کد خبر: ۱۱۰۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 29
شفا آنلاین>سلامت>محققین انستیتو سالک نشان داده‌اند که یک داروی مورد تایید سازمان غذا و دارو FDA می‌تواند با محدود کردن انرژی مورد استفاده نورون‌ها، سلامت مغزی را افزایش دهد.
به گزارش شفا آنلاین،  این‌کاری شبیه خاموش کردن لامپ‌های غیرضروری است که می‌تواند برای یک کارخانه یا خانه مقرون به صرفه باشد، دارویی به نام راپامایسین با مجبور کردن نورون‌ها برای کاهش تولید پروتئین و حفظ انرژی سلولی، بقای آنها را افزایش می دهد.

       مطالعات نشان داده که راپامایسین طول عمر نورون‌ها را افزایش می‌دهد و علایم مربوط به طیف وسیعی از بیماری‌ها را در سطح سلولی کاهش می‌دهد و این امر را از طریق آهسته کردن فرایند تولید پروتئین به وسیله این سلول‌ها انجام می‌دهد. این مطالعه جدید پیشنهاد می‌کند که راپامایسین می‌تواند آسیب نورونی مربوط به سندرم Leigh و برخی از بیماری‌های عصبی دیگر را کاهش دهد. این مطالعه نشان می‌دهد که تولید پروتئین در نورون‌ها یکی از دلایل اصلی مصرف انرژی به‌وسیله آنها است و در بیماری مانند

       سندرمLeigh، نورون به دلیل این که بخش اعظم انرژی‌اش را صرف تولید پروتئین می‌کند، در نتیجه انرژی کافی برای حفظ سلامت خود ندارد. به نظر می‌رسد که این دارو روی میتوکندری‌ها که اندامک‌های تولید انرژی سلولی هستند، اثر می‌گذارند.

       در این مطالعه محققین با گرفتن سلول‌های پوست بیماران مبتلا به سندرم Leigh و با برنامه‌ریزی آنها به سلول‌های بنیادی و سپس تبدیل آنها به نورون‌های بیمار، به مطالعه این بیماری پرداختند. با استفاده از این نورون‌ها، محققین دریافتند که در سندرم Leigh، نورون‌هایی که رفته رفته تحلیل می‌روند، در واقع نشانه‌هایی از تحلیل رفتن انرژی نیز نشان می‌دهند. بدین معنی که در این سلول‌ها به دلیل پروتئین‌سازی بالا، انرژی سلول‌ها رفته‌رفته تحلیل می‌رود و زمانی که این نورون‌ها با راپامایسین تیمار شدند، ATP بیشتری تولید کردند و تعداد نورون‌های آسیب‌دیده آنها کمتر و بقای نورون‌ها هم افزایش یافت. این مطالعه، مثالی خوب از ارزش سلول‌های بنیادی برای مدل‌سازی بیماری‌ها و شناسایی پاتولوژی آنها است.سپید
Medical Xpress

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: