کد خبر: ۱۱۰۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 02
شفا آنلاین>اجتماعی>بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن«سالم و ناسالم» این روزها درحال ضبط قسمت دوازدهم این مجموعه است.
به گزارش شفا آنلاین، به نقل از سپید این انیمیشن با هدف فرهنگ سازی در حیطه بهداشت و پیشگیری از بیماری از یکسال گذشته مراحل تولیدش آغاز شده است و تاکنون چهار قسمت آن نهایی شده و به شکل پراکنده از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شده است. این مجموعه اطلاعات کاربردی در این حوزه به مخاطبان ارائه می‌کند اما با وجود این، پخش آن هنوز به شکل دقیق مشخص نیست. با بهرام عظیمی کارگردان این مجموعه به گفت وگو پرداختیم.

  روایت داستانی«سالم و ناسالم» برای مخاطب دلنشین است. این موضوع ارتباط مخاطب با اثر را بیشتر کرده است.
       بله. مجموعه «سالم و ناسالم» در قالب طنز بیان شده و باید در جایی قرار بگیرد که بتواند تاثیرگذار باشد. زیرا موضوعاتی سوژه این اثر قرار گرفته که ارزش دیدن دارد چون در رابطه با بیماری‌هایی است که امروزه شایع شده و ما به عنوان تیم سازنده از تلویزیون که همیشه در نقش حامی ظاهر شدیم درخواست می کنیم زمان و تکرار پخش مناسبی را در اختیار این انیمیشن های کوتاه قرار دهد.

این روزها ارتباط مخاطب با انیمیشن زیاد شده است و برخی از مجموعه ها توانسته‌اند فرهنگ سازی کنند.
       امروز یکی از آثار موفق انیمیشن تلویزیونی، «دیرین دیرین» است که با بهره بردن از یک شیوه بیان جدید در طرح مشکلات، بسیارتاثیرگذار است. اتفاق خوب دیگری که برای این اثرافتاد زمان و تکرار پخش مناسبی بود که به دیده شدن این اثر کمک شایانی کرد و اگر در این زمان‌ها روی آنتن نمی‌رفت زحمات گروه «درین درین» دیده نمی‌شد. زمان کوتاه و طنز جذاب برگ برنده «دیرین دیرین» محسوب می‌شود اما یادمان باشد طراحی شخصیت‌های دوست داشتنی به همراه نگارش و کارگردانی علی درخشی که تجربه زیادی درکاریکاتور نیز دارد و دوبله خاص و هنرمندانه محمدرضا علیمردانی به همراه یک تهیه کننده پیشرو و خوشفکر باعث شده «دیرین دیرین» به یکی از پربیننده‌ترین برنامه های تلویزیون تبدیل شود.

«سالم و ناسالم» درهر قسمت به یک موضوع می‌پردازد. انتخاب این سوژه ها به چه شکل است؟
       هر قسمت از انیمیشن‌های «سالم و ناسالم» یک کار داستانی کوتاه است که به بیان موضوع می‌پردازد و در ازای بیان یک مسئله، راهکار نیز ارائه می‌دهد و مثل هرتولید دیگری نیازمند زمان پخش خوب است. به نظر من اگر این کار قبل یا بعد از برنامه‌های پربیننده تلویزیون نمایش داده شود خیلی مناسب است.

  خط کلی داستان به چه شکل است؟
       «سالم و ناسالم» داستان دارد و مثل کارهای قبلی‌ام به زندگی مردم کاملا نزدیک است. ۲ شخصیت جذاب در این مجموعه گنجانده شده که نوآوری در طراحی شخصیت به حساب می آید و نمونه‌شان را پیش از این درهیچ کار انیمیشن نداشتیم. این مجموعه به فراخور موضوع بیماری‌ها ساخته می‌شود و فعلا انتهایی برایش قائل نیستیم.

در مورد مسائل روز حوزه بهداشت و درمان هم موضوعاتی را مطرح می کنید؟
       بله. کار ما به روز است و درباره بیماری‌های رایجی صحبت می‌کند که امروزه مردم دغدغه‌اش را دارند. اگرچه بیماری معطوف به محدوده زمانی نیست اما امروزه در وضعیتی هستیم که یک شبه یک جریان درست می‌شود. از آنجا که ما هم بر اساس آنچه رایج است کار می‌سازیم نیاز به زمان پخش مناسب داریم تا کارمان در زمان خودش دیده شود.

  این انیمیشن به سفارش کجا تولید شد؟
       این مجموعه را با تاکید وزارت بهداشت و مدیریت موسسه «آوای هنر سلامت» به عنوان سفارش دهنده، مناسب با فضای رسانه ملی تولید کردیم. اگر کار ما کوتاه‌تر بود یا از خط قرمزهای مختص تلویزیون عبور می‌کرد شاید در فضای مجازی بیشتر دیده می‌شد اما کار ما با فرمت تلویزیون ساخته شده و کسی معمولا از فضای مجازی انیمیشن بیش از دو دقیقه ای را پیگیری نمی‌کند.

  چرا با توجه به جذابیت‌هایی که در فضاهای مجازی وجود دارد این اثر را تولید نکردید؟
       اگرمی‌خواستیم این کار را صرفا بر اساس جذابیت‌های شبکه‌های اجتماعی بسازیم در رسانه ملی قابل پخش نبود. تلویزیون تنها رسانه قابل اعتماد مردم است که خانواده‌ها در گروه‌های سنی مختلف به تماشای آن می‌نشینند. پیام این انیمیشن هم خطاب به خانواده است و در رسانه ملی بهتر می‌تواند تاثیرگذار باشد.

معمولا در زمینه فرهنگ سازی به شکل جدی برنامه‌ای تولید نمی‌شود، ساخت این انیمیشن جوز موارد نادر است.
       اصولا در کشور ما به کار فرهنگی خیلی بها داده نمی‌شود چون معمولا مشکلات و نیازهای جامعه وقتی مورد اهمیت قرار می‌گیرند که کسی در مقام مسئول بنا برتجربیات شخصی خود نسبت آن احساس خطر کند.اگر آگاهی و اشراف‌مان را به مسایل اجتماعی و نیازهای جامعه بالا ببریم و درک این را داشته باشیم که گاهی مشکلات بدون اینکه شامل حال ما شوند دیگری را گرفتار خود کرده‌اند، باید بدانیم لازم نیست مشکلات اول دامن خودمان را بگیرند و بعد چاره اندیشی کنیم بلکه می‌توانیم قبل از رواج یک معضل جلوی اتفاق‌های ناگوار را بگیریم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: