کد خبر: ۱۰۸۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 19
شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: پیش بینی می شود امسال شاهد کاهش 20 درصدی وابستگی دانشگاه آزاد به شهریه باشیم.
به گزارش شفا آنلاین، حمید میرزاده طی سخنرانی در چهارمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری ( فرهیختگان ) که در سالن همایش های دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی برگزار شد گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه بندی های علمی جهانی در بهمن 94 توانست رتبه اول کشور را در scopus را کسب کند.
وی به وضعیت انتشار مقالات در دانشگاه آزاد اسلامی از نظر شاخص های کیفی در پایگاههای علمیweb of science و scopus در سال 2015 اشاره کرد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه بندی web of science رتبه 82 و در پایگاه9 علمی scopus رتبه 89 را کسب کرده است. 

میرزاده با تاکید بر اینکه وابستگی دانشگاه آزاد اسلامی به شهریه کم می شود گفت: میزان درآمد غیرشهریه دانشگاه آزاد در سال 92 ، 189 میلیارد تومان ، در سال 94 ، 929 میلیارد تومان بوده، همچنین کاهش وابستگی به شهریه در سال 92 ، 5 درصد ، در سال 94 ، 16 درصد و پیش بینی می شود در سال 95 ، 20 درصد باشد. 

وی اظهار داشت: 2 هزار و 855 دانشگاه در کشور وجود دارد که از این تعداد 505 دانشگاه آزاد است.
میرزاده به تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اشاره کرد و افزود: نسبت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به کل دانشجویان کشور 37 درصد است. 

میرزاده در ادامه به تعداد رشته محل های دانشگاه آزاد اسلامی به تفکیک مقاطع آموزش عالی اشاره کرد و گفت:
7 هزار و 539 رشته محل در مقطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته، 8 هزار و 816 رشته در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، 42 رشته دکتری حرفه ای، 8 هزار و 732 رشته کارشناسی ارشد، 2 هزار و 723 رشته دکتری تخصص در دانشگاه آزاد دانشجو جذب می کند. 

وی همچنین به تعداد اعضای هیئت علمی تمام وقت و نیمه وقت در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: تعداد 9 هزار و 940 مربی تمام وقت، 131 مربی نیمه وقت ، 566 استاد تمام وقت، 421 استاد نیمه وقت، هزار و 44 دانشیار تمام وقت، 362 دانشیار نیمه وقت، 13 هزار و 508 استادیار تمام وقت و هزار و 33 استادیار نیمه وقت در حال تدریس هستند. 

میرزاده گفت: تاکنون 2 هزار و 111 اختراع و 11 پتنت بین المللی از سوی پژوهشگران دانشگاه آزاد ثبت شده است. 

وی در ادامه به تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود: تعداد کل فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد 5 میلیون و 700 نفر بوده است.

میرزاده گفت: دانشگاه آزاد 11 واحد و مرکز بین المللی، 5 واحد و مرکز برون مرزی، 224 تفاهم نامه و قرارداد بین المللی داشته است .
وی افزود : دانشگاه آزاد تاکنون 9 هزار و 142 دانشجوی خارجی داشته است. 

میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تعداد کل کارمندان دانشگاه آزاد 37 هزار و 892 نفر است و حدود40 درصد از درآمدهای دانشگاه آزاد به جای شهریه باید از فعالیت های اقتصادی دانش بنیان فراهم شود.

وی گفت: 30 اردیبهشت، سی و چهارمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی است و در نمایشگاهی که به این مناسبت برپاست شاهد عرضه محصولات دانش بنیان تجاری سازی شده هستیم. 

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد در عرصه فناوری و تولید شرکت دانش بنیان دستاور دهای خوبی داشته است افزود: تا کنون 85 مرکز رشد برای پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان در دانشگاه ازاد تاسیس شده است و هم اکنون 720 شرکت دانش بنیان و واحد فناور در مراکز رشد این دانشگاه مستقر هستند. 

میرزاده به برنامه 5 ساله دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: برنامه 5 ساله ما در جهت حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی است که اقتصادی درون زا و برون نگر است و بر پایه مرزهای دانش استحکام می یابد.

وی افزود: تا کنون حدود 150 مرکز رشد و 31 مرکز فن آوری آزاد در دانشگاه طراحی شده است و امسال باید فرایند اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان بیشتر عملی و اجرایی شود به همین دلیل برای استانها برنامه هایی را طراحی کرده ایم که مرتب این برنامه ها پایش می شود.
میرزاده با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد از فرایند اقتصاد دانش بنیان حمایت می کند گفت: امکاناتی در مراکز رشد شهرک های آزاد (شفا) در اختیار پژوهشگران قرار داده شده است و در طرح «ساها» که سامانه آزمایشگاه همکار آزاد است حدود 11 هزار کارگاه و آزمایشگاه برای اجرا و اقدام اقتصاد مقاومتی مستقر شده اند.

وی به برنامه 5 ساله دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود: باید تعداد مرکز رشد در دانشگاه به 150 مرکز برسد و تعداد شرکت های دانش بنیان هم به بیش از 800 شرکت افزایش یابد.
میرزاده گفت: باید بتوانیم حدود 40 درصد از درآمدهای خود را به جای شهریه از فعالیت های اقتصادی و یا فعالیتهای اقتصادی دانش بنیان فراهم کنیم. 
وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه تعداد از محصولات شرکت های دانش بنیان به مرحله تجاری سازی رسیده است گفت: حدود 763 محصول تجاری سازی شده و یا قابل ارائه برای تجاری سازی شدن است.

میرزاده به برنامه ریزی صورت گرفته برای پروژه های تحقیقاتی دانشجویان مقطع دکتری اشاره کرد و افزود: ما برای دانشجویان دکتری برنامه ریزی کرده ایم و پروژه های تحقیقاتی آنها باید گره گشای مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: