کد خبر: ۱۱۰۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 30
شفا آنلاین>سلامت> معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش یک کرج از به اجرا در آمدن نحستین طرح پیشگیری از دیابت در مدارس این ناحیه با هدف آشنا سازی دانش آموزان و اولیا با این بیماری مزمن و غیر واگیر خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین،فرزاد شعبانی افزود: کارشناسان فعال در حوزه سلامت در این طرح علمی - آموزشی به منظور گسترش دانش عمومی و تخصصی دانش آموزان و اولیای آنان در خصوص بیماری دیابت و راههای پیشگیری از آن اقدام به برگزاری نشست هایی با عنوان دیابت ' آموزش و پیشگیری ' کردند.
وی اظهار کرد: مراقبان سلامت مدارس در این کارگاه های آموزشی از دیابت بعنوان شایع ترین بیماری مزمن و غیر واگیر در جهان یاد کردند که به دلیل وجود اختلال در تولید و عملکرد انسولین در بدن فرد بوجود می آید که شامل دیابت نوع 1 و 2 می شود.
وی با اشاره به توزیع برشورهای آموزشی در زمینه معرفی گروه های غذایی و دیابت در بین دانش آموزان و اولیا ء شرکت کننده در این دوره های آموزشی خاطر نشان شد: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت 347 میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند و این رقم بالا زتگ هشداری برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.
معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه یک کرج دیابت را یک بیماری مزمن دانست که در تمام عمر بیمار باقی می ماند به همین دلیل نیاز به کنترل دقیق دارد.
شعبانی گفت: قند خون بالا به مدت طولانی باعث آسیب رساندن به بدن و اختلال در ارگان ها و بافت های مختلف از جمله قلب و عروق ، کلیه ، رشته های عصبی و چشم می شود.
وی در ادامه به برآورد سازمان جهانی بهداشت در سال 2030 اشاره کرد و افزود: دیابت هفتمین علت مرگ و میر جهان می شود لذا باید در آموزش های پیشگیری از دیابت فعال تر عمل کنیم.
معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه یک کرج از انجام منظم فعالیت های بدنی و ورزش ، مصرف نکردن مواد قندی و چربی زیاد ، داشتن تغذیه سالم و جلوگیری از افزایش وزن را از مهمترین راههای پیشگیری از دیابت در بین افراد برشمرد.
وی با اشاره به اجرای این طرح برای 53 هزار دانش آموز ناحیه یک کرج در قالب نشست های آموزشی در مدارس و همایش منطقه ای بیان کرد: مراقبین سلامت با مشارکت کارشناسان انجمن دیابت البرز در این طرح اطلاعات لازم را در زمینه دیابت چیست؟ انواع دیابت، عوارض دیابت، علائم دیابت ، افراد در معرض خطر و راههای پیشگیری از دیابت را برای دانش آموزان و اولیاء تشریح کردند.
شعبانی ادامه داد: این طرح به مدت 7 ماه در سال تحصیلی 95-94 در مدارس ایتدایی ، متوسطه اول و دوم آموزش و پرورش ناحیه یک کرج به اجرا درآمد.
وی تاکید کرد: همزمان با اجرای این طرح مراقبین سلامت در مدارس اقدام به شناسایی دانش آموزان مبتلا به دیابت نوع 1و 2 با هدف تحت پوشش قراردادن این دانش آموزان در برنامه های آموزشی - حمایتی در سطح آموزش و پرورش ناحیه یک کرج نیز کردند.
آموزش و پرورش ناحیه یک کرج 53 هزار دانش آموز دارد.
برچسب ها: دیابت ، سلامت ، انسولین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: