کد خبر: ۱۰۹۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 24
شفا آنلاین>سلامت>برخی افراد مبتلا به ایدز یا اچ آی وی به دلیل عدم آگاهی از روند این بیماری و راههای انتقال آن با مخفی نگه داشتن این بیماری سبب ابتلای دیگران به این بیماری می شوند.

به گزارش شفا آنلاین،ایدز(AIDS) یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی(HIV) ایجاد می شود.
ایدز یا اچ آی وی به عنوان یک بیماری ویروسی یک دوره بسیار کند دارد که با درمان قابل کنترل است و اگر فرد به موقع به مراکز درمانی مراجعه کند بیماری قابل کنترل خواهد بود.
این ویروس سبب عفونت سلول های سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد افراد می شود و با پیشرفت عفونت سیستم ایمنی ضعیف تر شده و در نهایت به سندرم نقص ایمنی پیشرفته (AIDS) منجر می شود.
ویروس اچ ای وی پس از ورود به بدن به داخل گلبولهای سفید خون رفته و تا مدت های مدیدی هیچ علامتی ایجاد نمی کند، بتدریج ویروس شروع به تکثیر کرده و موجب کاهش کارایی گلبول سفید می شود که در این وضعیت سیستم ایمنی بدن تحلیل می رود و توان مقابله در برابر سایر عفونتها و بیماریها را از دست می دهد و نهایتا فرد در تابلوی یک بیماری عفونی یا سرطان و غیره از بین خواهد رفت.
این بیماری از راه تماس جنسی مشکوک، انتقال از مادر به کودک، ترزیق خون و فرآوردهای خونی آلوده، تزریق با سرنگ آلوده و استفاده از وسایل تیز و برنده غیر استریل به دیگران منتقل می شود و هیچ گونه خطر انتقال از طریق نیش حشرات، خوردن و آشامیدن و استفاده از ظروف مشترک، راه تنفس، تماس معمولی با دست دادن و روبوسی کردن، استخر و حمام، استفاده از وسایل عمومی مانند تلفن همراه و اشک و بزاق وجود ندارد.
بر این اساس فرد آلوده بدون آنکه خطری برای سایر افراد ایجاد کند می تواند یک زندگی اجتماعی عادی داشته باشد و هیچ گونه نیازی به جداسازی و قرنطینه کردن وی وجود ندارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون اشاره به شمار مبتلایان به این بیماری در استان اظهار داشت: 87.5 درصد مبتلایان استان را مردان و 12.5 درصد را زنان تشکیل می دهند.
جواد اکبری زاده با بیان اینکه انتقال ویروس ایدز از طریق خون در محدوده این دانشگاه صفر بوده است ادامه داد: 42 درصد مبتلایان به ایدز در استان از طریق اعتیاد ترزیقی، 16 درصد از طریق آمیزش جنسی و مابقی از راههای دیگر مبتلا شدند.
وی بیان کرد: بیشترین موارد ابتلا 46.5 درصد در گروه سنی جوانان 25 سال قرار دارد.
وی افزود: درصورت تشخیص به موقع این بیماری می توان از بسیاری موارد جلوگیری کرد.
معاون فنی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهرستانهای زاهدان و چابهار بیشترین آمار مبتلایان به ایدز این دانشگاه را تشکیل می دهند مهدی زنگنه گفت: بیشترین علت ابتلاء به ایدز را به ترتیب اعتیاد ترزیقی و تماس جنسی تشکیل می دهند.
وی بیان کرد: با توجه به فرهنگ رایج در منطقه از جمله تعدد زوجین در بین مردان و به دلیل حاکمیت فرهنگ مرد سالاری که همسران مردان آلوده مجبور به ادامه زندگی با آنان بوده و در مواردی حتی حاضر به استفاده از وسایل پیشگیری نیستند و حاملگی های ناخواسته این زنان باعث شده است شاهد افزایش سریع و تصاعدی آمار ایدز در سیستان و بلوچستان باشیم.
وی گفت: به منظور پیشگیری و کنترل عفونت اچ ای وی و عوارض ناشی از آن اطلاع رسانی عموم جامعه در خصوص بیماری و راههای انتقال و پیشگیری از آن در دستور کار قراردارد تا با اطلاع رسانی درست از وحشت بی مورد از این بیماری کاسته و نحوه برخورد با افراد آلوده اصلاح شود تا خانواده و جامعه پذیرای این افراد باشند.
وی تاکید کرد: افراد و خانواده های آلوده به اچ ای وی نیازمند مراقبت، مشاوره، درمان و حمایت های اجتماعی و اقتصادی به منظور کنترل بیماری در جامعه هستند.
وی خاطر نشان کرد: هم اینک در محدوه این دانشگاه مراکز مشاوره بیمارهای رفتاری در شهرستان های زاهدان، خاش، سراوان، چابهار و کنارک در خدمت مردم استان است و بیمارستان های بوعلی زاهدان، امام خمینی(ره) خاش، رازی سراوان و امام علی(ع) چابهار ارائه دهنده خدمات پیشگیری پس از تماس هستند و یک مرکز مشاوره ویژه زنان آسیب پذیر در زاهدان فعال است.
رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون اشاره به تعداد مبتلایان این منطقه گفت: مبتلایان به بیماری ایدز در محدوده این دانشگاه از راههای اعتیاد تزریقی، روابط جنسی و غیره به این بیماری مبتلا شده اند.
ایرج ضاربان افزود: در جنوب سیستان و بلوچستان ابتلا به ایدز به دلایل مختلف از جمله ترددهای برخی افراد به خارج از کشور نسبت به جاهای دیگر استان کمی بیشتر است.
وی تصریح کرد: این دانشکده همچون سایر دانشگاههای علوم پزشکی استان با اتخاذ تدابیر مختلف نظیر آموزش، برپایی کارگاههای آموزشی، توزیع بروشور، برپایی همایش های متنوع و غیره همواره در راستای پیشگیری و کنترل این بیماری تلاش می کند.
استان سیستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستانهای شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل و شهرستانهای زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و کنارک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستانهای ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارند.
برچسب ها: ویروس ، دستگاه ، سیستم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: