کد خبر: ۱۰۹۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 24
شفا آنلاین>سلامت> سوزش سر دل علامت بسیار شایعی است که در اثر ریفلاکس اسیدی ایجاد می‌شود. ریفلاکس اسیدی وضعیتی است که در آن بعضی از محتویات معده از جمله اسید، با فشار به دورن مری بازمی‌گردد و باعث بروز درد سوزشی در قسمت پائینی قفسه سینه می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین، تشخیص بیماری ریفلاکس معدی‌مروی یا GERD با ریفلاکس دائمی اسید که بیش از 2 بار در هفته رخ می‌دهد، مسجل می‌شود.

       زمانی که اسید معده به درون مری بازمی‌گردد، با غذا دوباره از دهان به معده برگشت داده می‌شود.

       سوزش سردل
اغلب افراد را متاثر می‌کند و علل ایجاد کننده آن به ندرت باعث نگرانی می‌شوند. ریفلاکس اسیدی عود کننده به تشخیص بیماری ریفلاکس معدی‌مروی منجر می‌شود و می‌تواند عواقب جدی روی سلامت فرد بگذارد و شاید هم نشانه‌ای باشد از دیگر مشکلات زمینه‌ای برای سلامت.

علل ایجادکننده
       بیماری ریفلاکس معدی‌مروی در همه سنین دیده می‌شود و علت آن با عوامل سبک زندگی مرتبط است، اما می‌تواند در اثر فاکتورهای غیرقابل اجتناب باشد، مانند ناهنجاری‌های آناتومیکی که دریچه را در ابتدای معده تحت تاثیر قرار داده‌اند، مانند فتق هیاتال. در این بیماری، ناهنجاری آناتومیکی به صورت وجود یک سوراخ در دیافراگم است که اجازه می‌دهد قسمت بالایی معده وارد محوطه سینه شود و این وضعیت به بروز بیماری ریفلاکس معدی‌مروی منجر خواهد شد. البته گاهی نیز علل ناشناخته‌ای در پشت سر آن ایستاده است.

       بارداری نیز گاهی باعث بروز ریفلاکس اسید خواهد شد که علت آن هم فشار بیش از حد به ارگان‌های داخلی است. دیگر عوامل خطر اغلب راحت‌تر کنترل می‌شوند و مستقیما با وضعیت قابل اصلاح رژیم غذایی یا سبک زندگی در ارتباط است. این عوامل خطر عبارتند از:
       چاقی
       سیگار کشیدن (فعال یا در گذشته)
       مصرف بیش از اندازه نمک در سر سفره
       مصرف کم فیبر در رژیم غذایی
       داروها مانند داروهای آسم، بلوک‌کننده‌های کانال کلسیم، آنتی‌هیستامین‌ها، ضددردها، آرام‌بخش‌ها و ضدافسردگی‌ها.

       افرادی نیز ممکن است گزارش کنند که ارتباطی میان غذای مصرفی و نوشیدنی‌های آنها با بیماری ریفلاکس معدی‌مروی وجود دارد، اما تحقیقات نشان داده هیچ ارتباطی میان بیماری ریفلاکس معدی‌مروی و مصرف الکل، قهوه یا چای وجود ندارد.

علایم و نشانه‌ها
       ریفلاکس اسید، زمانی بدون خطر تلقی می‌شود که فقط به صورت تکی و در بعضی شرایط خاص رخ دهد. علایم این وضعیت مانند بیماری ریفلاکس معدی‌مروی مداوم است. این علایم عبارتند از:
       سوزش سر دل
       سرفه‌های خشک و مداوم
       ویز ریوی
       آسم و پنومونی عود کننده
       تهوع
       استفراغ
       مشکلات در گلو، مانند گرفتگی صدا یا التهاب حنجره (لارنژیت)
       مشکل یا درد در هنگام بلع
       درد قفسه سینه یا قسمت فوقانی شکم
       اروژن دندانی
       بوی بد دهان
       تست‌ها و تشخیص سوزش سر دل

       اگر فردی علایم بیماری ریفلاکس معدی‌مروی را به کرات تجربه کند، باید با پزشک خود مشورت کند، زیرا شاید لازم باشد به پزشک متخصص گوارش ارجاع داده شود تا بررسی‌های بیشتر از وی به عمل آید.

       بیماری ریفلاکس معدی‌مروی اغلب به سادگی با عدم بهبود علایم سوزش سر دل در پاسخ به تغییرات سبک زندگی و داروهای مربوطه تشخیص داده می‌شود.

پزشک می‌تواند برای تشخیص موارد زیر را نیز درخواست کند:
       آندوسکوپی
       بیوپسی
       باریوم اشعه ایکس (تصویربرداری از مری، معده و قسمت فوقانی دوازدهه پس از بلع یک مایع گچی که به ایجاد کنتراست در تصاویر کمک می‌کند)
       مانومتری مری (اندازه‌گیری فشار مری)
       پایش مقاومت (اندازه‌گیری میزان حرکت مایع در طول مری)
       پایش pH (تست اسیدیتی)
       درمان و پیشگیری از سوزش سر دل

       درمان اصلی سوزش سر دل تکرار شونده که در اثر بیماری ریفلاکس معدی‌مروی ایجاد می‌شود، کاهش تولید اسید معده به کمک داروهایی است که مهارکننده‌های پمپ پروتونی نامیده می‌شوند. این دسته از داروها اغلب ایمن و اثربخش هستند اما مانند دیگر داروهای تجویزی، برای همه بیماران مبتلا به بیماری ریفلاکس معدی‌مروی مناسب نیستند و ممکن است عوارض جانبی دیگری هم داشته باشند مانند سوء جذب که به کمبودهای تغذیه‌ای منجر می‌شود.سپید
Medical News Today


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: