کد خبر: ۱۰۸۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 19
شفا آنلاین>اجتماعی> جلسه تودیع و معارفه ششمین رییس صداوسیما دیروز در سالن همایش‌های این سازمان برگزار شد. استعفای محمد سرافراز 22 اردیبهشت از ریاست صداوسیما پذیرفته شد و بلافاصله مقام معظم رهبری، عبدالعلی علی‌عسکری را به جای او منصوب کرد.
علی لاریجانی در مراسم تودیع‌ سرافراز از عملکرد رسانه ملی در قبال برجام انتقاد کرد
   به گزارش شفا آنلاین، به نقل ازسپید  علی‌عسکری، چهره نزدیک به عزت‌الله ضرغامی، رییس پیشین صداوسیما است و از معاونان او. در این جلسه، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، حسام‌الدین آشنا، نماینده رییس‌جمهوری در شورای نظارت بر صداوسیما، رسولی محلاتی نماینده مقام معظم رهبری، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهوری، علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ، علی‌اصغر پورمحمدی، معاون سیما حضور داشتند و درباره عملکرد صداوسیما سخنرانی کردند.

انتقاد از عملکرد صداوسیما در برجام
       علی لاریجانی که خود زمانی رییس ساختمان شیشه‌ای جام‌جم بود و گزارش طرح تحقیق و تفحص مجلس‌ششم از صداوسیما را «کشکی» خوانده بود، این‌بار خود منتقد صداوسیماست و از نگاه بهارستان و پاستور به جام‌جم می‌نگرد و عملکرد آن را بررسی می‌کند.

او در مراسم معارفه علی‌عسکری گفت: «برای دستیابی به جهش اقتصادی باید از افزایش چالش‌های داخلی جلوگیری شود؛ مثلا گاهی در اخبار مشاهده می‌شود چهار آیتم خبری منفی پخش می‌شود که این امر بر روحیه مخاطبان تاثیرگذار است.» وی درباره نحوه پرداختن به برجام نیز از صداوسیما انتقاد کرد و گفت: «در موضوع برجام، رادیو و تلویزیون با آرای مختلف مواجه است و باید در این رابطه استراتژی روشن داشت و بنده، هم نسبت به رادیو و تلویزیون و هم نسبت به مسئله هسته‌ای بیگانه نیستم.»

او ادامه داد: «یک عده از ابتدا مخالف این موضوع بودند که باید به آنها نیز احترام گذاشت و ممکن است دلایل سیاسی یا هر دلیل دیگری داشته باشند، اما به هرحال تصمیم گرفته شده و حال سوال این است که باید از این موضوع بهره ببریم یا دوباره دعوا را بیاندازیم که صداوسیما باید این موضوع را خود تحلیل و حل کند.» رییس مجلس‌نهم تصریح کرد: «از نظرات موافقان و مخالفان برجام آگاه هستم و ممکن است در بعضی جاها درست باشد؛ اما طرح مسائل و چالش ایجاد کردن چه بهره‌ای دارد؟ یک زمانی طرح مسئله و بررسی ممکن بود لازم باشد.

البته با کیفیت مطرح شدن با آن وضعیت نیز خیلی موافق نبودم؛ ولی به هر حال سلیقه‌ای بود و این کار را شما انجام دادید، حال که زمان گذشته باید از فرصت‌ها استفاده کرد.» او درباره مشکلات مالی صداوسیما نیز اعلام کرد: «مجلس امسال 150 میلیارد تومان به بودجه صداوسیما اضافه کرد و علاقه‌مند به کمک به این سازمان است. همچنین مقرر شد دو درصد از کل بودجه دستگاه‌ها در زمینه عقد قرارداد با سازمان صداوسیما اختصاص یابد تا در موضوعاتی مانند اقتصاد مقاومتی سامان یابد.»

سرافراز طلب عفو کرد
       پس از لاریجانی، نوبت به مسوولان صداوسیما رسید تا صحبت کنند. اول معاون صحبت می‌کند و بعد رییس‌ مستعفی؛ علی‌اصغر پورمحمدی، معاون سیما سخنش را چنین آغاز کرد: «دکتر سرافراز یک پدیده بود و هست، دکتر علی‌عسکری نیز یک پدیده بود و هست و مهندس ضرغامی هم یک پدیده بود و هست.» وی در ادامه از دلایل ناکامی سرافراز گفت و آن را در یک مورد خلاصه کرد: «او می‌خواست چندین کار را با هم انجام دهد.» اظهارنظری که پاسخ سرافراز را در پی داشت: «نمی‌دانم پورمحمدی از ما تعریف کرد یا تخریب.» سرافراز 18 ماه بر کرسی ریاست صداوسیما نشست و در این مدت سعی کرد خیلی از انتقادها را به این سازمان نشنود؛ از اعتراض دولت نسبت به عملکرد صداوسیما تا اعتراض نمایندگان مجلس. او حالا در زمان خداحافظی از قصورش طلب بخشش می‌کند؛ اما ناخواسته به این اشاره می‌کند که صداوسیما نتوانست به انتظارات جامعه پاسخ درخوری بدهد.

 او گفت: «سازمان صداوسیما در این مقطع با مسائل زیادی هم در حوزه گفتمانی، هم مسائل سیاسی و هم مسائل فرهنگی و رسانه‌ای دست به گریبان است؛ این چالش‌ها همچنان ادامه دارد و مدیر صحیحی همچون آقای علی‌عسکری از عهده‌ آن برخواهد آمد.» سرافراز مهم‌ترین چالش سازمان صداوسیما را مشکلات مالی دانست و توضیح داد: «ما در سازمان 1800 میلیارد تومان بودجه و 2800 میلیارد تومان هزینه داشتیم؛ در سال 93 کمک هزار میلیاردی دولت هم تمام شده بود و باید فکری برای آن می شد.» او به سه راهکار «کاهش هزینه»، «افزایش بودجه» و «افزایش درآمد» اشاره کرد: «در آن زمان سیما 200 میلیارد بدهی داشت.

در همان سال اول بدهی‌ها کاهش یافت. دولت شفاهی قول‌هایی داد ولی انجام نشد. موضوع افزایش درآمدها یک بحث نظری هم هست که آیا صداوسیما یک سازمان فرهنگی است یا درآمدزا که بودجه دارد یا خودش درآمدزایی کند؟ نگاه رییس‌جمهور محترم بر درآمدزایی بود. فشارها باعث شد که تغییر رویه بدهیم و به سمت درآمدزایی حرکت کنیم. مسیر کاهش هزینه‌ها ادامه داشت و با فراز و نشیب‌ها ما وارد سال جدید شدیم و خوشبختانه این مدل برای سازمان به نتیجه رسیده و قراردادهای ما 2300 میلیارد تومان است و همراه با کمک دولت و رقم افزایشی مجلس 3500 میلیارد بودجه خواهد بود که دکتر علی‌عسکری می‌تواند بدهی‌ها را بدهد و از این گردنه عبور کند.»

سیاه‌نمایی نمی‌کنیم
       عبدالعلی علی‌عسکری در اولین سخنرانی رسمی خود در مقام رییس سازمان صداوسیما، از تعامل رسانه ملی با قوای سه‌گانه کشور خبر داد و بر «استفاده از تمامی نیروهای کارآمد صداوسیما» و همچنین «توجه به نیاز مخاطبان» تاکید کرد.

 وی ضمن سپاسگزاری از مقام معظم رهبری که کار رسانه را به وی واگذار کرده‌اند، از حمایت‌های محمد سرافراز و تلاش‌های وی در این مقطع تشکر کرد. رییس صداوسیما با تاکید بر اینکه هیچ ادعایی ندارد اما عمق میدان صداوسیما را به‌خوبی می‌شناسد، گفت: «سازمان صداوسیما سازمانی قوی و مستحکم است و قوت آن در نیروی انسانی است که در جای جای این رسانه کار می‌کنند. »

علی‌عسکری در این مراسم تعامل با قوای سه‌گانه نظام را از دیگر مسائل مهم پیش‌روی سازمان صداوسیما دانست و تاکید کرد: «حمایت‌ از فعالیت‌های دولت محترم، بیان پیشرفت‌های روزافزون،‌ پرهیز از سیاه‌نمایی،‌ پرهیز از شکاف و دو قطبی‌ شدن، دستیابی به شعار پیشرفت و مقاومت و کمک به قدرت نظام اسلامی ایران از محورهای مورد تایید رسانه ملی در این دوران خواهد بود.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: