک متخصص نیز با رشد ۱۵ درصدی از ۲۰۰ هزار ریال در سال ۹۴ به ۲۳۰ هزار ریال در سال ۹۵ رسیده است و ویزیت پزشک فوق تخصص نیز ۱۲ درصد افزایش یافته است و از ۲۵۰ هزار ریال به ۲۸۰هزار ریال رسیده است.

این افزایش تعرفه ها در حالی رخ داد که عده ای معتقد بودند رشد ۱۰درصدی این تعرفه ها برای پرداخت مالیات پزشکان کافی نیست. چالش تعیین تعرفه های درمانی هر سال میان وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان نظام پزشکی بحث برانگیز است. به این ترتیب که وزارت بهداشت در بحث تعرفه گذاری سنگ بیمارستان های دولتی و توان پرداخت مردم را به سینه می زند. وزارت رفاه تعهدات بیمه ای سازمان های بیمه گر را درنظر میگیرد و در نهایت و سازمان نظام پزشکی به شکل طبیعی به دنبال منافع پزشکان است و رسیدن به درصدی از افزایش تعرفه های درمانی که برای پزشکان به صرفه باشد.

این چالش از سال ۱۳۸۹ به اوج خود رسید. زمانی که دولت دست به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها زد و هر سه ضلع را با چالش بی سابقه ای مواجه کرد. بیمارستان ها و مراکز دولتی با افزایش ۳۰۰ درصدی هزینه های خود ناشی از اجرای قانونی هدفمندی یارانه ها مواجه شدند. پزشکان با افزایش هزینه های حامل های انرژی مواجه شدند و بیمه ها نیز در مقابل این افزایش هزینه ها، نمی توانستند تعهدات بیمه ای خود را یک شبه تا سقف ۳۰۰ درصد افزایش دهند. همین اتفاق باعث شد تعیین تعرفه ها تا سال ۱۳۹۳ به چالش مهمی میان این سه ضلع خدمات درمانی تبدیل شود.


با این حال آنچه تعیین تعرفه های درمانی در سال ۹۵ را مشکل ساز کرده است، اتفاقی متفاوت است.
پزشکان از امسال با حجم بالاتری از افزایش میزان مالیات مواجه شده اند و همین مسئله باعث شده سازمان نظام پزشکی به نمایندگی از پزشکان خواستار افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تعرفه های درمانی باشند. مسئله ای که بارها در نامه های رییس سازمان نظام پزشکی به مسئولان دولتی اشاره شده. هرچند که رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی افزایش تعرفه ها محقق نشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: