کد خبر: ۱۰۹۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 26
شفا آنلاین>سلامت>درمان جدید و قدرتمندی را تصور کنید که قادر است تا بیش از نیمی از مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان را کم کند.
 به گزارش شفا آنلاین، در عصری که بیماران مبتلا به سرطان باید ماهانه حدود ده هزار دلار برای داروهای خود هزینه کنند و نهایتاً هم تنها برای مدت کوتاهی به عمرشان بیفزایند، شنیدن خبر چنین درمانی برای سرطان بسیار خوشایند به نظر می‌رسد.

       محققان در یک بررسی جدید که نتایج آن در ژورنال JAMA Oncology منتشر شده است، دریافتند که با رعایت توصیه‌هایی که تابه‌حال از آن‌ها خبر داشته‌ایم، مثل سیگار نکشیدن، ورزش کردن، مصرف نکردن الکل و حفظ وزن طبیعی بدن، می‌توان جلوی بیش از نیمی از مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان را گرفت؛ به‌نحوی‌که آمار ابتلا به سرطان ۴۰ تا ۶۰ درصد کمتر خواهد شد.

دانشی که داریم
       اکتشافات تازه درباره ریشه‌های مولکولی سرطان، شوق جدیدی را در مبارزه با سرطان به وجود آورده و امیدواری‌های زیادی برای تولید نسل‌های جدید داروهای قدرتمند ایجاد کرده است؛ اما این حقیقت هنوز باقی است، با اینکه علم، روزبه‌روز درک جدیدی از انواع سرطان را به دست می‌آورد، هنوز هم دانشمندان از درک زیست‌شناسی پیچیده این بیماری عاجز هستند. ضمناً تحقیقات تازه نشان داده است که دانشمندان می‌دانند چگونه از بسیاری مرگ‌های ناشی از سرطان جلوگیری کنند.

       سیوبهان سات‌کلیف، استادیار بخش علوم بهداشت عمومی دانشگاه واشنگتن می‌گوید: «یکی از علل اصلی کاهش مرگ‌ومیر ناشی از سرطان و به‌ویژه سرطان ریه، تلاش‌هایی است که برای جلوگیری از سیگار کشیدن افراد انجام شد. با اینکه به دنبال اکتشافات جدید هستیم، این موضوع نباید جلوی عمل به دانش کنونی‌مان را بگیرد.»

سبک زندگی عاملی مهم برای پیشگیری ازسرطان
       تعدادی از پژوهشگران از بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشکده بهداشت عمومی چن دانشگاه هاروارد، برای بررسی اینکه چگونه تغییر سبک زندگی افراد می‌تواند مرگ ناشی از سرطان را در یک جمعیت کم کند، از بررسی‌های در جریان بر روی هزاران پرستار زن و کارکنان بهداشتی مرد که در حال انجام است،‌ استفاده کردند. آنان افراد را به دو گروه تقسیم کردند: گروه کم‌خطر که سیگار نمی‌کشیدند، الکل مصرف نمی‌کردند یا مصرف الکل‌شان کم بود، شاخص توده بدنی مناسبی داشتند و ورزش منظم انجام می‌دادند و گروه پرخطر که سبک زندگی سالمی نداشتند. این افراد موارد ابتلا به سرطان و مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری را بین این دو گروه مقایسه کردند و پی بردند که در برخی از سرطان‌ها، رفتارهای سالم می‌تواند اثرات عمده‌ای بر برخی از سرطان‌ها داشته باشد. اکثریت قریب به‌اتفاق بیماران مبتلا به سرطان ریه و بیش از یک‌پنجم موارد سرطان‌های روده بزرگ، لوزالمعده و کلیه، با سبک زندگی مرتبط بودند.

       سپس محققان این نتایج را به جمعیت کشور آمریکا تعمیم داده و دریافتند که حتی نسبت بیشتری از موارد ابتلا به سرطان و مرگ‌ومیر آن قابل‌پیشگیری هستند. آن‌ها تخمین‌زدند که می‌توان از ۴۱ درصد موارد ابتلا به سرطان در زنان و ۶۳ درصد سرطان در مردان جلوگیری کرد. همچنین ۵۹ درصد کاهش مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در زنان و ۶۷ درصد در مردان بالقوه قابل‌پیشگیری بودند.

       البته باید احتیاطاتی را در نظر داشته باشید: گروه پرخطر در این بررسی سالم‌تر از جمعیت آمریکا به‌طورکلی بودند بنابراین دلایلی وجود دارد که این تخمین‌ها اندکی کمی بیش از میزان واقعی باشد؛ اما مینگ یانگ سونگ، سرپرست این پژوهش، عقیده دارد که این ارقام تقریب خوبی هستند؛ زیرا در مقابل ممکن است اثرات سبک زندگی را نیز به خاطر انتخاب طیف باریکی از عوامل مرتبط با سبک زندگی، کمتر از میزان واقعی تخمین زده باشند.

دو جبهه‌ای که باید متحد شوند
       او می‌گوید: «ما نباید دانشی که در طول یک دهه یا قرن گذشته به دست آورده‌ایم، نادیده بگیریم؛ بلکه باید از این دانش برای پیشبرد سیاست‌ها استفاده کنیم و همچنین عموم مردم را از چنین دانشی آگاه کنیم. می‌توان از این دانش برای بهبود تلاش‌های فعلی در جهت پیشگیری از سرطان بهره گرفت.»

       مبارزه با بیماری سرطان برای سال‌ها در دو جبهه مرتبط اما عمدتاً جدا نگه‌داشته شده، انجام ‌شد. پزشکان و پژوهشگران درنتیجه آخرین اکتشافات علمی دارای ابزارهای بسیار قوی‌تری برای بررسی نحوه عمل سرطان و ایجاد روش‌های نوین برای مقابله با آن هستند. این مبارزه اغلب تا منتهای بیماری ادامه دارد و پزشکان و بیماران همه کوشش خود را برای رهایی از آن حتی به‌صورت موقتی انجام می‌دهند. در خط مقدم سلامت همگانی، محققانی قرار دارند که اکثراً بر راهبردهای کاهش مرگ‌ومیر با جلوگیری کلی از این بیماری متمرکز هستند. آنان سعی می‌کنند تا نحوه غربالگری برای سرطان یا عوامل محیطی موثر در ایجاد این بیماری را پیدا کنند.

       تایلر جکز، مدیر موسسه تحقیقات یکپارچه سرطان در دانشگاه MIT می‌گوید: «به نظر می‌رسد دو جهان وجود دارد: در یکی تمرکز روی درمان و در دیگری بر پیشگیری است. من فکر می‌کنم که اکنون این دو جهان با یکدیگر متحد شده‌اند.»

       تابستان امسال MIT – جایی که زیست‌شناسان و مهندسانی که به رویکرد اول گرایش دارند، با آن همکاری می‌کنند- یک همایش درباره تشخیص زودرس و پیشگیری از سرطان برگزار کرد. جکز می‌گوید پیشگیری و تشخیص زودرس و حتی روشن کردن علت دقیق تاثیر عوامل خطرساز سبک زندگی مثل چاقی بر افزایش خطر سرطان، کاملاً به اذهان راه یافته است. او گفت: «جا برای هر دو آن‌ها وجود دارد. نباید قدرت درمان و کاربردهای آن برای افراد مبتلا به سرطان را نادیده گرفت. ما به‌سادگی نمی‌توانیم این موضوع را نادیده‌بگیریم؛ اما چرا هنگامی‌که به‌طور گسترده‌ای به کنترل سرطان فکر می‌کنیم، موضوعات سبک زندگی و رفتار انسانی را که می‌توانند خطر این بیماری را به‌طورکلی کاهش دهند، در نظر نگیریم.»سپید Washingto- Post
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: