کد خبر: ۱۰۹۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۶ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 26
در سمپوزیوم دیابت و روزه داری درمشهد اعلام شد:
شفاآنلاین :سلامت >تغذیه >نتایج یک مطالعه در تعدادی از کشورهای مسلمان نشان می دهد که 38 درصد دیابتی ها بدون مشورت پزشک معالج خود و به صورت سرخود روزه گرفته اند.

به گزارش خبرنگار اعزامی شفاآنلاین به مشهد، دکتر مجید رمضانی روز پنج شنبه در سمپوزیوم دیابت و روزه داری اظهار کرد: این مطالعه در سال 2010 انجام شده است که حدود 30 درصد افراد تحت مطالعه از دیابتی برخوردار بودند که از ریسک بالایی برخوردار بود. همچنین 33.3 درصد دیابتی های ریسک پایین و 31.4 درصد دیابت هایی بودند که از ریسک متوسط در بیماریشان برخوردار بودند.

وی اظهار کرد: در این مطالعه 94.2 درصد بیماران مبتلا به دیابت بیش از 15 روز را در ماه مبارک روزه گرفته بودند.

این پزشک فوق تخصص غدد اضافه کرد: از بین این بیماران دیابتی و در عین حال روزه دار 62 درصدشان طبق دستور پزشک و براساس پروتکل درمانی روزه داری را سپری کرده بودند و آن 38 درصدی که بدون مشورت پزشک روزه گرفته بودند از آنجا که براساس سلیقه های خود نه پزشک معالجشان، روزه داری کرده بودند با عوارضی مواجه شده بودند.

رمضانی گفت: طبق این مطالعه حدود 50 درصد دیابتی های روزه دار هیچ تغییری در شیوه زندگی خود طی ماه مبارک ایجاد نکرده بودند.
وی افزود: تعداد قابل توجهی از این بیماران تغییری در دوز دارو و نحوه مصرف دارو ایجاد نکرده بودند اما برخی هم بودند که دوز دارو را 2 برابر کرده بودند.
این پزشک فوق تخصص غدد تاکید کرد که بیماران حتما قبل از ماه مبارک به پزشک معالج خود مراجعه کنند و براساس استنتاج شخصی خودشان روزه نگیرند و دوز داروی خود را در ماه مبارک سر خود تغییر ندهند تا دچار عوارض نشوند.

وی در عین حال به شرایط آب و هوایی کشورمان نیز اشاره کرد که در برخی مناطق جغرافیایی ایران درجه حرارت به 50 درجه هم می رسد و بیماران دیابتی حتما رعایت تمام نکات سلامتی خود را مدنظر داشته باشند.

وی در عین حال به موضوع دیگری تاکید کرد و آن داشتن گاید لاین (راهنمای بالینی) توسط پزشکان است که به نظر می رسد در ایران کمتر به این موضوع پرداخته می شود.
استاد دانشگاه بقیه الله خاطرنشان کرد که در کشورهایی همچون اندونزی و کویت بیش از 90 درصد پزشکان از گاید لاین برای بیماران دیابتی خود که قصد روزه دارند استفاده می کنند یا در کشور امارات و ترکیه بیش از 50 درصد پزشکان از همین گاید لاین ها استفاده می کنند.
به گفته رمضانی براساس مطالعه ای که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است 9.1 درصد جمعیت کشور جزء موارد جدید دیابت شناخته شده اند و 14 درصد جمعیت نیز دیابتی هستند که این رقم زیادی را نشان می دهد.

وی در عین حال به مطالعه ای دیگر نیز در تهران اشاره کرد و افزود: در این مطالعه که در سال 2011 انجام شده است 10.3 درصد مردم تهران دیابت دارند.
این پزشک فوق تخصص غدد در رابطه با افزایش شیوع دیابت در جهان این هشدار را داد که اطلاعات به دست آمده نشان دهنده سیر صعودی دیابت است و احتمالا شیوع دیابت در برخی نقاط جهان در آینده 130 تا 140 درصد افزایش خواهد داشت.

گفتنی است این  سمپوزیوم به همت شرکت دارویی سانوفی (sanofi)، تولید کننده داروهای مورد نیاز مبتلایان دیابت  و با همکاری اساتید دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، مشهدو دانشگاه تهران به مدت یک روز در مشهد برپا شد.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: