کد خبر: ۱۰۸۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 18
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه>کارشناسان می‌گویند دادن رژیم‌های غذایی عاری از گلوتن به کودکانی که بیماری سلیاک یا آلرژی به گندم ندارند، ممکن است بیشتر خطرناک باشد تا سودمند.
به گزارش  شفا آنلاین،غذاهای عاری از گلوتن در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای رایج شده‌اند؛ اما بیماری سلیاک ( بیماری خودایمنی که افراد مبتلا به ان در صورت خوردن گلوتن دچار علایم گوارشی می‌شوند) بسیار نادر است. آمار در آمریکا نشان می‌دهد که کمتر از یک درصد جمعیت دچار این بیماری هستند.

       یک مقاله جدید که در ژورنال Pediatrics منتشر شده است به این موضوع اشاره می‌کند که برخی از افرادی که شروع به مصرف رژیم‌های غذایی عاری از گلوتن می‌کنند، برداشت درستی از گلوتن ندارند و از اینکه رژیم‌های عاری از گلوتن خطراتی هم به دنبال دارند، بی‌خبر هستند.

       دکتر نورلا رایلی نویسنده این مقاله و متخصص بیماری‌های گوارش کودکان در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک می‌نویسد: «والدین به خاطر نگرانی درباره سلامت کودکانشان، گاهی با این تصور رژیم غذایی عاری از گلوتن به کودکانشان می‌دهند که این رژیم علائم کودکشان را برطرف یا از بیماری سلیاک پیشگیری می‌کند یا یک رژیم جایگزین سالم است، بدون اینکه قبلا کودک از لحاظ بیماری سلیاک آزمایش شده باشد یا اینکه با متخصص رژیم‌های غذای مشورت کرده باشند.» در این مقاله آمده است این باور که رژیم غذایی عاری از گلوتن به خودی خود سالم است،‌ نادرست است. هیچ شاهد علمی وجود ندارد که رژیم‌های غذایی عاری از گلوتن برای افرادی که بیماری سلیاک، آلرژی به گندم یا حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی ندارند، سودمندی بهداشتی داشته باشد. حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی ممکن است تا ۶ درصد افراد را مبتلا کند و این افراد دارای علایم گوارشی هستند که به طور خاص به‌وسیله گلوتن ایجاد می‌شوند. به گفته رایلی، رژیم غذایی عاری از گلوتن ممکن است با خطراتی همراه باشد، به خصوص اگر افراد بدون مشورت با پزشک یا متخصص رژیم غذایی از آن پیروی کنند.

       غذاهای آماده عاری از گلوتن آماده اغلب چربی و قند بیشتری از فراورده‌های غذایی حاوی گلوتن دارند و بررسی‌ها نشان داده‌اند که برخی از افراد با شروع پیروی از رژیم غذایی عاری از گلوتن دچار چاقی یا اضافه وزن می‌شوند. به‌علاوه بسیاری از غذاهای عاری از گلوتن حاوی ویتامین و مواد معدنی نیستند، بنابراین ممکن فرد را دچار کمبودهای مواد مغذی کنند. برخی افراد ممکن است فکر کنند که رژیم غذایی عاری از گلوتن می‌تواند از بیماری سلیاک در کودکان پیشگیری کند، اما بررسی‌ها رابطه‌ای میان مصرف رژیم غذایی عاری از گلوتن در کودکان و خطر دچارشدن به بیماری سلیاک نیافته‌اند.سپید
LiveScience

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: