کد خبر: ۱۱۰۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 30
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی-همایش ها> تبلیغات اغواگرانه در حوزه مکمل‌ها یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در زمینه مصرف غیرمنطقی مکمل‌ها است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید این موضوعی بود که مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در افتتاحیه چهارمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی بر آن تاکید کرد.

       چهارمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی با محور زن و مادر و کودک، با حضور معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر علمی همایش در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک برگزار شد.

1960 فرآورده مکمل تغذیه‌ای تولیدی و وارداتی مجوز دارند
       مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو اظهار کرد: «آن چیزی که در سازمان غذا و دارو مورد توجه است و در اولویت قرار دارد، بحث تجویز منطقی مکمل‌ها است. در مورد مکمل‌ها بایدها و نبایدهای فراوانی وجود دارد که باید به درستی آنها را شناسایی کرد. این شیوه تفکر غلط است که فکر می‌کنیم زیاد مصرف کردن مکمل‌ها هیچ ضرری ندارد. باید مردم را نسبت به خطرات احتمالی مصرف غیرمنطقی مکمل‌ها آگاه کنیم.»

       امیرحسین جمشیدی ادامه داد: «از تبلیغات اغواگرانه در حوزه مکمل‌ها باید حذر شود. از نقاط قوت این همایش می‌توان به این اشاره کرد که هر دوره از همایش فقط به مسایل کلی نمی‌پردازد. همواره به موضوعاتی می‌پردازد که بسیار حائز اهمیت است. برای نمونه بحث مکمل‌های ورزشی یکی از موضوعاتی بود که در سومین همایش مورد توجه قرار گرفت و این دوره از برگزاری را هم به زنان، مادران و کودکان اختصاص داده‌اند.»

       وی اعلام کرد: «ما درحال حاضر 1960 فرآورده مکمل تغذیه‌ای مجوزدار داریم که 1201 فرآورده داخلی هستند و 759 فرآورده به صورت وارداتی تامین می‌شوند. این تعداد مکمل وارداتی توسط 180 شرکت وارد می‌شود. تعداد این فرآورده‌ها سال به سال در حال افزایش است. آمارنامه‌ای هم توسط سندیکای تولیدکننندگان ارائه شده است که امیدواریم آمارنامه واردات مکمل‌ها نیز توسط سندیکای واردکنندگان مکمل‌ها ارائه شود تا به جمع‌بندی بهتری در حوزه مکمل‌ها دست پیدا کنیم.»

استاندارد‌سازی تنها راه جلوگیری از قاچاق مکمل‌ها است
       معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت نیز در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: «نکته‌ای که در حوزه رشد کودک بسیار قابل توجه است، سرمایه‌گذاری در دورانی است که در اصطلاح پزشکی هزار روز طلایی نام‌گذاری شده و از لقاح تا پایان 2 سالگی را در بر می‌گیرد. دورانی که 60 درصد رشد مغز را به خود اختصاص می‌دهد و این موضوع که مادر چقدر می‌تواند در شکل‌گیری این دوران برای فرزند تاثیرگذار باشد معمولا مورد توجه نیست.»

       ایازی با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه مکمل‌های غذایی و رژیمی، تصریح کرد: «دغدغه‌های ما در نظام سلامت در چند حوزه صورت می‌گیرد. اول ورزشکاران است که متاسفانه نتوانستیم به صورت جدی به آن بپردازیم. قاعدتا وزارت ورزش و جوانان می‌تواند به عنوان متولی نقش مهمی را ایفا کند. استاندارد‌سازی مکمل‌ها و جلوگیری از قاچاق مکمل نیز از دیگر چالش‌های موجود در این حوزه است که‌ باید بسیار جدی مورد توجه قرار بگیرد. توجه نکردن به این موضوعات باعث آسیب‌رسیدن به قشر جوانان و نوجوانان است.»

       وی بیان کرد: «فرهنگ‌سازی مصرف منطقی مکمل‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که چه در وزارت بهداشت و چه در سازمان غذا و دارو بحث‌های زیادی را به خود اختصاص داده است و امیدواریم که در ادامه راه بتوانیم با کمک رسانه‌ها فرهنگ صحیح مصرف منطقی مکمل‌ها را پایه‌گذاری کنیم.»

زنجیره تامین مکمل‌های ورزشی نابسامان است
       رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران نیز در این همایش بااشاره به رشد چشمگیر سال‌های اخیر در حوزه مصرف مکمل‌ها گفت: «سندیکایی را برای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی را از سال 86 ایجاد کردیم و امیدواریم آثارش را در شاخص‌های سلامت شاهد باشیم.»

       عباس کبریایی‌زاده ادامه داد: «در طول دو همایش اول رویکرد ما بر این بود که سیاست‌های وزارت بهداشت و دیگر سیاست‌گذاران را به نحوی هدایت کنیم که به ارتقای شاخص‌های سلامت منجر شود. همچنین در همایش سوم به سمتی رفتیم که بیشترین تمرکز را بر ارتقای شاخص‌های سلامت ورزشکاران قرار دادیم. دلیلی که این تمرکز صورت گرفت بر این بود که متاسفانه ما نابسمانی‌های فراوانی را در زنجیره تامین مکمل‌های ورزشی شاهد بودیم و اقدام موثری برای سالم‌سازی مکمل‌های ورزشی صورت نمی‌گرفت. البته وزارت بهداشت اقداماتی را برای سالم‌سازی انجام داده اما چیزی که در عمل اتفاق می‌افتد نشان می‌دهد که تامین مکمل‌های ورزشی به صورت امن شکل نمی‌گیرد.»

       کبریایی‌زاده بیان کرد: «یکی از مهم‌ترین گروه‌های در معرض مصرف مکمل‌ها زنان، کودکان و نوزادان هستند. خانم‌ها در دوران مختلف سنی نیازهایشان به مکمل‌ها تغییر می‌کند؛ بنابراین لازم و ضروری است که سالم‌سازی مکمل‌های کودکان و زنان به عنوان گروه‌هایی که بیشترین آسیب‌پذیری را دارند مورد توجه قرار دهیم. از همین رو چهارمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی به این قشر از جامعه پرداخته است.»

       رئیس شورای سیاست‌گذاری چهارمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی بیان کرد: «ما به زودی رویداد بزرگی را برگزار خواهیم کرد. بزرگترین نمایشگاه صنعت دارو و اولین نمایشگاه پس از برجام است که رویکرد ما در آن، تجاری نیست بلکه صنعت دارو صنعتی در خدمت ارتقای سلامت جامعه است.»

نیازمند حمایت دولت در حوزه مکمل‌ها هستیم
       کشاورز دیگر سخنران مراسم افتتاحیه گفت: «اینکه چرا مکمل‌ها لازم هستند یکی از اهداف این کنگره است؛ همچنین شورای علمی این همایش قصد دارد به ضرورت مصرف مکمل‌ها در دوره‌های مختلفی که زنان تجربه می‌کنند بپردازد.»

       دبیر علمی چهارمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی بیان کرد: «ما برای اینکه بتوانیم به واسطه این همایش‌ها شاخص‌های سلامت را در جامعه ارتقا دهیم، نیازمند حمایت دولت و سازمان‌های متولی هستیم. فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف منطقی مکمل‌ها نیازمند کمکی همه‌ جانبه است که امیدواریم بتوانیم با یک مدیریت یکپارچه مکمل‌ها را به درستی معرفی کنیم و مردم و پزشکان را نسبت به این حوزه آگاه کنیم.»

       وی افزود: «طبیعتا بحث اصلی این همایش زن، مادر و کودک است. زنان به واسطه دوران مختلف و متفاوتی که تجربه می‌کنند، باید مکمل‌های مختلفی را مصرف کنند. در دوره بارداری و پس از دوران بارداری نیز مکمل‌های خاصی مورد مصرف قرار می‌گیرد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: