کد خبر: ۱۰۹۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 25
شفا آنلاین>سلامت>معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 70 درصد از افراد سیگاری، مصرف آن را از نوجوانی آغاز می کنند. سالانه 6 میلیون نفر در دنیا بر اثر مصرف سیگار می‌میرند و به عبارتی سیگار هر 8 ثانیه جان یک انسان را می‌گیرد.
به گزارش شفا آنلاین، علی اکبر سیاری درحاشیه برگزاری شصت و نهمین مجمع جهانی بهداشت در ژنو با اشاره به بررسی 76 موضوع در حوزه سلامت در این اجلاس، گفت: در حوزه بیماری های غیرواگیر یکی از مباحث مورد بررسی کنترل دخانیات و ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای کنترل مصرف دخانیات بود.

**تصمیم سوئد برای صفر کردن مصرف سیگار
معاون بهداشت وزیربهداشت با بیان اینکه برخی کشورها تصمیم گرفتند که تا سال 2025 مصرف سیگار را به حداقل ممکن در کشورهایشان برسانند، گفت: کشور سوئد تصمیم گرفته است که مصرف دخانیات را به صفر برساند.
سیاری با اشاره به ارائه گزارشهایی مبنی بر اقدامات موفق برای کنترل مصرف دخانیات از سوی برخی از کشورها، افزود: ایران نیز در زمینه کنترل مصرف دخانیات 6 استراتژی دارد که تا کنون 5 استراتژی را اجرا کرده است و مطرح شدن ششمین استراتژی که افزایش مالیات بر سیگار بود در کمیسیون مربوطه مورد تحسین قرار گرفت.

**سیگارهای بی نام و نشان
وی با بیان اینکه برخی کشورها مثل استرالیا سیگارهای بدون نام و نشان عرضه می کنند، ابراز امیدواری کرد تا در کشور ایران هم بتوان سیگارها را بدون برچسب و نام و نشان عرضه کرد.
به گفته سیاری، کشورانگلیس نیز به دنبال تصویب این قانون است.
سیاری مضرات مصرف سیگار را متوجه افراد مصرف کننده و افرادی دانست که در معرض دود سیگار قرار دارند و گفت: به همین دلیل مصرف سیگار و دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است زیرا این جزء حقوق هر فرد است که در محیطی سالم حضور داشته باشد که باید تمام انسانها به آن توجه داشته باشند و کشورهای دنیا نیز آن را به قانون تبدیل کنند.
وی همچنین به قانون ممنوعیت مصرف مواد دخانی در اماکن عمومی در ایران اشاره کرد و آن را قانونی مناسب دانست.

**سیگار عامل افزایش سقط جنین
سیاری گفت: بر اساس گزارش های ارائه شده در مجمع جهانی بهداشت در ژنو، مادرانی که در دوران حاملگی سیگار مصرف می‌کنند، دو تا سه برابر بیشتر از مادران سالم در معرض سقط جنین قرار دارند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: اگر فردی به طور مداوم 20 سال سیگار مصرف کند، عمر آن فرد 20 تا 25 سال کوتاهتر می‌شود.

** 40ماده سرطان‌زا در سیگار
سیاری به وجود 4 هزار ماده شیمیایی در سیگار اشاره کرد و افزود: 40 ماده شیمیایی موجود در سیگار، سرطان زا است.
وی مضرات مصرف قلیان را بیشتر از مصرف سیگار عنوان کرد و گفت: هر نوبت استعمال قلیان معادل 40 تا 100 نخ سیگار است زیرا در تنباکوی قلیان، مواد افزودنی معطر و فلزات سنگین وجود دارد که سرطان زا است.
وی با تاکید بر لزوم کاهش مصرف قلیان در جامعه، اظهار داشت: متاسفانه شاهدیم که روند استعمال قلیان در برخی از کشورها رو به افزایش است که لازم است اقدامات اثر گذاری در این زمینه انجام شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
بهروزبرومند
|
United States
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
0
1
بادرود سرور دکتر سیاری میگوید متاسفانه شاهدیم که روند استعمال قلیان در برخی از کشورها روبه افزایش است؟؟؟. شایسته آن است که بپذیرند کشیدن قلیان در کشور ما به ویژه در رستوران ها ی سنتی بیداد میکند . به دیگر کشورها کاری نداشته باشند بهتر است به کشور خودمان بپردازند.که این بدرستی طب پیشگیری است که تن و روان نوجوانان ایران را آسیب میزند.اگر غیرقانونی است چرا رستوران های سنتی آشکار ا با گرفتن هفتادهزار تومان(دوبرابر ویزیت یک استاد با فوق تخصص) آنرا به جوان و سالمند میدهند آن هم در فضای بسته درجالی که در دیگر کشورها در هیچ جایگاه سربسته نمیتوان کشید!
بهروزبرومند
|
United States
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
0
0
پرسش دیگر آنکه چگونه اگر اشتباه یک پزشک به تندرستی بیمار آسیب برساند سروکار اش به دادگستری و پرداخت دیه خواهد افتاد. فروشندگان و رستوران های سنتی که قلیان در فضای سربسته دود را به سینه مردم میریزند و برپایه گفته های سرور دکتر سیاری زیان های بسیار دارد( تازه بیان نشده که رطوبت قلیان که به نای برسد بیماری های قارچی زیانبار ریه را به بار میاورد) و خلاف قانون کشور نیز میباش، دادگستری تاکنون درب یک رستوران سنتی را نبسته است؟ چندین نهاد باید پاسحگوی این کوتاهی و بی اعتناعی به تدرستی مردم باشند
محسن دهقانی فیروزآبادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
0
0
با سلام و درود به سروران عزیز آقایان دکتر سیاری و برومند
متاسفانه همانگونه که فروموده اید رواج سیگار و قلیان در جوانان ایران زمین بسیار رواج پیدا کرده است مخصوصا قبح کشیدن سیگار و قلیان برای دختران در ملع عام شکسته شده است و شاهد این موضوع هستیم و تجارت سیگار که بسیار پر درآمد بوده است و حالا قلیان که بسیار برای ارایه دهندگان آن پر سود میباشد .و متاسفانه رفتن به قهوه خانه ها کشیدن قلیان برای جوانان یک تفریح شده است . وقتی سیستم دولتی پیشگیر این موضوع نیست تنها راه ممکن اطلاع رسانی عمومی مردم و متخصصان محترمی چون این عزیزان میباشد .
پرستار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
0
0
کمپین ضد دخانیات وقلیان ، قلیان ها را گلدان کنیم
نمی توان از مشکلی که داردجوانان رابه دور همی های خلسه وار فرو میبرد و درقلیان خانه و کافه ها و رستوران ها وقت گرانبهایشان و سلامتی شان دود میشود و میرود به هوا ساده گذشت ، جوانانی که سرمایه ما هستند وآینده در دستان آنان است ، امید داریم که همایش های ضد دخانیات بتوانند مسایل را کامل حلاجی و درمانی برای این درد اجتماعی پیدا کنند.
باید گفت که برای افرادی که ضد دخانیات هستندنیز این مسئله دردسر ساز است و در یک آخر هفته ایی که شما یا من پس از خستگی کار ، هفته ها و یا ماه ها یی میشود که به علت خستگی و یا نداشتن توان مالی از کنج خانه بیرون نیامده ایم به یک رستوران سنتی و یا کافه ایی سرمی زنیم دود این معضل اجتماعی به چشم و جسم ما نیز فرو میرود وپشیمان از این سرزدن و با سرفه و خفقان به کنج خانه پناه میبریم .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: