کد خبر: ۱۱۰۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۴ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 30
شفا آنلاین>اجتماعی> پروفسورمارک راجرز پزشک نامی جهان در زمینه آی سی یو کودکان و نویسنده کتاب«مراقبت‌های بخش ویژه کودکان» با مشارکت وزارت بهداشت ایران، یونیسف ودانشگاه علوم پزشکی جانزهاپکینز درسفریک هفته‌ای به ایران کارگاه آموزشی پنج روزه‌ای برای گروهی ازمتخصصین طب اطفال ازجمله پزشکان اطفال، متخصصین اورژانس اطفال و بیهوشی باعنوان«مراقبت‌های حیاتی واحیاء پیشرفته کودکان» باحضورآموزشگران واساتید دانشگاه پزشکی جانزهاپکینزدرتهران برگزارکرد.
به گزارش شفا آنلاین،با پروفسور مارک راجرز به گفت و گویی پرداختیم تا از این دوره آموزشی بیشتر جویا شویم.

 چطور شد که برای دومین‌بار تصمیم گرفتید به ایران سفر کنید؟ برگزاری دوره آموزشی پالس (Pediatric Advanced Life Support) یا احیای پیشرفته کودکان برای پزشکان ایرانی توسط مدرسان دانشگاه جانز هاپکینزچگونه میسر شد؟
       با پزشکی ایرانی به نام دکترسعیده حق‌بین چند سال پیش در ایران آشنا شدم وبا هماهنگی ایشان ازیک بیمارستان کودکان درشیرازدیدن کردم و موفق شدم بخش آی سی یو کودکان آن بیمارستان را نیزببینم. پاییزامسال کتاب مرجعی که درمورد بخش مراقبت‌های ویژه کودکان نوشتم با عنوان (Roger’s Textbook of Pediatric Intensive Care) به چاپ هفتم رسید و یک نسخه از آن را برای دکترحق‌بین درشیراز فرستادم

. سپس ایشان با من تماس گرفتند ودرخواست کردند یک دوره آموزشی براساس مطالب کتاب آموزشی‌ام در زمینه آی سی‌یو کودکان، احیای پیشرفته کودک و شرایط احیای کودکان درایران برگزار کنیم. در نهایت با همکاری وزارت بهداشت ایران و دفتر یونسیف در ایران حدود چهاریا پنج ماه طول کشید تا توانستیم چهار نفرازبهترین آموزشگران بین المللی دوره احیاء ونجات پیشرفته کودکان را ازدانشگاه جان هاپکینز به ایران بیاوریم. این آموزشگران و پزشکان دکتر نیکول شیلکوفسکی، دکتر جنیفرشوت، دکترکیتلین اوبرایان ودکتر دونالد شافنرهستند.

استقبال از دوره آموزشی پالس در ایران چگونه بود؟
       دراین دوره آموزشی 27 پزشک ایرانی برای گرفتن مدرک بین المللی آموزش پالس یا «احیاء پیشرفته کودکان» انتخاب شدند. این 27 نفر پس از گذراندن آزمون عملی وتئوری پالس به عنوان آموزشگر کشوری عمل می‌کنند وبا دریافت مدرک بین‌المللی آموزشگری دوره احیای پیشرفته این آموزش‌ها را به دیگر متخصصین اطفال درایران خواهند داد. البته باید بگویم که اساتید دانشگاه پزشکی جانزهاپکینز برکارآموزشگران نظارت می‌کنند و یک بار دیگر در ماه آذرامسال برای تکمیل این آموزش‌ها ومباحث و همچنین ارزیابی کار این آموزشگران به ایران سفرخواهند کرد.

در حال حاضر در ایران آمارتصادفات جاده‌ای بالاست و مرگ و میر وجراحات ناشی ازآن در کودکان نیزبه همین نسبت قابل‌توجه است. آیا شما قبل از آمدن به ایران از این آمار آگاه بودید ؟ آموزش‌ها را با توجه به این موضوع برگزارکردید؟
       خیر من اطلاع دقیقی ازاین آمار درایران ندارم. اما می‌توانم بگویم که تصادفات جاده‌ای یک مشکل جهانی است و گریبانگیربسیاری ازکشورهاست. درآمریکا، درکشورهای در حال توسعه ودر تمام دنیا آمار تصادف جاده‌ای و خسارات ناشی از آن درمرگ و میرکودکان زیاد است.

مطلع شدیم شما از بیمارستان مفید کودکان و مرکز طبی کودکان بازدید کردید. نظر شما در مورد تجهیزات و امکانات این دو بیمارستان و بخش آی سی یو کودکان چیست ؟
       بله. ما ازبخش قلب کودکان و بخش آی سی یو قلبی کودکان بازدید کردیم. ازلحاظ امکانات وتجهیزات این دو بخش درمرکز طبی کودکان واقعا تحت تاثیر قرارگرفتم، تمام تجهیزات ازاستاندارد بین المللی برخوردار بودند وهمه ما تلاش وفعالیت پزشکان این مرکز را تحسین کردیم؛ همچنین ازبیمارستان مفید هم بازدید کردیم. درآنجا بخش آی سی یو کودکان درحال تاسیس بود و ما از ساخت و ساز این بخش هم بازدید کردیم. فضای بسیاربزرگی برای آی سی یو در نظر گرفته شده بود وطراحی بسیارزیبایی داشت. می‌توانم عکس‌هایی به شما نشان دهم از این دو بیمارستان و تجهیزاتشان وشما مشکل می‌توانید تشخیص دهید این عکس‌ها متعلق به بیمارستان‌های کودکان در ایران است یا دراروپا و آمریکا. در این سفربا معاون نماینده یونیسف درایران کریستین وایگاند وامیرحسین یارپرورمدیر برنامه تغذیه و بهداشت یونیسف ودکتر شیلکوفسکی ازدانشگاه جانزهاپکینزجلسه‌ای خصوصا مقالات پزشکی داشتم.

        سفری به شیراز خواهیم داشت و از بیمارستان کودکان در شیراز بازدید می‌کنیم. از دیگر برنامه‌های توافق شده، دعوت از پزشکان ایرانی برای بازدید از دانشگاه پزشکی جانزهاپکینز به منظورشرکت در دوره آموزشی تخصصی اکسیژناسیون غشایی برون پیکری ECMO Extracorporea- membrane oxygenatio- است که برای کودکانی است که ازبیماری پیشرفته ریوی رنج می‌برند.

       البته این‌ها درسطح مذاکرات است. ولی هردو طرف مایل هستیم که این کارها را انجام دهیم.

تا کنون از کدام بیمارستان‌ها و آی‌سی‌یو‌های ویژه کودکان در کشورهای مشابه ایران بازدید کرده‌اید؟
       به واسطه اینکه نویسنده کتاب مرجع «مراقبت‌های بخش ویژه کودکان» هستم تا کنون به بیش از 70 کشوربرای ایراد سخنرانی و تدریس دوره احیاء دعوت شده‌ام. باید بگویم ایران درزمینه پزشکی بسیار پیشرفته است و باید به امکانات پزشکی که دارد افتخار کند .

در کشور شما اطلاع رسانی برای بالابردن آگاهی درزمینه جلوگیری ازتصادفات جاده‌ای وبهبود مهارت درزمینه احیاء کودک چگونه است ؟
       معمولا شیوه کار اینگونه است که ابتدا آموزش‌های مراقبت ویژه کودکان دربالاترین سطح برای پزشکان و متخصصان اطفال درآی‌سی یوها شروع می‌شود. بعد این آموزش‌ها به ترتیب برای پرستاران، پزشکان وامدادگران اورژانس،آمبولانس،آتش نشانی وبالاخره پلیس با توجه به حرفه هر کدام مناسبت سازی وارائه می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: