کد خبر: ۱۰۹۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 25
شفا آنلاین>سلامت> بسیاری از بیماری‌های مرتبط با چاقی به هیچ‌عنوان با بخش‌هایی از بدن که چربی در آنها تجمع می‌کند، مرتبط نیست.
به گزارش شفا آنلاین،با این حال، وجود همین امر نیز خود سوالاتی را در پی دارد، از جمله این که چگونه چاقی باعث بیماری در اندام‌ها و بافت‌هایی می‌شود که چربی در آنها وجود ندارد؟ به تازگی گروهی از محققان درباره درک درست از رابطه بین چاقی و بیماری‌های فیزیکی به یافته‌های بسیار مهمی دست پیدا کرده‌اند.

       دکتر تارو توکینین از موسسه پزشکی مولکولی فنلاند و همکارانش به بررسی ارتباط بین شاخص توده بدن و رفتار ژن‌ها در 44 نوع بافت مختلف پرداخته‌اند. برخی از این ژن‌ها از قبیل ژن‌های موجود در مغز و ارگان‌های داخلی به ندرت در مقادیر زیاد در دسترس هستند.

       توکینین در این باره بیان کرد: «بسیاری از نمونه‌گیری‌های بافتی به نوعی تهاجمی محسوب می‌شوند، اما ما قادر به استفاده از مجموعه‌ای از بافت‌های اهدا کنندگان کالبد شکافی بودیم، بنابراین نمونه‌های ما بسیار متنوع‌تر از معمول بودند. این اولین باری است که چنین تغییراتی در کارکرد بافت‌های انسانی در پاسخ به تغییرات شاخص توده بدن در بین بسیاری از سیستم‌های بدن به طور همزمان بررسی می‌شود.»

       این تیم با بررسی همزمان تغییرات مرتبط با چاقی روی تمامی بافت‌های مطالعه شده خود به این نتیجه رسیدند که چاقی واقعا یک شرایط سیستماتیک است که به صورت خاص باعث التهاب می‌شود. با این حال سرپرست تیم اشاره کرد که به نظر می‌رسد تغییرات کارکرد بافت‌ها در بین انواع دیگر بافت‌ها نیز به اشتراک گذاشته می‌شود. به این ترتیب دلیل آسیب دیدن اعضای غیرچرب بدن به واسطه چاقی به سادگی مشخص می‌شود.سپید

Medica- Daily

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: