کد خبر: ۱۰۹۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 24
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی>تحقیق جدیدی حاکی از آن است که صدای مادر می‌تواند نقش‌هایی بیش از تسکین کودکش داشته باشد. محققان می‌گویند وقتی مادران صحبت می‌کنند، مناطق بسیاری از مغز کودکان فعال می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،  از جمله مناطق دخیل در پردازش عواطف و پاداش در مغز. فعالیت‌های اجتماعی، شناخت صورت و تشخیص چیزهایی است که به‌طور مشخص با فرد ارتباط دارد اما این افزایش واکنش عصب‌شناختی را فقط مادر کودک و نه هیچ فرد دیگری می‌تواند ایجاد کند.

 دانیل آبرامز نویسنده این مطالعه و استاد روان‌شناسی و علوم رفتاری دانشگاه استنفورد گفت: «بسیاری از فرآیندهای زبانی و احساسی ما از طریق گوش دادن به صدای مادر فراگرفته می‌شوند اما جالب آنکه ما دانش کمی درباره چگونگی سازماندهی مغز در برابر این صدا داریم. ما تازه تشخیص داده‌ایم که صدای مادر چنین دسترسی سریعی به بسیاری از قسمت‌های متفاوت مغز دارد.»

       مطالعات پیشین حاکی از آن بود که کودکان به صدای مادر خود ترجیح خاصی نشان می‌دهند اما سازوکار و دلیل ترجیح آن نامشخص بود. ویند منون، استاد روان‌شناسی و علوم رفتاری دانشگاه استنفورد و یکی دیگر از نویسندگان این تحقیق گفت: «هیچ‌کس واقعا نگاهی به مدارهای مغزی که می‌توانستند در این مورد نقش مهمی داشته باشد، نینداخته بود.

 ما می‌خواستیم بدانیم آیا صدای مادر فقط نواحی صوتی و مناطق مرتبط با صداهای انتخابی را به شکل متفاوت تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد یا این تاثیرگذاری از لحاظ درگیری، پاسخدهی عاطفی و تشخیص محرک‌های برجسته مناطق وسیع‌تری را به خود اختصاص می‌دهد.»

       محققان برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها، اسکن‌های مغزی کودکانی را که به صدای مادر خود گوش می‌دادند، بررسی کردند. این مطالعه شامل 24 کودک بین سنین 7 تا 12 سالی بود که مادران بیولوژیکی‌شان آنها را بار آورده بودند. همه این کودکان از ضریب هوشی دست‌کم 80 برخوردار بودند و هیچ‌کدام اختلالات رشدی نداشتند.

       والدین این کودکان پرسش‌هایی را درباره مهارت‌های ارتباطی کودکانشان همچون توانایی برای تعامل و ارتباط با دیگران پاسخ دادند. یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: «ما نمی‌خواستیم در این طیف سنی که بیشتر کودکان مهارت‌های زبانی خوبی دارند، از کلمات برای تشخیص خود استفاده کنیم، زیرا کلمات مجموعه‌ای کاملا متفاوت از مدارهای مغز را دربرمی‌گیرند.»

       از 2 تن از مادرانی که در این پژوهش شرکت نکرده بودند و هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان را نمی‌شناختند، خواسته شد کلمات بدون معنایی را ضبط کنند.

       اسکن‌های مغزی همزمان با پخش صدای مادر و صدای ناشناس برای کودکان صورت گرفت. این اسکن‌ها با استفاده از MRI انجام شد. چندین منطقه مغزی کودکان با شنیدن صدای مادر در مقایسه با صدای ناشناس فعال و وسعت میزان نواحی فعال شده باعث تعجب محققان شد.

       محققان می‌گویند کودکانی با ارتباطات قدرتمندتر میان این بخش از مغز که با شنیدن صدای مادر فعال می‌شد، از توانایی ارتباطات اجتماعی قوی‌تری نیز برخوردار بودند.سپید
Healthday
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: