شفا آنلاین>اجتماعی>روز به روز به تعداد دوستداران پاراگلایدر و پاراموتور در ایران افزوده میشود. ورزش و تفریحی که حدود 30 سال است در کشور سابقه دارد و 20 سالی هم میشود که بخش خصوصی در این زمینه فعال شده است.
به گزارش
شفا آنلاین،میماند جایی برای
پریدن که تا همین چند سال پیش مقصد اصلی خیلیها ترکیه و ارمنستان بود اما
ظاهراً اتفاقاتی افتاده که سواحل زیبای کشور چه در شمال و چه در جنوب مورد
توجه قرار گرفته و حالا خیلی از خارجیها هم دوست دارند که به ایران
بیایند و بپرند. اینکه دقیقاً چه اتفاقاتی افتاده کم و بیش میدانیم اما
مسأله مهمتر این است که چطور میشود از تفریح یا ورزشی نه چندان فراگیر،
فرصتی برای
گردشگری و رونق اقتصادی فراهم کرد.
محمد خرسند دبیر انجمن ورزشهای هوایی شهرداری تهران و مدرس این رشته
ورزشی در گفتوگو با «ایران» میگوید: «آموزش پرواز با پاراگلایدر و
پاراموتور و سقوط آزاد در ایران نسبت به دیگر ورزشهای هوایی وضعیت مناسبی
دارد و 20 سال است که بخش خصوصی زیر نظر فدراسیون انجمنهای ورزشی که
ورزشهای هوایی نیز جزو آن محسوب میشود فعالیت میکند.
نظارت بر
فعالیتهای آموزشی ورزشهای هوایی هم از طریق وزارت ورزش و همچنین
هواپیمایی کشوری صورت میگیرد. برای آموزش پاراگلایدر و پاراموتور در ایران
محدودیتی وجود ندارد بجز اینکه فعالیتهای سقوط آزاد به دلیل نیاز به هلی
کوپتر، هواپیما و هزینههای بالای اجاره، کمرنگتر است و به دلیل نیاز به
امکاناتی که گفته شد پروسه آموزش طولانیتری نیز دارد.»
وی شرایط آب و هوایی چهار فصل ایران را امتیاز مهمی برای فعالیت در تمام
فصول برای این ورزش میداند و میگوید: «در زمستان، جنوب برای پریدن مناسب
است و در تابستان و بهار هم شهرهای شمالی که امکانات سایت پروازی برای
پاراگلایدر دارند.»
فعال بودن کمیته ورزشهای هوایی در تمام شهرهای ایران به بهبود وضعیت این
ورزش کمک بسیار زیادی کرده است. خرسند دراین باره میگوید: «شرایط این ورزش
هر سال نسبت به سالهای قبل بهتر میشود و در حال حاضر، علاقهمندان،
آموزشهای لازم را زیر نظر 200 استاد ورزشهای هوایی که همه آنها هم
دورههای خاص را در کشورهای اروپایی دیدهاند دریافت میکنند.
علاقهمندان
برای آموزش ورزشهای هوایی با محدودیت مکان برای تمرین و پریدن نیز رو به
رو نیستند زیرا در کل کشور سایتهای پروازی برای این ورزشها موجود است. از
جمله آنها میتوان به سایت جنت آباد، همت، دماوند، آبسرد، امامزاده هاشم،
مازندران، گلستان، گیلان، کردستان و مشهد اشاره کرد.»
خرسند با اشاره به ظرفیت گردشگری ورزشهای هوایی میگوید: «کشورهای همجوار
به درستی به این نکته پی بردهاند و سالانه هزاران ایرانی برای پروازهای
تفریحی به ترکیه و ارمنستان میروند درحالی که خطوط ساحلی مناسب کشور ما
برای پرواز با پاراگلایدر و پاراموتور بدون استفاده مانده است. هنوز برای
کسب درآمد از گردشگری ورزشهای هوایی راه زیادی مانده است زیرا نه تبلیغات
مناسبی برای این ورزش انجام شده و نه مردم برای تفریح به این ورزش اطمینان
دارند. با این همه وضعیت درحال تغییر است و امروزه خیلیها علاقهمند هستند
که در ایران به این تفریح و ورزش بپردازند.»
خرسند معتقد است ورزشهای هوایی که سرشار از هیجان و تفریح برای گردشگران
است زمانی شناخته میشود که تبلیغات و حمایت مالی مناسب داشته باشد و مردم
به تفریح با ورزشهای هوایی اعتماد کنند.
به اعتقاد وی اگر بحث گردشگری
ورزشهای هوایی جدی شود سختگیری برای صدور مجوزهای پرواز نیز کمتر شده و با
توجه به افزایش حضور گردشگران، میتوان تبلیغات جذب توریست و پرواز در
خطوط ساحلی را به ظرفیتهای گردشگری کشور اضافه کرد.
با این همه هنوز تجربه هیجان پرواز گران تمام میشود و هنوز هم میتوان آن
را ورزش پولدارها دانست. بیشتر تجهیزات این ورزش اروپایی است و از کشورهای
فرانسه، آلمان، اتریش، ایتالیا و اسپانیا وارد میشود. قیمت تهیه لوازم و
تجهیزات دست دوم 6 تا 7 میلیون و آکبند 15 تا 16 میلیون تومان برای
علاقهمندان این ورزش آب میخورد. اما ورزشهای هوایی در کشور آنقدر جذاب
هست و خواهان دارد که نمایندگی برندهای معروف دنیا در ایران فعال باشند تا
جایی که برای تهیه هیچ وسیلهای با کمبود مواجه نشوید.ایران