کد خبر: ۱۰۸۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 17
شفا آنلاین>اجتماعی> اصولاً تفکر انقلاب اسلامی مبتنی‌بر اخلاق بوده است. امام راحل با تکیه‌بر اخلاق اسلامی توانستند انقلاب را از سایه انتقام و بحران‌های قومی و داخلی عبور دهند.

اوج این کار گذاشتن گل بر روی لوله‌های تفنگ در خلال انقلاب اسلامی در سال 57 بود، همچنین به یاد داریم که در طول 8 سال جنگ تحمیلی علی‌رغم توانایی استفاده از سلاح شیمیایی، ایران هیچ‌وقت مقابله به مثل نکرد و یا بسیاری از امرای ارتش نقل می کنند در جریان حمله توپخانه ارتش بعث به شهر اهواز در شروع جنگ تحمیلی، با نظر مقام معظم رهبری که در آن زمان نماینده امام در شورای‌عالی دفاع بودند، حمله توپخانه‌ای به شهر بصره انجام نگرفت. اما آیا وضعیت اخلاق در جامعه در حال حاضر هم اینگونه است؟ آیا دچار سقوط اخلاقی نشده‌ایم؟

       در سال گذشته خبرهای دردناک از حیوان‌آزاری از اقصی نقاط کشور در شبکه‌های اجتماعی منعکس شد. ناخودآگاه به یاد نظر مهاتما گاندی افتادم که فرموده است: «عظمت و فضائل مردم هر کشور را از طرز رفتار آنان با حیوانات برآورد کنید.»

       در کشوری که اساس و ریشه آن اسلام است و در قرآن مجید هر گونه آزار و اذیت حیوانات زشت و شیطانی شمرده می‌شود و رحمت و رافت از صفات پیامبر اکرم‌(ص) می‌باشد، چگونه می‌توان این بداخلاقی‌ها را تصور کرد. اگر چه متاسفانه از قدیم نامهربانی با حیوانات مانند دنبال کردن حیوانات با چوب در پارک و یا شکار گنجشک و سار در بسیاری از خانواده‌ها به کودکان آموزش داده می‌شود و نتیجه آن صد البته ایجاد قساوت قلب و از بین بردن قبح کشتار و زمینه برای آزار و صدمه همنوع است، اما خبرهای اخیر در سال گذشته متاسفانه بسیار حادتر بوده است.

       متاسفانه در جریان انتخابات اخیر بداخلاقی‌های سیاسی هم به اوج خود رسید. وقتی در جامعه ما نماد استعمار، انگلستان است و رئیسعلی دلواری قهرمان ملی مبارزه با استعمار است، چگونه می‌توان به گروهی از نسل اولی‌های انقلاب و حتی نسل دوم و سومی‌های آن اتهام لیست انگلیسی زد؟

       اصولاً وقتی در جریان مناظره‌های انتخابات دو دوره قبل ریاست جمهوری آبرو و حیثیت بزرگان این نظام در برنامه زنده تلویزیونی ریخته می‌شود و هیچ حق دفاعی برای آنان در صدا وسیما قائل نمی‌شوند، این کار باعث نهادینه شدن بداخلاقی سیاسی در کشور نشده است؟ آیا تبعات این موج، سخنرانی انتخاباتی اخیر نماینده ارومیه نمی‌باشد؟

       به‌واقع از افتخارات نظام جمهوری اسلامی حضور تاثیرگذار بانوان در جامعه است و بسیاری از غربی‌ها مجبورند اعتراف کنند که در نظام جمهوری اسلامی بانوان سهم بیشتری از آقایان در آموزش عالی دارند و وقتی بانوان دانشمند محجبه ما در محیط‌های علمی بین‌المللی شرکت و آخرین دستاوردهای علمی خود را عرضه می‌کنند باعث غرور ملی می‌شوند، چگونه یک نماینده مجلس به خود اجازه می‌دهد چنین الفاظ زشتی را به‌کار برد آن هم به نام اصول‌گرایی!!!!

       اعتقاد دارم جامعه وضعیت اخلاقی خوبی ندارد. این حوادث مکرراً رخ می‌دهد چون خود محوری در جامعه حاکم است و روح بخشش در جامعه ضعیف شده است. باید در این فضای تخریب و بداخلاقی بزرگان به‌ویژه عالمان دینی برای حل مشکل وارد شوند. بیاییم بداخلاقی‌ها را کنار بگذاریم و همانند فصل بهار که انقلاب طبیعت است به انقلاب اخلاقی برسیم.

شاهین آخوندزاده
استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: