کد خبر: ۱۰۸۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 16
شفا آنلاین>سپید> روز سه‌شنبه هفته گذشته، در بیمارستان پارس تهران جراحی با حضور خبرنگاران و عکاسان روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و رسانه ملی، جراحی روی مغز دو بیمار که تشنج مقاوم به درمان داشتند، انجام شد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید ساعتی قبل‌از آغاز جراحی اعضای تیم جراحی با خبرنگاران گفت‌وگویی داشتند. این عمل جراحی به صورت گذاشتن الکترود‌هایی روی مغز بیمار بوده که بعداز چند روز مانیتورینگ کانون تشنج مشخص می‌شود و بعداز آن با برداشتن ضایعه از مغز، تشنج بیمار تاحدودی بهبود پیدا می‌کند، چراکه برخی بیماران تشنجی به درمان دارویی مقاوم هستند. در ادامه درخصوص جزییات جراحی با اعضای تیم جراحی گفت‌وگویی داشته‌ایم که می‌خوانید.

میزان موفقیت 82 درصد است
       سید سهراب هاشمی فشارکی، عضو تیم جراحی  در رابطه با گذاشتن الکترودهای مغز برای پیدا کردن محل دقیق تشنج می‌گوید: «این جراحی، یک جراحی صرع تقریبا پیشرفته است. سابقه جراحی‌های بیماران صرعی به سال 1339 برمی‌گردد. دکتر عامری، متخصص مغز و اعصاب، گزارشی داشتند، مبنی بر جراحی 10 بیمار که هشت مورد از آنها بهبود پیدا کردند.

 در آن زمان امکانات چندانی وجود نداشت. حتی سی‌تی‌اسکن هم نبود؛ اما از سال 1386این کار به صورت تیمی صورت گرفته است؛ بنابراین یک دهه قبل جراحی درمان بیماران مبتلا به تشنج در ایران آغاز شد و در آن زمان پزشک به صورت فردی به جراحی‌هایی که خطر آسیب به اندام‌های حیاتی مانند، گفتار، حرکت، تفکر و ... را نداشت، می‌پرداخت.»

       وی می‌گوید: «دو تیم که یکی در بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) و دیگری در بیمارستان کاشانی شهر اصفهان این جراحی را انجام دادند. در بیمارستان پارس هم برای اولین بار این جراحی انجام می‌شود.» وی ادامه می‌دهد:« میزان موفقیت در این جراحی 82 درصد است. البته این عمل تنها برای بیمارانی که کانون تشنج در آنها مشخص بود، انجام شده و سایر بیماران قابل درمان نبودند.»

 این نورولوژیست با اشاره به اینکه بسیاری از بیماران طی روز یا هفته به صورت مکرر دچار حملات صرع می‌شوند، ادامه می‌دهد: «در بسیاری از کشورها برای این دسته از بیماران نیز روش‌های جراحی با مشارکت تیم‌های مختلف پزشکی انجام می‌شود، اما متاسفانه در کشور ما به دلیل فقر سواد یا امکانات، این جراحی امکان‌پذیر نبود.»

       عضو تیم جراحی صرع بیمارستان پارس، می‌گوید: «خوشبختانه امروز با افزایش آگاهی و سطح دانش پزشکان این امکان در کشور ما فراهم شد و امروز شاهد انجام دو جراحی بزرگ گذاشتن الکترودهای مغز برای پیدا کردن محل دقیق تشنج خواهیم بود. برای انجام این عمل دو بیمار از جانب پزشکان به عنوان نامزد انتخاب شده که یک نفر آنها هر روز دچار حملات مکرر تشنج و دیگری در هر هفته دچار  این مشکل می‌شود. انجام این جراحی ان‌شاا... بدون عارضه خواهد بود و ریسک بالایی را ندارد.» عضو تیم جراحی صرع می‌گوید: «این جراحی با حضور متخصصان اعصاب داخلی، جراحی، متخصص بیهوشی، پرستار، روانپزشک و ... انجام می‌شود.»

 این نورولوژیست با اشاره به اینکه الکترودها یک چهارم نیمکره مغز را پوشانده و از این طریق نقشه‌برداری از مغز فراهم می‌شود، ادامه می‌دهد: «الکترودهای به‌کار گرفته شده، وارداتی هستند. البته دو تیم نیز جهت تولید داخلی  این الکترودها آغاز به کار کرده‌اند.» متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: «انجام این عمل برای دو بیمار به صورت رایگان انجام می‌گیرد خانواده‌ها هزینه الکترودها را خواهند پرداخت. البته مبلغ الکترودها حدود 5 تا 6 هزار یورو بوده و نیاز است که سازمان‌های بیمه‌گر به این حوزه ورود یابند، اما متاسفانه تاکنون بیمه‌ها در این زمینه همکاری موثری نداشته‌اند. لازم به ذکر است، این جراحی در خارج از کشور 370 میلیون تومان هزینه دارد.»

این جراحی به کمک بیماران تشنجی می‌شتابد
       رضا ملاحسینی، عضو تیم جراحی در حاشیه نخستین نقشه‌برداری از مغز با استفاده از تعبیه الکترود در این قسمت از بدن می‌گوید: «درمان جراحی صرع مقاوم به درمان، یک درمان تیمی به شمار رفته که لازم است، جراح اعصاب، نورولوژیست، روان‌پزشک، نورورادیولوژیست و پرستار در یک سیستم به درمان بیمار بپردازند.» وی می‌گوید: «جراح اعصاب در این تیم مسئول گذاشتن الکترودها در محل مناسب بوده و پس از جراحی، مانیتورینگ بیمار توسط پرستار و نورولوژیست انجام می‌شود.

 همچنین بعد از مشخص شدن محل ایجاد تشنج در مغز، جراح با برداشتن محل تشنج‌گاه کمک زیادی به کنترل تشنج بیمار می‌کند.» ملاحسینی با بیان اینکه اعمال جراحی مغز در ایران همچون سایر کشورهای پیشرفته انجام می‌گیرد، می‌گوید: «پس از اینکه دو بیمار انتخاب شدند الکترود روی مغز آنها تعبیه می‌شود، جمجمه مجددا پوشانده شده و پس از مشخص شدن محل‌های تشنج، هفته آینده مرحله دوم جراحی صورت می‌گیرد.» وی با اشاره به اینکه نتیجه جراحی تا بیش از 70 درصد به خوبی انجام خواهد شد، می‌گوید: « انجام جراحی‌های مشابه امروز نیز لازم بوده در سایر مراکز مرجع محقق شود و این مساله در کمک به بیماران بسیار حائز اهمیت به شمار می‌رود.»

 این جراح اعصاب ادامه می‌دهد: « در صورتی‌که 2 درصد جامعه دچار مشکلات تشنج باشند، روش نقشه‌برداری از مغز توسط کارگذاشتن الکترود شاید برای حدود 10 درصد آنها نیاز باشد، بنابراین حمایت سازمان‌های خیریه، مراکز دانشگاهی و هیات امنای ارزی لازم است.» عضو تیم جراحی گذاشتن الکترودهای مغز می‌گوید: «تشنج در جنینی در اکثر مواقع قابل شناسایی نیست مگر اینکه اشکالی در ساختمان مغز باشد و بیشتر مواقع زمانی که جنین به دنیا می‌آید این اختلال در آن خود را نشان می‌دهد.» وی با بیان اینکه برخی از تشنج‌ها زمینه ارثی داشته، می‌گوید: «ضایعات مادرزادی و حوادث می‌تواند، سبب بروز تشنج در فرد شود که اصولاً جراحی در درمان ضایعه مادرزادی و اختلالات ناشی از حوادث موثر است.»

 ملاحسینی در پایان می‌گوید:« 99 درصد جراحی‌های مغز که در دنیا انجام می‌شود، در کشورمان نیز محقق شده و تعداد کسانی که جهت جراحی مغز به خارج از کشور ارجاع داده می‌شوند، بسیار اندک است.»

صرع در30 درصد موارد با دارو کنترل نمی شود
       شهرام امینا، عضو تیم جراحی وجراح مهمان از کشور آمریکا می‌گوید: « جراحی گذاشتن الکترود داخل مغز بیمار بسته به نوع پیشرفت بیماری با موفقیت همراه بوده و حتی می تواند درمان 100درصدی صرع به همراه مصرف دارو را در پی داشته باشد. صرع در30 درصد موارد با دارو کنترل نمی شود و عارضه ای بسیار پیچیده است که باید آن را از داخل مغز کنترل کنیم.

 برای اولین بار است که جراحی گذاشتن الکترود داخل مغز بیمار در ایران انجام می شود و قسمتی از مغز که صرع و تشنج از آنجا شروع می شود، از طریق این الکترود کاملا نقشه برداری می شود و مورد جراحی دوم قرار می گیرد. در بیماری تشنج و صرع نمی توان تمام قسمت های آسیب دیده را طی جراحی برداشت، از طریق این الکترود می توان محل اصلی ایجاد تشنج را شناسایی و برداشت کرد.

این الکترود دقت بسیار میلی متری دارد و به جراح کمک می کند، به سایر بخش های مغز آسیب نزند.» وی می‌گوید: «کشور ایران در جراحی‌های مغز و اعصاب پیشرفت‌های خوبی داشته و تقریبا طبق جدید‌ترین روش‌های تکنولوژی روز دنیا پیش می‌رود. با برداشته شدن تحریم‌ها موفقیت‌ها در تمام زمینه‌ها افزایش خواهد داشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: