کد خبر: ۱۰۸۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 19
شفا آنلاین>سلامت> تست‌های غربالگری به پزشکان کمک می‌کنند زمانی به دنبال یافتن بیماری‌ها باشند که هنوز علامتی از خود بروز نداده‌اند.
به گزارش شفا آنلاین،این تست‌ها می‌توانند مشکلات را خیلی زود بیابند، یعنی زمانی که درمان آنها هم ساده‌تر است.گاهی اوقات این مساله منجر به بهبود سلامت فرد شده و به وی کمک می‌کند تا طولانی‌تر زندگی کند.

       اما آنچه مهم است، آنکه واقعا به چه تست‌هایی نیاز داریم و اینکه هر چند وقت یکبار انجام شوند، چون خود تست‌های غربالگری هم خطراتی دارند.

        غربالگری می‌تواند باعث هشدارهای کاذبی شود: تست‌های غربالگری می‌تواند به جای آنکه مشکلات جدی را پیدا کند، هشدارهای کاذبی بدهد. این وضعیت خصوصا زمانی دیده می‌شود که شما در معرض خطر کم ابتلا به یک بیماری هستید و تست‌ها سعی دارند موردی را بیابند.

       نتایج کاذب اغلب فرد را مجبور می‌کنند تا تست‌ها و روش‌های بیشتری را انجام دهند، مانند بیوپسی. این روند برای فرد واقعا نگران‌کننده و استرس‌آور است.

       غربالگری‌ها برای سرطان ممکن است تومورهای ریز و کوچکی را پیدا کنند که مشکلی برای سلامت ایجاد نمی‌کنند و حتی درمان آنها نیز خطرناک و هزینه‌بر هستند.

        غربالگری‌ها خطراتی هم دارند: تست خونی PSA برای سرطان پروستات اغلب سرطان‌های با رشد آهسته‌ای را می‌یابد که در طول دوره عمر یک فرد مشکلی ایجاد نمی‌کنند. با این وجود، اغلب مردان به خاطر همین تومورهای بی‌آزار تحت جراحی یا رادیاسیون قرار می‌گیرند. این درمان‌ها می‌توانند باعث بی‌اختیاری ادراری، ضعف جنسی یا هر دو شوند.

       کولونوسکوپی می‌تواند گاهی اوقات باعث حوادث خونریزی دهنده جدی و پارگی در روده بزرگ شود.

       بعضی از تست‌های تصویربرداری، مانند سی‌تی اسکن‌ها، مقدار زیادی اشعه به بدن یک فرد می‌تابانند. هرچه اشعه بیشتری دریافت کنید، خطر ابتلای شما به سرطان بیشتر خواهد بود.

       درباره این تست‌های غربالگری فکر کنید: اگر شما عوامل خطر ابتلا به یک بیماری را دارید، احتمال اینکه برای آن بیماری خاص نیاز به تست غربالگری داشته باشید، بیشتر است. مثلا، دیابت، فشار خون بالا و چاقی از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. بنابراین باید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که کدام یک از تست‌ها برای شما مناسب هستند. این مساله به عوامل زیر هم مربوط می‌شوند:
       سن، جنس، وضعیت کلی سلامت و سابقه خانوادگی
       عوامل خطری که برای ابتلا به یک بیماری خاص دارید.
       ترجیحات شخصی شما.
       غربالگری برای بیماری قلبی

       یک نوار قلب (EKG) می‌تواند فعالیت قلب را با الکترودهایی که به بدن فرد چسبانده می‌شود، ثبت کند. در تست ورزش، نوار قلب هنگام راه رفتن شما روی تردمیل ثبت خواهد شد. این تست‌ها نشان می‌دهند که آیا ضربان و عملکرد قلب شما مناسب است یا خیر. شما زمانی به انجام یکی از این تست‌ها احتیاج خواهید داشت که:
        علایم بیماری قلبی را نشان می‌دهید، مانند درد قفسه سینه، تنگی و کوتاهی نفس، یا ضربان قلب نامنظم.
        می‌خواهید ورزش را شروع کنید، اما مبتلا به دیابت یا بیماری دیگری هستید که می‌توانید باعث ایجاد مشکلات قلبی شده باشد.
       اگر علایمی از بیماری قلبی نشان نمی‌دهید یا در معرض خطر کم حمله قلبی قرار دارید، نیازی به انجام این تست‌ها نخواهید داشت. در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید.
       در شماره آینده، به دیگر تست‌های غربالگری خواهیم پرداخت.سپید
Choosing Wisely
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: