کد خبر: ۱۱۰۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 29
شفا آنلاین>سلامت> ویتامین‌ها نقش حیاتی برای سلامت انسان داشته و وجود آنها در بدن برای ادامه بقا لازم و ضروری است. ویتامین‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند، برخی محلول در آب و برخی محلول در چربی هستند.
به گزارش شفا آنلاین،  از طرفی بهترین راه دریافت این ترکیبات موثر رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده مناسب از تمام گروه‌هایی غذایی به ویژه میوه‌ها و سبزیجات است.

       کمبود ویتامین‌ها در بدن
، علائم متفاوتی ایجاد می‌کند که گاهی بسیار خفیف و گاهی خطرناک و غیرقابل جبران است. از این رو می‌توان به نقش حیاتی آنها پی برد. نشانه‌های کمبود، با توجه به نوع هر ویتامین در نقاط خاصی از بدن ظاهر می‌شوند.

ویتامینA
       ویتامین A در کبد ذخیره می‌شود و کمبود آن در مدت زمان کوتاه، عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند چون کبد در مواقع ضروری مقادیر زیادی از آن را برای استفاده بدن آزاد می‌کند.

        برخی از بیماری‌ مثل اختلالات جذب و اسهال چرب باعث می‌شوند کبد نتواند میزان کافی را از این ویتامین جذب کرده و در نتیجه فرد دچار علائمی از کمبود این ویتامین می‌شود. این علائم عبارت از اختلال در بینایی و شب‌کوری، اختلال باروری به ویژه در جنس مذکر، سقط خود‌به‌خود، کم‌خونی و اختلال در سیستم ایمنی.

ویتامین D
       ویتامین D توسط نور خورشید در بدن ساخته می‌شود و در مناطقی که نور خورشید کمتر به زمین می‌تابد، کمبود این ویتامین بیشتر مشاهده می‌شود و با علائمی مثل پوکی استخوان در بزرگسالان و نرمی استخوان در کودکان در حال رشد بروز می‌کند.

        براساس آخرین تحقیقات، این ویتامین در پیشگیری از ابتلا به افسردگی و برخی از سرطان‌ها موثر است؛ همچنین نقش ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به بیماری ام. اس هم از دیگر نتایج این تحقیقات است.

ویتامین E و K
       اگرچه کمبود ویتامین E و K چندان شایع نیست عوارضی از کمبود این دو ویتامین در مواردی که این کمبود شدید باشد، گزارش شده است. این نشانه‌ها عبارتند از اختلال در انعقاد خود و شکستگی‌های استخوانی. درخصوص کمبود ویتامین E هم می‌توان به اختلالات عصبی، عضلانی و تولید مثل اشاره کرد.

ویتامین‌های گروه B
       ویتامین‌های گروه B اهمیت بالایی در حفظ انرژی بدن دارند اما این ویتامین در بدن ذخیره نمی‌شود و تامین آن از طریق موادغذایی ضروری است؛ البته ویتامین B12 تنها ویتامین گروه B محسوب می‌‌شود که دارای ذخایر کبدی برای تامین نیازهای بدن به مدت ۵ تا ۷ سال بوده و تنها در گیاه‌خواران مطلق، کمبود آن به چشم می‌خورد.

ویتامین B1
       ویتامین B1 یا تیامین از آن دسته ویتامین‌هایی است که کمبود آن در بدن با نشانه‌های ظاهری در پوست همراه است. این ویتامین نقش بسیار مهمی در تولید انرژی ناشی از مصرف غذاها در بدن دارد. از دیگر علائم کمبود آن می‌توان به بی‌اشتهایی، کاهش وزن و علائم قلبی و عصبی اشاره کرد.
سپید..Choosing Wisely
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: