کد خبر: ۱۱۰۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 01
شفا آنلاین>سلامت> مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که چاقی شکمی و انباشت چربی در منطقه میانی بدن منجر به افزایش خطر بروز بیماری های مزمن و دوره ای کلیوی یا (CKD) می شود. این مطالعات به مدت هفده سال ادامه داشته است.

به گزارش شفا آنلاین،چاقی شکمی یا انباشت چربی در بخش های میانی بدن ، زمانی رخ می دهد که میزان غیر متعارف و زیادی از چربی ها در بخش شکم و پهلوی انسان انباشته شده و شکل ظاهری شکم و پهلو را برجسته نشان دهد. این مساله می تواند تاثیراتی نامطلوب بر سلامت انسان داشته باشد.

در حدود یازده درصد از افراد مبتلا به چاقی شکمی دارای عارضه موسوم به آلبومینوریا albuminuria هستند که در آن سطح پروتئین آلبومین ادرار افزایش یافته که این موضوع نشان دهنده وجود اختلال در عملکرد کلیه ها بوده و در این حالت کلیه ها قادر به انجام وظایف خود به طور صحیح نبوده و مستعد ابتلا به امراض مزمنی هستند که بر اثر آن و به مرور زمان کلیه ها از کار خواهد افتاد.

نتایج به دست آمده از این مطالعات نشان می دهد که در حدود یازده درصد از افراد مبتلا به چاقی شکمی دارای عارضه موسوم به آلبومینوریا albuminuria هستند که در آن سطح پروتئین آلبومین ادرار افزایش یافته که این موضوع نشان دهنده وجود اختلال در عملکرد کلیه ها بوده و در این حالت کلیه ها قادر به انجام وظایف خود به طور صحیح نبوده و مستعد ابتلا به امراض مزمنی هستند که بر اثر آن و به مرور زمان کلیه ها از کار خواهد افتاد.

در همین رابطه دکتر هارینی ساراتی پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا اعلام کرد: هدف ما از این مطالعات ، کشف این موضوع است که آیا چاقی و به ویژه چاقی های شکمی نقشی در بروز بیماری های مزمن و دوره ای کلیوی دارند یا نه؟ در کنار این مساله ما به مطالعه شرایط جوانان سالم و بدون بیماری می پردازیم که دارای چربی شکمی زیادی هستند.

پژوهشگران در این مطالعات پیشنهاد می کنند که موضوع چاقی و به ویژه انباشت چربی های شکمی به عنوان یک عامل افزایش دهنده خطر ابتلا به بیماری های مزمن و دوره ای کلیوی شناخته شده و پزشکان متخصص بیماری های کلیوی به این موضوع توجه کرده و آن را در هنگام معاینه بیماران دارای این شرایط و به ویژه جوانان و نوجوانان دارای چربی انباشته شکمی ، مد نظر قرار دهند.

دکتر میشل . ال . ملامد سرپرست این تیم تحقیقاتی و استادیار دانشکده پزشکی آلبرت انیشتن نیز در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد: تا کنون تصور عمومی بر این بود که بیماری های مزمن و دوره ای کلیوی تنها در افراد کهنسال بروز می کنند اما در این مطالعات مشخص شد که این بیماری می تواند بسیار زودتر آغاز شده و به این دلیل که معمولا نشانه های آن مشاهده نشده و فاقد عوارض ظاهری است، شناسائی نشده و برای سال ها مخفی باقی می ماند.

در این مطالعات ، پژوهشگران اقدام به بررسی و آنالیز شرایط سلامت و بهداشت 6 هزار و 918 فرد مختلف کردند که در رده سنی 20 تا 40 سال قرار داشته و هیچ کدام از این افراد باردار نبودند. این مطالعات از سال 1999 آغاز شده و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز آن تا سال 2010 ادامه یافته و پس از آن این نتایج مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار گرفتند. منبع اصلی اطلاعات دریافت شده توسط این تیم تحقیقاتی ، پرونده های ثبت شده در مرکز ملی پایش تغذیه و سلامت ایالات متحده آمریکا بوده و پژوهشگران در خاتمه مطالعات خود اعلام کردندکه با توجه به شرایط دشوار درمان قطعی بیماری های مزمن و دوره ای کلیوی ؛ بهترین گزینه برای اجتناب از آن، پیشگیری و داشتن یک زندگی سالم عنوان می شود.

 شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی PLOS ONE  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: