کد خبر: ۱۰۹۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 24
شفا آنلاین>سلامت>رئیس اداره غذایی و آشامیدنی با منشأ دامی و دریایی سازمان غذا و دارو گفت: برخی افراد بصورت خودسر در مغازه خود روغن کشی می کنند درحالیکه این واحدها برای تولید روغن به هیچوجه مجوز ندارند.
به گزارش شفا آنلاین،برخی افراد با خرید دستگاه های روغن کشی در مغازه و در حضور مشتری از دانه‌های روغنی، روغن طبیعی استخراج می‌کند که هرچند اطمینان از اصالت روغن بویژه در روغن هایی مانند روغن زیتون که تقلب در آن زیاد بوده، برای برخی مشتریان جذاب است اما سلامت آن مورد تردید است و برخی از این دانه های روغنی سمی هستند.  هومن محمد رئوفی افزود: در برخی از این واحدها یا مغازه ها برای تولید روغن از دانه روغنی استفاده می شود که ممکن است ناخالص باشد. درصد ناخالصی دانه های روغنی باید رعایت شود چون بسیاری از دانه هایی که بصورت ناخالص استفاده می شوند ممکن است سم داشته باشد.
وی ادامه داد: همچنین توجه به کنترل میزان آفت کش های کشاورزی و زمان انبار داری دانه های روغنی بسیار حائز اهمیت است زیرا احتمال دارد آفت کش ها یا انبارها دارای کپک یا سموم قارچی بوده و دانه روغنی را آلوده کند. اینها شاخص هایی هستند که معمولا در واحدهای تولیدی باید رعایت شوند و طبق مستندات و آزمایشات پس از تاییدیه های لازم، اجازه استفاده از روغن کشی و تولید محصول را صادر می کنیم.

** الزامی بودن رعایت حداقل ضوابط بهداشت روغن ها
رئیس اداره غذایی و آشامیدنی با منشأ دامی و دریایی سازمان غذا و دارو گفت: رعایت حداقل ضوابط فنی و بهداشتی روغن های وارداتی و تولید داخل الزامی است. تجهیزات و امکاناتی که در یک واحد تولیدی - اعم از کارگاهی یا واحدهای صنعتی بزرگ - به کار گرفته می شود باید حداقل ضوابط فنی و بهداشتی را داشته باشند.
رئوفی خاطرنشان کرد: انواع روغن های خوراکی به دو شکل نظارت می شوند، روغن های تولید داخل باید دارای پروانه بهداشتی درج شده روی ظرف باشند و روغن های وارداتی نیز باید پروانه بهداشتی ورود را داشته باشند و در صورت نداشتن این پروانه ها، مورد تایید سازمان غذا و دارو نیستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: