کد خبر: ۱۰۹۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 25
شفا آنلاین>سلامت>ایدز بیماری نقص ایمنی بدن است که ویروس آن می تواند سال ها بدون علامت در بدن فرد قربانی وجود داشته باشد و در سایه غفلت و ناآگاهی ناقل بیماری در جمعیت سالم باشد.
به گزارش شفا آنلاین،بیماری ایدز را به کوه یخی که تنها قله آن پیداست و یا آتش زیر خاکستر تشبیه کرده اند چرا که تاکنون درمان قطعی برای آن شناخته نشده و فرد مبتلا تا پایان عمر با مخاطرات ناشی از این میهمان ناخوانده دست به گریبان است.
این بیماری در حیات کوتاه 35ساله خود سه موج جدی در جهان را پشت سرگذاشته که موج اول آن در کشورهای اروپایی بود و تا حدود زیادی مهار شده و موج های دوم و سوم آن در آفریقا و آسیا همچنان با سرعت قربانی می گیرد.
بر اساس آمار بهداشت جهانی، ویروس ایدز تاکنون بیش از 60 میلیون نفر را در دنیا آلوده کرده است که حدود 30 میلیون نفر جان باخته اند و بازماندگان نیز به عنوان مخزن فعال بیماری در جوامع مطرح هستند.
موج سوم ایدز اینک از راه رسیده و همچنان خاموش و پرشتاب در حال نفوذ در لایه های مختلف جامعه است و به نظر می رسد که با لاعلاج بودن این بیماری تنها شیوه کارآمد در شرایط فعلی، آگاه سازی توده های مردم از ابعاد این بیماری و هشدار در خصوص راه های انتقال آن است.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت حدود یکصد هزار نفر در کشور تاکنون به ویروس ایدز آلوده شده اند که 85 هزار نفر آنان مرد و 15 هزار نفر زن هستند.
این درحالیست که به دلیل نبود نظام مراقبت فعال ایدز ، موارد شناخته شده تاکنون تنها بخشی از افراد آلوده را تشکیل می دهد و دایره بزرگی از مبتلایان این بیماری بدون آگاهی از آلودگی خود درحال حاضر به عنوان مخزن بیماری در جامعه عمل می کنند.
بر اساس آمارهای موجود 67 درصد مبتلایان به ایدز در کشور از طریق اعتیاد تزریقی و سرنگ مشترک، 18 درصد از طریق روابط جنسی نامطمئن، دو درصد از طریق مادر به کودک، یک درصد از طرق خون و فرآورده های خونی آلوده و 12 درصد از راه های ناشناخته به این بیماری دچار شده اند.
به گفته کارشناسان و دست اندرکاران امور بهداشتی و درمانی، سهم مبتلایان ایدز از راه انتقال جنسی در سال های اخیر روند رو به رشدی دارد و این مسئله نگران کننده مشخصه بارز موج سوم ایدز در کشور و استان مرکزی است.
آنان می گویند : آمار؛ همه داستان ایدز نیست و طیف بزرگی از این بیماران به دلیل نبود نظام مراقبتی مخفی هستند اما بررسی اجمالی ارقام موجود نیز بیانگر آن است که روند رو به رشد این بیماری در بین زنان جوان رخ نموده و این مسئله توجه ویژه به آموزش های پیشگیرانه و وسعت بخشی به آگاهی از مخاطرات روابط جنسی نامطمئن و پایبند نبودن به موازین اخلاقی را نشان می دهد.
اگرچه رسانه ها و نهادهای متولی چون بهداشت و درمان، مراکز آموزش عمومی و عالی و حلقه های مردمی در حوزه اطلاع رسانی برای پیشگیری از ایدز اقدامات زیادی را انجام داده اند اما نگرانی ها در خصوص این قاتل پنهان هر روز نمود جدیدی به خود می گیرد چرا که موج سوم ایدز راه جنسی را برگزیده و رشد آمار زنان قربانی با توجه به تابوهای جنسی جامعه و پنهان بودن زوایای زندگی کارگران جنسی زن خطری جدی است.
رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: بر اساس آمارهای موجود تاکنون 198 فرد آلوده به ویروس ایدز در این استان (به جز ساوه) شناسایی شده که 54 نفر از آنان وارد مرحله بیماری شده اند و 63 نفر نیز بر اثر این بیماری مهلک جان سپرده اند.
دکترسعید حیدری افزود: 79 و هشت دهم درصد از مبتلایان به ایدز در این استان مرد و 20 و دو دهم درصد زن هستند و این در شرایطی است که مقایسه آماری سال های قبل، حرکت شتابان مبتلایان زن به این ویروس کشنده را در استان نشان می دهد.
وی خاطرنشان کرد: در مقایسه با آمار کشور، تعداد مبتلایان زن استان به ویروس ایدز بالاتر است که این مهم زنگ خطری جدی برای حوزه سلامت و تصمیم سازان عرصه اجتماعی و فرهنگی است.
وی گفت: بسیاری از این زنان از طریق همسران آلوده خود و تماس جنسی با آنان مبتلا شده اند و شاید در این خصوص نیاز است که آگاهی خانواده ها در خصوص ایدز افزایش یابد.
وی عنوان کرد: ایدز نه تنها هزینه های سربار سنگین درمانی برای جامعه ایجاد می کند، بلکه سرمایه های فکری و انسانی را می بلعد و هر روز با گسترده تر شدن ابعاد این بیماری، چالش های اجتماعی عمیق تری خودنمایی می کند.
معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی نیز گفت: اعتیاد تزریقی و روابط جنسی نامطمن به ترتیب بیشترین سهم را در ابتلای بیماران استان به ایدز دارند.
دکتر عباس اسماعیلی افزود: 78 و هشت دهم درصد از بیماران ایدزی استان مرکزی ساکن اراک هستند، یک درصد در تفرش، هشت درصد در خمین، دو درصد در دلیجان، هفت درصد در شازند، دو درصد در کمیجان و نیم درصد در محلات و خنداب سکونت دارند.
وی بیان کرد: با وجود همه تبلیغات و اقدام های انجام شده، هنوز طیف بزرگی از مردم با الفبای ایدز و حساسیت ها و اقدامات پیشگیرانه از آن اشنایی ندارند.
دکتر اسماعیلی اضافه کرد: در موج سوم ایدز باید رسانه ها و نهادهای آموزشی در کنار تشکل های مردمی پای کار باشند و حساس سازی هدفمند مردم را با اشاعه روش های ایمن در برابر رفتارهای پرخطر در دستور کار قرار دهند.
وی اظهار کرد: واقعیت ان است که حوزه بهداشت و درمان به تنهایی نمی تواند در مقوله پیشگیری از ایدز موفق باشد و پیوست های قوی مردمی را در کنار خود طلب می کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز معتقد است: ایدز مولود نامبارک زنجیره ای از نابسامانی های اقتصادی و اجتماعی، فقر فرهنگی و بهداشتی است که غفلت از آن سرعت و ابعاد گسترش بیماری را دوچندان می کند.
دکتر حسن طاهراحمدی افزود: زمانی مدیریت ایدز و چالش های آن با عامل غالب اعتیاد تزریقی مطرح بود اما امروز دغدغه ها در دایره ایدز رشد روابط جنسی ناایمن است و برای مهار این عامل نیاز است که همه دستگاه ها و تصمیم سازان اجتماعی و فرهنگی با نگاهی تیزبین و اقدامات هدفمند پای کار بیایند.
وی گفت: پنهان بودن ماهیت مسایل جنسی غیررسمی در ایران دسترسی به مخازن آلوده را سخت می کند اما در این خصوص سیاست باید بر آگاه سازی عمومی و آموزش علنی باشد چرا که آلودگی یک کارگر جنسی می تواند در بازه زمانی کوتاه شرکای جنسی متعددی را درگیر کند و در صورت بروز بارداری نیز انتقال بیماری به کودک دهد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز بر این باور است که می توان برای کند کردن آهنگ موج سوم ایدز، بسته های خدمتی قوی و همه جانبه نگری را تدوین کرد که تکالیف پیشگیرانه آموزشی و اطلاع رسانی در آن ها شفاف و کاربردی تعریف شده باشد.
دکتر حسین سرمدیان افزود: آموزش خانواده معتادان تزریقی، مشکل شناسی و حمایت عاطفی و درمانی از آسیب دیدگان ایدز می تواند بخش دیگری از نقشه راه و بسته خدمتی ایدز در استان باشد که باید با گفتمان مشترک و اهداف تعریف شده با همراهی دستگاه های متولی برای آن اقدام شود.
وی گفت: موارد شناخته شده ایدز در استان به طور عمده توسط پایگاه های دیده وری زندانها و یا در جریان خونگیری شناسایی شده است و اگر در سطح کلان برنامه غربالگری و تشخیص زودهنگام ایدز دیده شود می تواند موارد خطر بیشتری را هویدا کرده و مخاطرات ثانویه این بیماری مهلک را کاهش دهد.
مدیر گروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی نیز گفت:کودکان ایدزی مشکلی اجتماعی هستند که امروز درصدی از مبتلایان را تشکیل داده اند.
دکتر علی منصوری عنوان کرد: احتمال آلودگی نوزاد مادران ایدزی 20 تا 40 درصد است و این آلودگی می تواند در دوران بارداری، حین زایمان واز طریق شیر مادر اتفاق بیفتد هر چند که با پیشرفت علم پزشکی با دارو و درمان خاص می توان بین 10تا 13 درصد از آلودگی نوزاد به ویروس ایدز جلوگیری کرد.
وی خاطرنشان کرد: موج سوم ایدز بازوهای قوی پیشگیری را می خواهد، برای مثال مراکز ارتقای سلامت اجتماعی زنان باید هدفمند و پرتوان در کنار فعالیت کلینیک مثلثی نقش آفرینی کنند.
کارشناسان و دست اندرکاران امور اجتماعی و سلامت می گویند که ایدز را باید جدی گرفت و پیامد های خطرناک آن را با حساس سازی لایه های اجتماعی فریاد زد و نگذاشت صدای خاموشش سلامت را نشانه بگیرد و جامعه را از مدار سلامت جدا کند.
برچسب ها: غربالگری ، ایدز ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: