کد خبر: ۱۰۸۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 19
شفا آنلاین>سلامت>پانل تست‌های کبدی برای غربالگری صدمات کبدی، خصوصا اگر فرد مبتلا به وضعیتی است که دارویی خاص مصرف می‌کند و آن دارو کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، استفاده می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین، این گروه از تست‌ها دربرگیرنده اغلب تست‌های کبدی است و همچنین تست‌های اضافی که دیگر ارگان‌ها و سیستم‌های بدن را بررسی می‌کنند.

       پانل تست‌های کبدی
شامل تست‌های متعددی است که اغلب با هم درخواست می‌شوند. در شماره گذشته به بعضی از آنها اشاره شد. در ادامه، تست‌های دیگر از نظر خواهد گذشت.

پروتئین توتال: این شاخص، آلبومین و دیگر پروتئین‌های خونی را اندازه‌گیری می‌کند که شامل آنتی‌بادی‌هایی هم می‌شود که به مقابله با عفونت‌ها برمی‌خیزند.

براساس وضعیت شما و تشخیص پزشک، دیگر تست‌ها هم در این پانل جای می‌گیرند که شامل موارد زیر می‌شوند:
گاما – گلوتامیل ترانسفراز (GGT): آنزیم دیگری است که عمدتا در کبد یافت می‌شود.
لاکتات دهیدروژناز (LD): آنزیمی است که با صدمات سلولی آزاد می‌شود و در تمام سلول‌های بدن یافت می‌شود.
زمان پروترومبین (PT): کبد پروتئین‌هایی را می‌سازد که در لخته شدن خون دخیل هستند. این شاخص زمان عملکرد لخته شدن خون را اندازه می‌گیرد و اگر غیرطبیعی باشد، می‌تواند نشانه‌ای باشد از صدمه کبدی.
آلفافیتوپروتئین (AFP): این شاخص با تزاید یا بازسازی سلول‌های کبدی مرتبط است.
آنتی‌بادی‌های اتوایمیون (مانند ANA، SMA، anti-LKM-1): مرتبط با هپاتیت اتوایمیون هستند.
چه زمانی تست‌های کبدی درخواست می‌شوند؟ بررسی پانل کبدی، یک مورد یا تعداد بیشتری از اجزای آن، زمانی درخواست می‌شود که فرد در معرض خطر اختلال عملکرد کبدی قرار دارد. بعضی از مثال‌های آن به شرح زیر هستند:
افرادی که داروهایی مصرف می‌کنند که ممکن است به‌طور بالقوه به کبد آسیب برساند.
افرادی که الکلی هستند.
افرادی که سابقه‌ای از مواجهه احتمالی یا حتمی با ویروس‌های التهاب کبد (هپاتیت) داشته‌اند.
افرادی که سابقه خانوادگی بیماری کبدی دارند.
افراد دارای اضافه وزن، خصوصا اگر دیابت یا پرفشاری خون داشته باشند.

        پانل تست‌های کبدی شاید زمانی درخواست شوند که فرد علایم و نشانه‌های بیماری کبدی را داشته باشد. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی، هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دهند تا زمانی که سال‌ها از بیماری کبدی‌شان بگذرد یا بیماری بسیار شدید شود. بعضی از این موارد عبارتند از: ضعف و خستگی، کاهش اشتها، تهوع و استفراغ، تورم یا درد شکمی، زردی، ادرار تیره یا مدفوع با رنگ روشن، خارش، اسهال.

       تفسیر نتایج تست‌ها: تفسیر نتایج تست‌ها: در ابتدا این موضوع را باید بدانیم که تست‌های پانل کبدی تشخیصی برای یک وضعیت خاص نیستند. آنها فقط نشان می‌دهند که کبد ممکن است مشکلی داشته باشد. در فردی که هیچ علامت یا عوامل خطر قابل شناسایی ندارد، تست‌های غیرطبیعی کبدی می‌توانند نشانه‌ای باشند از صدمه موقت کبدی یا مشکلی که در قسمت دیگری از بدن رخ داده است، مانند صدمه به عضلات اسکلتی، پانکراس، یا قلب. همچنین می‌توانند علامتی باشند از صدمه زودرس کبدی و نیاز به انجام تست‌های بیشتر یا پایش دوره‌ای.

       نتایج تست‌های پانل کبدی اغلب با هم تفسیر می‌شوند. مجموعه‌های مختلفی از نتایج حاصل از آزمون‌های انجام شده در طول چند روز یا چند هفته اغلب با هم ارزیابی می‌شوند تا مشخص شود الگوی خاصی وجود دارد. هر فردی مجموعه منحصر به فردی را از تست‌های خود دارد که اغلب هم در طول زمان تغییر می‌کنند.

پزشک ترکیبی از نتایج تست‌های کبدی را با هم بررسی می‌کند تا سرنخ‌هایی در مورد وضعیت زمینه‌ای فرد به دست آورد. برای تعیین آنچه باعث صدمه کبدی یا بیماری شده، اغلب انجام تست‌های دیگری هم ضروری است. در شماره آینده در مورد تفسیر نتایج صحبت خواهیم کرد.سپید
labtestsonline.org

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: