کد خبر: ۱۱۰۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 01
شفا آنلاین>اجتماعی> شاید سخنرانی عقیل یوسفی‌کما به ظاهر ارتباطی با بخش شادی که محوریت اصلی برنامه بود، نداشت، اما اخبار خوبی در گفته‌های وی بود. ربات انسان‌نما به نام سورنا که چند سالی است بر سر زبان‌ها افتاده است، زیر نظر وی و همکاران و دستیارانش طراحی می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید یوسفی‌کما در سخنان خود از طرز کار این دستگاه گفت که تا جایی که ممکن بوده، در تلاش بودند، آن را به ساختار طبیعی بدن انسان نزدیک کنند. این ربات که در سه نوبت طراحی داخلی و بیرونی بهبود پیدا کرده است، می‌تواند از سطوح شیب‌دار بالا برود، با انسان‌ها ارتباط برقرار کند و اجسام مختلف را در اطراف خود تشخیص دهد. یوسفی‌کما در ادامه سخنان خود از دو نفر از دستیارانش خواست تا روی سن، کنترل از راه دور ربات را به همه نشان دهند.

یوسفی‌کما  در پاسخ به این پرسش که آینده این ربات چیست، گفت: «رشته رباتیک به گونه‌ای است که ما به اجبار باید خود را ویرایش کنیم. در تلاش هستیم برای سورنای چهار ابعاد دینامیکی این ربات را گسترش دهیم تا حیطه توانایی‌های بیشتری داشته باشد. سطح هوشمندی آن را هم بالا ببریم. از سوی دیگر در تلاش هستیم، سورنا ابعاد متفاوتی داشته باشد. در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف ربات‌هایی می‌خواهیم طراحی کنیم که در یک نوع احساسات بیشتری را متوجه می‌شود و در نوع دیگر محاسبات دقیق‌تری انجام می‌دهد. همچنین برخی از آنها کاربردهای متفاوتی دارند. برخی از آنها برای عملیات امداد و نجات و برخی دیگر برای انجام اعمال جراحی طراحی می‌شوند و در موقعیت‌های مختلف به کار انسان می‌آیند.»

       به گفته یوسفی‌کما یکی از اصلی‌ترین اهداف ساخت این ربات در زمینه کمک به معلولین است. وی در این مورد گفت: «در تلاش هستیم تا اندام‌های مصنوعی را برای معلولین تهیه کنیم. این اندام‌ها مستقیم به مغز متصل می‌شوند و می‌توانند تا حدی کارکرد یک اندام طبیعی را داشته باشند. این محصولات هنوز به مرحله آمادگی کامل و تولید انبوه نرسیده‌اند اما در برنامه کاری ما هست که تعدادی محصول را در سال جاری به تولید انبوه برسانیم. مهم‌ترین آنها ربات‌های کوچک برای دبیرستان‌ها است. از سوی دیگر، دوره‌های متفاوت رباتیک را برگزار می‌کنیم که جنبه آموزش و پژوهش دارند.»

 یوسفی‌کما در مورد تعداد افراد همکار در این مجموعه گفت: «در حال حاضر حدود 60 تا 70 نفر از دانشجویان مکانیک، برق، مهندسی کامپیوتر و غیره در پروژه سورنا همکاری دارند که تعداد زیادی از آنها دانشجوهای دانشگاه‌های مختلف هستند و چند نفر هم مهندسان فارغ‌التحصیل فعالیت دارند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: