کد خبر: ۱۰۹۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 22
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای حمایت از زوجین نابارور در مسیری بوده که به اجرای دو خدمت حمایتی منجرشده است.
 خدمت نخست تشکیل یک کارگروه در بخش بهداشت با هدف پیشگیری از ناباروری اولیه است که این کارگروه هم‌اکنون در استان‌ها تشکیل شده و همه دانشگاه‌های علوم پزشکی ملزم به اجرای آن هستند. خدمت دوم ایجاد یک مرکز درمان ناباروری در هر استان از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت است. با این اقدام دیگر نیاز نیست که زوجین نابارور به منظور انجام روند درمانی خود، به استان‌های برخوردار نظیر اصفهان و ... مراجعه کنند.

 این مراکز در هر استان برقرار است و آموزش‌های لازم به متولیان آنها ارائه و تجهیزات مورد نیاز برای آنها خریداری شده است؛ همچنین برخی اقدامات حمایتی از سوی بنیاد برکت در حال انجام است که نتیجه آن، گام‌های مثبتی در راستای حمایت از زوجین نابارور در مناطق محروم بوده است. روند فعالیت بنیاد برکت به این شکل است که ابتدا همه افراد نابارور شناسایی و سپس هزینه‌های درمان آنها توسط این بنیاد تقبل می‌شود. در نهایت امروز شاهدیم که در 4 استان کشور و شهرهای محرومی چون سوسنگرد و شوشتر، فرزندآوری انجام شده و این خدمت ادامه پیدا می‌کند تا هدف نهایی وزارت بهداشت که تحت پوشش قرار دادن تمام استان‌هاست، اجرایی شود.

       شایان ذکر است که برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته و امیدواریم با پیش‌بینی بودجه لازم، این هدف هرچه بیشتر عملیاتی شود. اما در کل جای خوشحالی وجود دارد که وضعیت جمعیتی کشور در سال 94 نسبت به سال 93 شتاب افزایشی داشته است. به طوری‌که طبق آمار، در سال 94 یک میلیون و 570 هزار تولد داشتیم که این رقم نسبت به سال گذشته، با افزایش 34هزار فرزند همراه بوده است. نقطه امیدواری دیگر در سال 94، کاهش روند مرگ و میر با رقم 70 هزار مرگ نسبت به سال 93 است که این مهم نشانگر افزایش جمعیت است. با محاسبه اختلاف بین موالید و مرگ، تعداد افزایش جمعیت در طول یک سال به دست می‌آید که مطابق این فرمول در سال 94 تعداد یک میلیون و 195 هزار نفر به جمعیت کشور اضافه شده است. همچنین مطابق بررسی‌های اولیه ما در کل استان‌ها، میزان باروری کلی که پیش از این 8/1 بود، افزایش پیدا کرده و اگرچه میزان این افزایش در استان‌های مختلف متفاوت است، اما به طور میانگین به عدد 9/1 رسیده است که البته باید به عدد 1/2 برسد. افزایش این شاخص در بعضی استان‌ها شتاب خیلی زیادی داشته که لازم است در استان‌های مذکور برنامه‌های بیشتری روی سلامت مادر و کودک اجرا کنیم.

کمااینکه در استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان، هرمزگان و گلستان درحالی شتاب میزان باروری بیشتر شده که شاخص امیدبه زندگی آنها کمتر است. متاسفانه در این استان‌ها میزان مرگ مادران و کودکان بیشتر و امید به زندگی در زنان آنها کمتر از استان‌های دیگر است. لذا در مجموع اعتقاد متولیان وزارت بهداشت این است که خود مردم به این نتیجه رسیده‌اند که نمودار جمعیتی کشور در آینده دچار سالمندی می‌شود و لذا خود آنها روی فرزندآوری کار کرده‌اند. همانطور که یکی از مباحث طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت اصول باروری و فرزندآوری بوده است.

محمد اسماعیل مطلق
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: