کد خبر: ۱۰۸۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 17
شفا آنلاین>طب سنتی>همایش بین المللی نقش ذخایر ژنتیکی گیاهی در احیای زمین ها و محیط زیست آسیب دیده از فعالیت های انسانی و طبیعی، صبح سه شنبه در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز آغاز به کار کرد.

 به گزارش شفا آنلاین،این همایش با حضور استادان، دانشجویان، محققان، کارشناسان و مسئولان اجرایی بخش های کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و فضای سبز از ایران و 10 کشور خارجی آغاز به کار کرد.
پروفسوراسماعیل فلاحی ازدانشگاه آیداهوآمریکا، دکتر دامیانو آوانزاتو رئیس کمیسیون ذخایر ژنتیکی گیاهی انجمن بین المللی علوم باغبانی (ISHS) از کشور ایتالیا، پروفسور لامیس چالاک از دانشگاه لبنان و مشاور پروژه های مطالعه و حفاظت ذخایر ژنتیکی گیاهی فائو و دکتر سرجیو ماپلی از موسسه بیولوژی و بیوتکنولوژی کشاورزی شورای تحقیقات ملی ایتالیا از سخنرانان این همایش بین المللی هستند.
در این همایش که سخنرانی های آن در مدت سه روز و به زبان انگلیسی بیان می شود قرار است جواد مظفری مدیرکل روابط بین الملل سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی ایران و رئیس بانک ژن گیاهی کشورمان سخنرانی کنند.
دبیر اجرایی همایش بین المللی نقش ذخایر ژنتیکی گیاهی در احیای زمین ها و محیط زیست آسیب دیده از فعالیت های انسانی و طبیعی در سخنانی گفت: این همایش بین المللی با هدف بهره گیری از تجارب پژوهشگران بین المللی و ملی برای احیا و بهره برداری بهینه از ذخایر ژنتیکی گیاهی برای رفع مشکلات فرارو برگزار می شود.
دکتر علی قرقانی افزود: بسیاری از محورهای اصلی این همایش بر مبنای مشکلات کنونی کشور و به ویژه استان فارس از جمله تغییرات اقلیمی، خشکسالی، کاهش منابع آبی، خشک شدن تالاب ها، شور شدن خاک و آب، بیابانزایی و ریزگردها تنظیم شده است.
وی اظهار کرد: افزون بر 100 مقاله دریافت شد که پس از داوری در کمیته علمی که متشکل از 30 نفر از استادان و محققان برجسته ملی و بین المللی بود، 95 مقاله برای ارائه در همایش انتخاب شد.
به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه، استادانی از دانشگاه های ایران، آلمان، فرانسه، ایتالیا، آمریکا، آرژانتین، بلغارستان، چین، بوسنی و هرزگوین، جمهوری آذربایجان، یونان، گرجستان و ترکیه در کمیته علمی این همایش بین المللی عضویت داشته اند.
دبیر اجرایی این همایش بین المللی ادامه داد: در مدت برگزاری این همایش، پنج مقاله به صورت سخنرانی کلیدی،33 مقاله به صورت سخنرانی و 60 مقاله در قالب پوستر ارائه می شود.
عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز اظهار کرد: کشور ایران از نظر غنای ذخایر ژنتیکی گیاهی دارای جایگاه بسیار ویژه ای در جهان است و از طرف دیگر در اثر فعالیت های انسانی و همچنین عوامل اقلیمی و قهری طبیعی، بخش های قابل توجهی از زمین های کشاورزی، فضاهای سبز شهری، عرصه های طبیعی و محیط زیست کشور در معرض آسیب های جدی قرار دارند.
قرقانی افزود: فناوری های پیشرفته در شناسایی، حفاظت، نگهداری و بهره برداری از ذخایر ژنتیکی گیاهی، نقش تنوع زیستی گیاهی در امنیت غذایی و تغذیه، نمونه های ذخایر ژنتیکی گیاهی برای مقابله با تغییرات اقلیمی، نقش ذخایر ژنتیکی گیاهی در مدیریت بهتر خاک های خشک، شور، غیر حاصلخیز و بهره برداری از آب های نامتعارف از جمله محورهای اصلی این همایش بین المللی است.
به گفته وی، پژوهشگران در این همایش بین المللی همچنین درباره ذخایر ژنتیکی گیاهی مناسب برای احیای خاک های تخریب شده ناشی از فرسایش، آلودگی عملیات کشاورزی نادرست و احیا و نگهداری ذخایر ژنتیکی جنگلی و مرتعی تخریب شده به وسیله فعالیت های انسانی و طبیعی به تبادل نظر علمی می پردازند.
دبیر اجرایی این همایش بین المللی گفت: برگزاری میزگرد تخصصی در مورد طرح کلان ملی ذخایر ژنتیکی گیاهی ایران و بازدید علمی از دریاچه مهارلو، باغ های پسته شهرستان سروستان، منطقه حفاظت شده میانجنگل فسا و باغ های انجیر شهرستان استهبان از برنامه های جانبی این همایش است.
به گفته قرقانی، این همایش بین المللی که تا سی ام اردیبهشت 95 ادامه دارد با همکاری دانشگاه شیراز، انجمن بین المللی علوم باغبانی (ISHS) و انجمن علوم باغبانی ایران برپا شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: