کد خبر: ۱۰۸۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 18
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>یک پژوهش جدید نشان می‌دهد پزشکانی که مبلغ یا هدایایی از طرف شرکت‌های داروسازی دریافت می‌کنند، تمایل بیشتری به تجویز داروهای با نام تجاری دارند.
به گزارش شفا آنلاین، محققان دریافتند که میزان تجویز داروهای دارای نام تجاری در نسخه پزشکان با مقدار پول یا هدایای که از شرکت‌های داروسازی دریافت می‌کنند، افزایش می‌یابد. پزشکان در دانشکده پزشکی می‌آموزند که چگونه و چه داروهایی تجویز کنند.

       پس از فارغ‌التحصیلی، بخشی از این دانش از طریق فروشندگان دارویی حاصل می‌شود؛ همچنین ممکن است پزشکان در ارتباط با فروشندگان، به وعده‌های غذایی مهمان شوند، برای ادامه تحصیل کمک‌های مالی دریافت کنند یا برای سخنرانی از شرکت‌های داروسازی پول بگیرند.

       پژوهشگران در ژورنال پزشکی جاما نوشتند که در برخی ایالت‌ها لازم است پزشکان هرچه از این شرکت‌ها دریافت می‌کنند، گزارش کنند.

       از ۲۴۴۴ پزشک در شهر ماساچوست، حدود ۳۷ درصد مبالغی از صنعت داروسازی گرفته بودند.

       حدود ۷۱ درصد از پزشکان گزارش کردند که وعده‌های غذایی از این شرکت‌ها دریافت کردند، ۵۱ درصد کمک‌هزینه مالی برای ادامه تحصیل گرفتند، ۲۷ درصد خدمات دیگری دریافت کردند و حدود ۱۱ درصد دوره‌های آموزشی گذراندند.

       میانگین مبالغ پرداختی به پزشکان بین ۱۰۰ تا ۱۱۸۸ دلار بود. سپس محققان ارتباط این پرداختی‌ها با نسخه تجویزی پزشکان را بررسی کردند؛ به‌خصوص اینکه آیا پزشکانی که هدایای زیادتری دریافت می‌کنند، داروهای دارای نام تجاری بیشتری نسبت به داروهای ژنریک ارزان‌تر برای کاهش کلسترول (استاتین‌ها) تجویز می‌کنند؟

       درمجموع به‌طور متوسط 8/17 درصد از استاتین‌های تجویزشده، دارای نام تجاری بودند. هر هزار دلار پرداختی بیشتر که پزشکان گرفته بودند، با افزایش 1/0درصدی در میزان نسخه کردن داروی دارای نام تجاری تجویزی ارتباط داشت. با اینکه به نظر نمی‌رسد این 1/0 درصد قابل‌توجه باشد، پژوهشگران تذکر دادند که تاثیرات مالی آن برای بیماران و نظام بهداشتی می‌تواند بااهمیت باشد؛ زیرا قیمت استاتین‌های دارای نام تجاری بین دو تا چهار برابر بیش از معادل ژنریک خود است.

       درصورتی‌که پزشکان کمتر از ۲۰۰۰ دلار دریافت کرده بودند، ارتباطی میان تجویز آنها و پرداختی‌های صنعت دارویی وجود نداشت.سپید
Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: