کد خبر: ۱۱۰۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 02
شفا آنلاین>سلامت>بر اساس مطالعه جدید محققان، مردانی که کروموزوم Y سلول‌های خونی خود را با افزایش سن از دست می‌دهند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار می‌گیرند.

به گزارش شفا آنلاین،محققان دانشگاه اوپسالا سوئد با مطالعه روی بیش از ۳۲۰۰ مرد پی‌بردند که افراد مبتلا به آلزایمر، حدود سه برابر بیشتر احتمال دارد که شاهد از بین رفتن کروموزومY در برخی از سلول‌های خونی‌شان باشند. همچنین مردان مسنی که کروموزوم Y خود را از دست داده‌اند، با خطر بیشتر ابتلا به آلزایمر در طول ۸ سال آینده مواجه هستند.

       این پژوهش نشان داد می‌توان از آزمایش یک‌روزه خون مردان برای تشخیص فقدان این کروموزوم، جهت پیش‌بینی احتمال ابتلا به آلزایمر استفاده کرد.سپید

       مردان دارای یک کروموزوم X و یک Y هستند؛ ولی زنان دو کروموزوم X دارند. به نظر می‌رسد کروموزومY کارهایی بیش از تعیین جنسیت مذکر و اطمینان از تولید طبیعی اسپرم انجام می‌دهد.

       پژوهشگران در مطالعات اخیر خود دریافته‌اند مردان با افزایش سن، کروموزومY خود را در برخی از سلول‌های خونی از دست می‌دهند. این روند بخشی معمول از افزایش سن است. برای مثال مطالعه سال ۲۰۱۴ نشان داده بود مردان مسن بدون کروموزومY بسیار در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند و عمر کوتاه‌تری نسبت به سایر مردان دارند.

       به گفته محققان، مردانی که کروموزومY خود را از دست داده‌اند، حدود هفت برابر بیشتر از مردان دیگر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند. 

       یافته‌های این مطالعه مبتنی بر نمونه خون بیش از ۳۲۰۰ مرد اروپایی با میانگین سنی ۷۳ سال بود. در مجموع ۱۷ درصد از این مردان در برخی از سلول‌های خونی، کروموزومY خود را از دست داده بودند. هر چه فقدان این کروموزوم بیشتر باشد، خطر بروز آلزایمر بالاتر است. محققان حدس می‌زنند آسیب به عملکرد ایمنی در این ارتباط نقش دارد؛ زیرا از‌دست‌دادن کروموزومY با سرطان و بیماری‌های خودایمنی هم مرتبط است.  Health Day


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: