کد خبر: ۱۰۸۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 17
شفا آنلاین>سلامت>در گذشته، درخواست تست‌های تیروئیدی به صورت گسترده بسیار معمول و رایج بود. در حال حاضر، تا آنجا که امکان داشته باشد، یک تست اولیه یا غربالگری درخواست می‌شود و اگر ضرورتی داشت، تست‌های بیشتر انجام می‌شود تا تعداد تست‌های غیرضروری به حداقل میزان خود برسد.
به گزارش شفا آنلاین، در مورد تست‌های تیروئیدی، یک استراتژی غربالگری با تست TSH است و سپس، اگر نتایج غیرطبیعی باشند یا بیمار از نظر بالینی مشکوک باشد، تست‌های بیشتر درخواست می‌شوند.

       ذکر این نکته مهم است که تست‌های تیروئیدی، یک تصویر لحظه‌ای است از آنچه درون یک سیستم دینامیک رخ می‌دهد. نتایج تست‌های TSH، تست T4 توتال، T4 آزاد، T3 توتال و T3 آزاد در یک فرد ممکن است تحت تاثیر عوامل زیر قرار گیرند:
        افزایش، کاهش یا تغییر (ارثی یا اکتسابی) در پروتئین‌هایی که به T4 و T3 باند می‌شوند.
        بارداری
        استروژن و دیگر داروها
        بیماری کبدی
        بیماری سیستمیک
        مقاومت به هورمون‌های تیروئیدی
        اختلال عملکرد هیپوفیز

       چه شرایطی با کم‌کاری و پرکاری تیروئید همراه هستند؟ شایع‌ترین عللی که باعث اختلال عملکرد تیروئید می‌شوند، مرتبط با بیماری‌های اتوایمیون هستند. بیماری گریوز باعث پرکاری تیروئید و تیروئیدیت هاشیموتو باعث کم‌کاری تیروئید می‌شوند. هر دوی این شرایط بوسیله التهاب تیروئید، سرطان تیروئید و تولید بیش از حد یا کاهش تولید TSH نیز ایجاد می‌شوند.

       در پانل تست‌های تیروئیدی چه تست‌های دیگری می‌توانند درخواست شوند؟ این تست‌ها که با تست خونی قابل انجام هستند، عبارتند از:
       آنتی‌بادی‌های تیروئیدی: برای افتراق انواع مختلف التهاب تیروئید و تشخیص وضعیت تیروئید اتوایمیون. این آنتی‌بادی‌ها زمانی ساخته می‌شوند که سیستم ایمنی بدن به اشتباه اجزای غده تیروئید یا پروتئین‌های تیروئیدی را هدف قرار می‌دهد و منجر به بروز التهاب مزمن در تیروئید (که تیروئیدیت نام دارد)، صدمه بافتی، یا اختلال در عملکرد تیروئیدی می‌شود. تست‌های خونی می‌توانند حضور این آنتی‌بادی‌ها را در خون تشخیص داده و مقدار آنها را نیز اندازه‌گیری کند.

       کلسی‌تونین: برای کمک به تشخیص تولید بیش از حد کلسی‌تونین که در حضور هیپرپلازی سلول C و سرطان تیروئید مدولاری دیده می‌شود.
       تیروگلوبولین: برای پایش درمان سرطان تیروئید
       گلوبولین باند شده به تیروکسین: برای ارزیابی بیماران با سطوح غیرطبیعی T3 و T4 غیرطبیعی.

       T3 معکوس (reverse) چیست؟ T3 معکوس که RT3 یا REVT3 نیز گفته می‌شود، فرم بیولوژیکی غیرفعال T3 است. در حالت طبیعی، زمانی که T4 درون بدن به T3 تبدیل می‌شود، درصد مشخصی از T3 به شکل RT3 وجود دارد. زمانی که بدن تحت استرس قرار دارد، مثلا در جریان یک بیماری جدی، سطوح هورمون‌های تیروئیدی ممکن است خارج از طیف طبیعی قرار گیرند، حتی اگر هیچ بیماری تیروئیدی هم وجود نداشته باشد.

RT3 ممکن است در وضعیت‌های غیرتیروئیدی هم افزایش پیدا کند، خصوصا در استرس بیماری. به‌طور کلی توصیه می‌شود تست‌های تیروئیدی در بیماران بستری در بیمارستان انجام نشوند یا انجام آنها تا زمان بهبود فرد از بیماری حاد به تعویق انداخته شود. استفاده از تست RT3 همچنان یک چالش است و به‌طور گسترده‌ای توصیه نشده است.سپید
labtestsonline.org
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: