کد خبر: ۱۱۰۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 01
شفا آنلاین>سلامت>یکی از مسئولیت های مهم رسانه های خبری، ارائه اطلاعات درست به مخاطبان است و در انجام این وظیفه خطیر، سلامت و واقعیت امر نباید فدای حاشیه ها شود .

 به گزارش شفا آنلاین، هفته گذشته خبری مبنی بر جراحت صورت یک نوزاد به هنگام انجام عمل جراحی سزارین در یکی از بیمارستان های اصفهان منتشر شد.
در واکنش به این خبر بزرگنمایی شده، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: اینگونه عوارض در انجام سزارین با فراوانی سه مورد در هر هزار سزارین در تمام دنیا دیده می شود؛در استان اصفهان هر سال حدود 70 هزار نوزاد با کمک متخصصان زنان و زایمان و ماماها متولد می شوند که بیش از نیمی از آنها با انجام سزارین صورت می گیرد.
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: در چند سال گذشته این اولین مورد عارضه جراحت است که گزارش شده و حاکی از توانمندی و تکنیک بالای متخصصان زنان استان است اگرچه رسیدگی به قصور پزشکی توسط مراجع ذیربط که بر اساس ضوابط قانونی صورت می پذیرد از حقوق مسلم آسیب دیدگان می باشد.
این دانشگاه تصریح کرد: انتظار است رسانه ها با قدرشناسی از خدمات ارزشمند کادر درمانی بیمارستان ها به آرامش مادران باردار در انجام پروسه پرمخاطره زایمان کمک کنند و به این وسیله مشوق سیاست های فرزند آوری کشور نیز باشند .
پارسال نیز خبر یک تخلف پزشکی در بیمارستان اشرفی اصفهانی خمینی شهر که به شهر خیران معروف است ، در صدر اخبار رسانه ها و شبکه های اجتماعی قرار گرفت و توجه همگان را به خود جلب کرد.
روایت ها، نکته ها، داستان ها و تحلیل های گوناگونی درباره این خبر نوشته و منتشره شد که بسیاری از این مطالب با واقعیت سازگار نبود و می توان گفت در بیان این اتفاق نیز بزرگنمایی و موج سواری های انگیزه دار صورت گرفت.
این موضوع تا جایی پیش رفت که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یادداشتی از روایت نادرست برخی شبکه های اجتماعی و خبری از حادثه بیمارستان خمینی شهر گلایه کرد.
بر اساس اصول خبرنگاری و اطلاع رسانی، خبرنگار باید رویداد را آنطور که اتفاق افتاده است نه آنطور که مایل است اتفاق افتاده باشد به اطلاع مخاطبان برساند.
در واقع خبرنگار باید قبل از هر چیز به شناسایی دقیق واقعه بپردازد و با استفاده از مشاهدات عینی خود یا استناد بر دیدنی های معتبر دیگران، جریان حقیقی آن را گزارش دهد و علل، کیفیت و آثار آن را به خوبی تشریح کند.
در اخبار حوزه سلامت با توجه به اینکه بطور مستقیم با همه مردم و سلامت و تندرستی آنها ارتباط دارد نیز تاکید بسیاری شده که اخبار همراه با ارائه اطلاعات درست، معتبر و مستند و بدور از هرگونه حاشیه یا ابهام و تشویش اذهان عمومی باشد.
اخبار سلامت به دسته های مختلفی مانند اخبار علمی و فناوری درباره آخرین دستاوردها و تجهیزات پزشکی، رویدادهای علمی مانند برگزاری همایش های تخصصی، سیاستگذاری ها و برنامه های منطقه ای و کلان، نظام درمان و بهداشت و همچنین برخی اتفاق های نادر مانند خطاهای پزشکی تقسیم می شود.
یک عضو شورای سیاستگذاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این باره به ایرنا گفت: انعکاس واقعیت ها بصورت ناموزون یا بدون داشتن پایه علمی درست و شناخت از اصل موضوع برای نظام سلامت مضر است.
کیانوش جهان پور افزود: در اطلاع رسانی باید توجه شود که آیا این اتفاق، عارضه، قصور یا خطای پزشکی است.
وی ادامه داد: باید تفاوت این موارد شناخته شود و اینکه در واقعیت چه تعداد از این موارد اتفاق می افتد، چه میزان از آنها گریزناپذیر است و تا چه حد جلوی آنها را می توان گرفت.
وی واقعیت را این موضوع دانست که عارضه جانبی، همزاد دارو و درمان است و خطا نیز همزاد انسان.
جهان پور با تاکید بر اینکه هیچ جای دنیا، تعداد عارضه ها و خطاهای حوزه سلامت صفر نیست، گفت: وضعیت کشور ما نسبت به بسیاری دیگر از کشورها قابل قبول است.
وی توضیح داد: آمارها نشان می دهد که بطور میانگین 10 تا 12 درصد بیماران به نوعی دچار یکی از این عوارض یا خطاها می شوند که این آمار در کشور ما کمتر از این حد است.
وی با تاکید بر اینکه چنین اتفاق هایی ناخوشایند است اما با درصد بسیار ناچیزی اتفاق می افتد گفت: بزرگ کردن این اتفاق ها باعث ایجاد شبهه در میان مردم می شود.
به گفته وی با بزرگ کردن این حوادث ممکن است مردم پیش خود تصور کنند که این قبیل موارد به وفور در جامعه اتفاق می افتد بدین ترتیب اعتماد و اطمینان آنها به سیستم سلامت و درمان کشور از بین می رود.
این عضو شورای سیاستگذاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: چنین اخباری سرمایه اجتماعی متعلق به نظام سلامت و اعتماد عمومی را مخدوش می کند و در جهت خلاف اهداف رسانه سلامت است.
وی با اشاره به خبری که هفته گذشته درباره جراحت صورت یک نوزاد منتشر شد توضیح داد: عمل جراحی سزارین ممکن است در مواردی ناجی مادر و کودک باشد و نمی توان این عمل را بدلیل عوارض کمیاب آن انجام نداد.
به گفته وی در سال های اخیر در تحقیقی در ایتالیا مشخص شد که از سه هزار و 200 مورد سزارین، 97 مورد منجر به زخمی شدن جنین شده است.
جهان پور تاکید کرد: اگر این موارد برای مردم توضیح داده نشود، اغتشاش در اذهان عمومی ایجاد می شود.
وی گفت: در هر اقدام درمانی در حوزه سلامت این احتمال وجود دارد اما آیا می توان کل فرایند را بخاطر این یک مورد، متوقف کرد.
وی نگرانی رسانه های عرصه سلامت را انعکاس قصور یا اشتباه پزشکی به گونه ای دانست که منجر به مخدوش شدن سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی در جامعه شود و سیستم سلامت کشور را نزول دهد.
وی با بیان اینکه رسانه بدنبال انتخاب تیتری است که قابل توجه باشد افزود: اما باید در چگونگی انتشار خبر سرمایه اجتماعی را در اولویت قرار دهیم .
وی رسالت رسانه سلامت را این دانست که در موقع اطلاع رسانی، متن فدای حاشیه نشود.

*** سودجویی وارد اخبار سلامت نشود
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اسفند پارسال در افتتاحیه دوره آموزشی خبرنگاری سلامت در اصفهان گفت: با توجه به حرفه سخت و پرمخاطره خبرنگاری، خیلی مهم است که خبرنگار بتواند صداقت حرفه ای را حفظ کند و به هر قیمتی تن به جلب مخاطب در رسانه های ملی، بین المللی و فضاهای مجازی ندهد.
دکتر سید حسن هاشمی از خبرنگاران خواست که قلم و زبانشان در مسیر اخلاق، متانت و عدالت اجتماعی عمل کند و افزود: این حق مردم است که با راستی و صداقت تمام از اخبار و رویدادهای علمی و حوزه سلامت آگاه شوند.
وزیر بهداشت تاکید کرد: در حوزه سلامت باید مراقب باشیم که اطلاع رسانی ها باعث عدم اعتماد گیرندگان خدمت به مسئولان نشود چرا که بخشی از درمان همان بحث اعتماد است.
انعکاس اخبار منفی و نا امید کننده درباره سلامت و بهداشت عمومی در رسانه‌ها که به نوعی سیاه‌نمایی محسوب می‌شود و نگرانی مردم را در پی دارد، انتقاد دادستان تهران را نیز بدنبال داشته است .
جعفری دولت‌آبادی با تاکید بر مسئولیت رسانه‌ها در انتشار اخبار صحیح و مستند، اظهار کرد: اطلاع‌رسانی به موقع و شفاف از سوی وزارت بهداشت به عنوان متولی حوزه‌ سلامت و بهداشت عمومی نقش مهمی در پیشگیری از درج اخبار دور از واقعیت در این حوزه دارد.
به گفته وی نباید اجازه داد که سودجویی و تجارت وارد حوزه‌ سلامت شود.
نگاهی به انتشار این قبیل اخبار و چگونگی انعکاس آن در جامعه و واکنش مردم نشان می دهد که اعتماد و اطمینان مردم که به عنوان سرمایه اجتماعی نظام سلامت هر کشور محسوب می شود، تا حد گسترده ای دستخوش تغییر قرار می گیرد و حتی ممکن است منجر به از بین رفتن آن شود.
به همین دلیل کارشناسان و خبرگان عرصه اطلاع رسانی تاکید دارند که رسانه های سلامت، سرمایه اجتماعی را به عنوان مهمترین اولویت در انتشار خبر مورد توجه قرار دهند و تدابیری اتخاذ کنند که این مهم فدای حاشیه ها و حاشیه سازی ها نشود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: