کد خبر: ۱۰۸۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 16
شفا آنلاین>اجتماعی> بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی‌ روز گذشته به کار خود پایان داد که در هشتمین روز برپایی این نمایشگاه باد و باران شدید عصرگاهی فضای نمایشگاه را تحت تاثیر خود قرارداد و باعث هجوم بسیاری از بازدیدکنندگان به فضاهای مسقف شد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید   باران به سراغ کتاب‌های برخی غرفه‌های نمایشگاهی رفت و غرفه داران را مجبور کرد تا بالای سر کتاب‌ها و خودشان سقفی درست کنند. عکس این حوادث نیز که از سوی بسیاری از بازدیدکنندگان در شبکه‌های مجازی منتشرشده بود، به‌سرعت تمامی رشته‌های شهردار تهران را پنبه کرد و ماحصل این حادثه شد یک تیتر، «شهر آفتاب را آب برد.»

 آن‌هم در شرایطی که بر الزام افتتاح مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب بارها از سوی مسئولان شهرداری بارها تاکید شده بود و آماده‌سازی این مجموعه در عرض یک سال گذشته، باوجودآنکه ده سال از آغاز این پروژه می‌گذشت، مصداق بارز مدیریت جهادی خوانده شد. اما اولین بارش باران و متعاقباً سرازیر شدن آب بر سر غرفه‌های نمایشگاه به‌ویژه در بخش بین‌الملل سبب شد تا بار دیگر بحث فروش نمایشگاه به بانک شهر بر سر زبان‌ها بیفتد تا بلکه با ورود بخش خصوصی کاستی‌های این مجموعه برطرف شود.


مشکلات شهر آفتاب قابل پیش‌بینی شود
       «از همان‌ روزی که اعلام شد قرار است در عرض کمتر از 6 ماه پروژه نمایشگاه شهر آفتاب که بیش از 9 سال بود در پیچ‌وخم ساخت به سر می‌برد، به افتتاح برسد نگرانی من به‌عنوان رئیس کمیته عمران شورا و سایر اعضا این بود که سرعت کار سبب چشم‌پوشی مقطعی از برخی مشکلات شود.» این انتقاد را اقبال شاکری در حالی مطرح می‌کند که معتقد است مدیریت جهادی امروز مدیران شهرداری بیش از آنکه به نفع شهر آفتاب تمام شود به ضرر این مجموعه شده است. چراکه سرعت کار و حجم فشار کاری در روزهای پایانی سبب شده ظریف‌کاری‌ها در روند اجرای پروژه نادیده گرفته شوند و درنتیجه پروژه آن‌طور که شایسته است در روزهای بارانی میزبان بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران نباشد. به‌ویژه آنکه نمایشگاه امسال علاوه بر میزبانان داخلی، مهمانانی از 33 کشور جهان داشته است و بروز این اشکالات و خیس شدن غرفه‌ها و کتاب‌ها نیز بیشتر در غرفه بین‌الملل رخ‌داده است. شاکری با تاکید بر اینکه نمایشگاه آفتاب امسال با دو مشکل نخست ریزش باران و از آن مهم‌تر ترافیک منطقه‌ای، می‌افزاید: «پیش از افتتاح نمایشگاه بارها به مسئولان وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهور تاکید کردیم که برای جلوگیری از بروز ترافیک منطقه‌ای هم باید عوارضی تهران قم کمی جابه‌جا شود و به چندین کیلومتر بعد از نمایشگاه منتقل شود وهم ایستگاه بازرسی ماشین‌های سنگین پلیس راهور. اما برخلاف تذکرهای شورایی‌ها این دو مهم نیز رخ نداد و همان شد که دیدیم، شکل‌گیری ترافیک سنگین منطقه‌ای.»


رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بی‌توجهی مسئولان به تذکرات کارشناسان را عامل اصلی بروز مشکلات امسال نمایشگاه شهر آفتاب می‌خواند و می‌گوید: «در کشوری زندگی می‌کنیم که مسئولان اجرایی به تذکرات و پیشنهادات کارشناسان با دیده اغماض نگاه می‌کنند، درحالی‌که اگر همین تذکرات را جدی بگیرند، بی‌شک از بسیاری از مشکلات در امان می‌مانند.»

تکمیل فازهای 2 و 3 منوط به ورود بخش خصوصی
       از روزهای پیش از آغاز به کار نمایشگاه شهر آفتاب و در بحبوحه بروز مشکلات مالی و رونق کم بازار فروش فروشگاه‌های شهروند، بحث واگذاری این دو مجموعه به بانک شهر در قالب بخش خصوصی بر سر زبان‌ها افتاد. دو طرح پیشنهادی بارها از سوی اعضای شورا به‌ویژه نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورا مطرح شد. هرچند که واگذاری فروشگاه‌های شهروند باوجود مصوبه شورا به‌طورکلی منتفی شد، اما همچنان بحث فروش و واگذاری شهر آفتاب به بانک شهر به قیمت 4 هزار میلیارد تومان مطرح است.


نمایشگاهی که گفته می‌شود با ورود یک بانک عامل می‌تواند سبب جذب سرمایه‌گذاران شود و در بازار جهانی جایی برای خود باز کند. در همین زمینه اسماعیل دوستی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای شهر که از طرفداران پروپاقرص این واگذاری است، ساخت مجموعه شهر آفتاب را یک اتفاق بسیار خوشایند و خوش‌یمن برای تهران و ایران می‌داند و می‌گوید: «شهرداری تهران دچار دیون کلانی است که باید هر چه زودتر پرداخت کند. دیونی که در سال آخر مدیریت قالیباف بر مدیریت جهادی تهران سایه انداخته و تبعات آن نیز در نمایشگاه شهر آفتاب به چشم می‌خورد.» وی با تاکید بر اینکه تاکنون هزاران میلیارد تومان برای ساخت شهر آفتاب هزینه کرده است، ساخت و تکمیل فازهای دوم و سوم این مجموعه بین‌المللی نمایشگاهی را منوط به ورود بخش خصوصی به این پروژه می‌داند و می‌افزاید: «اگر بانک شهر بتواند این مجموعه را بخرد، به‌عنوان بانک عامل مورد تائید بسیاری از سرمایه‌گذاران خواهد بود و درنتیجه به روند سرمایه‌گذاری‌ها رونق می‌بخشد. مسئله مهمی که می‌تواند سبب شود هم کاستی‌های کنونی این مجموعه برطرف شود و هم مشکلات و موانع بر سر راه توسعه و تکمیل این پروژه مرتفع شود.»

آینده شهر آفتاب در هاله‌ای از ابهام
       درست است که بهره‌برداری از این پروژه با نارضایتی ناشران و شهروندان در روزهای بارانی همراه شود اما تهران امروز صاحب یک مجموعه جدید نمایشگاهی شده است. مجموعه‌ای که همچون پروژه پل صدر مشخص نیست چه میزان اعتبار برای ساخت و بهره‌برداری آن هزینه شده و قرار است به فروش برسد.


پروژه‌ای که اگر در یکی از کشورهای توسعه‌یافته دنیا اجرا می‌شد، پیش از آغاز به کار بارها با اجرای مانورهای متعدد توان‌سنجی می‌شد و سپس درهایش به روی بازدیدکنندگان باز می‌شد. اما... حال باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا این پروژه به فروش می‌رسد و بانک شهر این مجموعه بین‌المللی نمایشگاهی را تصاحب می‌کند یا همچنان در سیطره مدیریت شهری تهران باقی خواهد ماند و به کارش ادامه خواهد داد؟ آن‌هم در شرایطی که شهرداری تهران گرفتار هزاران میلیارد تومان دیون پیمانکاران است و توان مالی برای آغاز فازهای دوم و سوم این پروژه ملی و فراملی ندارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: