کد خبر: ۱۰۸۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۹ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 15
شفا آنلاین>سلامت>رئیس دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری از مداخله های غیر ضروری پزشکی به عنوان عاملی در افزایش آمار زایمان سزارین نام برد و گفت : پزشکی ساز شدن زایمان طبیعی مساله ای است که می بایست مورد نظر قرار بگیرد .

به گزارش شفا آنلاین،صغری خانی روز یکشنبه در جشنواره استانی ترویج زایمان طبیعی که در ساری برگزار شد ، افزود : زایمان فعالیت طبیعی که بدن با طی مراحل بدون دخالت قابل انجام است ، فعالیتی که از همان ابتدای خلقت وجود داشته و انجام می شد .
وی ادامه داد : زایمان طبیعی در سال های اخیر با برخی مداخله هایی گاهی غیر ضروری از حالت طبیعی آن خارج شده است و زنان باردارهنگام وضع حمل با دلهره و یا گاهی ترس مواجه هستند .
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری به برخی از این مداخله های پزشکی از جمله تزریق سرم فشار ، زدن بخیه ، فشار آوردن به شکم زن اشاره کرد و گفت که این موارد ترس و دلهره ای را در میان زنان ایجاد کرد و آنان را به سمت زایمان سزارین که بدون درد هنگام وضع حمل است ، سوق دهد .
وی از اجرایی شدن طرح هایی برای مناسب سازی فضای زایشگاه های مازندران به عنوان گامی برای زایمان های بدون درد و ترس نام برد و ادامه داد : در این فضاها مادران به دور از هرگونه احساس سختی و دلهره با حضور همراهان قادر به وضع حمل بدون درد هستند.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری با اشاره به اینکه سازمان های جهانی بهداشت تلاش برای کاهش مرگ ومیر مادران باردار را مورد توجه قرار داده اند ، افزود : آمارها نشان می دهد که 70 درصد مرگ و میر مادران باردار در روش زایمان سزارین رخ می دهد .
به گفته رئیس دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری بررسی های پزشکی همچنین نشان می دهد که زایمان طبیعی در ارتقای وضعیت درمان وسلامت مادران و کودکان تاثیر گذار است.
وی یکی از دلایل کاهش ابتلا به برخی بیماری ها از جمله دیابت و آسم درافراد را به شیوه تولد وابسته دانست و ادامه داد : تولد کودکان به روش سزارین در احتمال افزایش به این نوع بیماری ها تاثیر دارد .
خانی ابراز امیدواری کرد که همگام با ارتقای فضای زایشگاه ها و ترویج به سمت زایمان های طبیعی مناسب و زایمان فیزیولوژیک ، زن بارداری به سمت زایمان پرخطر سزارین نرود .
آمارهای دانشگاه علوم پزشکی مازندران نشان می دهد که میانگین زایمان سزارین در استان بالاتر از دیگر استان های کشور است .
56 درصد زایمان های کشور به صورت سزارین و این آمار در مازندران 62 درصد است .
استان مازندران 3میلیون و 150 هزار نفر جمعیت دارد که در سال 94 بیش از 27 هزار تولد داشته است .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: