کد خبر: ۱۰۹۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 24
شفا آنلاین>سلامت>با منصوره تقاء، متخصص مغز و اعصاب، فلوشیپ سردرد و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد شایع‌ترین درد بشر به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

درابتدا اندکی در خصوص آمار و علل سردرد میگرنی توضیح بدهید؟
    به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید سردرد میگرنی نه تنها در ایران، بلکه در سایر جوامع بشری شایع‌ترین درد است. طبق آمار جهانی حدود 11 تا 12 درصد جمعیت جهان به سردرد‌های میگرنی مبتلا هستند. در کشور ما مطالعه وسیع اپیدمیولوژیک وجود ندارد تا از تعداد و آمار سردردهای میگرنی باخبر باشیم؛ اما از مطالعاتی که در کشور انجام شده، حدود 30 مطالعه‌ را استخراج کردیم و متوجه شدیم که آمار در کشور ما اندکی بیشتر از استاندارد جهانی است، یعنی در کشور ما حدود 13 درصد جامعه درگیر سردردهای میگرنی هستند. شیوع سردردهای میگرنی در زنان جوان بیشتر است. آمار جهانی سردرد میگرنی در زنان جوان 17 تا 18 درصد است.

این سر درد کدام قسمت سر را درگیر می‌کند؟
       سردردهای میگرنی، معمولا یک‌طرفه هستند. اگر دوطرفه باشند، در یک طرف سر، بیشتر احساس می‌شوند. این سردردها ممکن است با تهوع و استفراغ همراه بوده و یا حساسیت به بوی تند، صدای بلند و نور شدید آنها را آغاز کند. این سردردها گاهی با پیش درآمد آغاز می‌شوند؛ یعنی قبل‌از شروع سردرد میگرنی نشانه‌هایی وجود دارد، مانند، تاری دید، دیدن نور و اشکال رنگی که به دنبال آنها سردرد آغاز می‌شود.

سردرد میگرنی ژنتیکی است؟
       سردردهای میگرنی، فی‌النفسه جزو دردهای شدید دسته‌بندی می‌شوند؛ اما خوشبختانه عامل پاتولوژیک در فضای جمجمه وجود ندارد. ولی با تکرار حملات سردرد میگرنی، کارایی فرد ازبین رفته و کیفیت زندگی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در دنیا افراد زیادی به دلیل سردردهای خود نمی‌توانند، روزهایی از سال را سرکار بروند. این موضوع در دنیا بررسی شده، در ایران هم درحال بررسی است، تا بتوانیم روزهای کاری ازدست رفته توسط سردرد میگرنی را تخمین بزنیم.

این سردرد در زنان خانه‌دار هم شایع است. شاید سوال پیش بیاید که این زنان با محیط بیرون و سروصداهای خارج از منزل ارتباطی ندارند، چرا باید سردرد بگیرند؟ جواب این است که بخشی از سردردهای میگرنی ژنتیکی است.

 اگرچه به این موضوع در کشور اهمیت ویژه‌ای داده نشده است. هم از طرف مردم و از سوی مسئولان بهداشتی. مردم به سردردهای میگرنی به چشم سردرد ساده نگاه می‌کنند و حتی اگر سردردها؛ تکرار شود؛ یا شدت پیدا کند، خوددرمانی کرده و به مصرف داروی مسکن بیشتر و با دوز قوی‌تر روی می‌آورند. داروهایی مانند میگراستاپ، تریپتان‌ها، سوماتریپتان که برای تخفیف سردرد میگرنی استفاده می‌شوند، چنانچه زیاد استفاده شوند، خودشان به ایجاد سردرد خاصی به نام سردرد وابسته به دارو منجر می‌شوند که درمان آن از سردرد اولیه مشکل‌تر است. این نوع سردرد در کشور ما شیوع نگران‌کننده‌ای دارد؛ لذا آگاهی بخشی به جامعه در رابطه با شناخت سردردها مهم است. اینکه قبل‌از مصرف دارو و خوددرمانی، توسط همکاران پزشک، مدیریت درمان شوند.

آیا پارازیت‌ها و سیگنال‌های الکترونیکی در ایجاد سردرد‌ها موثر است؟
       بله. استفاده زیاد از موبایل و کامپیوتر و امواجی که روزانه با آنها برخورد داریم، در ایجاد سردرد‌ها موثر است. شاید دستگاهی مثل موبایل به تنهایی به ایجاد سردرد در فردی که استعداد سردرد ندارد، منجر نشود، اما فردی که زمینه سردرد میگرنی دارد، با استفاده طولانی‌مدت از این دستگا‌ه‌ها حتما سردرد‌های بیشتری خواهد داشت. غیراز امواج، حالت سر که به طرف موبایل خم می‌شود، دچار اسپاسم شده و خستگی چشم نیز آن را تشدید می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: