کد خبر: ۱۰۸۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 15
شفا آنلاین>سلامت> سرطان در کودکان چندان شایع نیست، دو درصد سرطان‌ها مربوط به کودکان است. البته شایع‌ترین سرطان‌ها در کودکان سرطان خون یا لوسمی است، پس‌ازآن سرطان‌های مغز، لنفوم و سرطان‌هایی که از سلول‌های عصبی منشا می‌گیرد و به آن نورو بلاستوما گفته می‌شود.
هچنین سرطان‌هایی که از کلیه کودکان منشا می گرد و به آن نفروبلاستوما گفته می‌شود. اکثر سرطان‌های کودکان با علائمی مشخص خود را آشکار می‌کند و این علائم هشداردهنده هستند و والدین باید متوجه این علائم باشند. والدین با دیدن این علائم باید به پزشک معالج کودک خود مراجعه کنند.

       برای مثال یک توده غیرطبیعی در هر جای بدن کودک که وجود داشته باشد، والدین باید به‌سرعت به پزشک مراجعه کنند. با کودکی که دچار تب ناشناخته است، عرق‌های بی‌جهت شبانه دارد، وزن خود را از دست می‌دهد، رنگ‌پریدگی و کم‌خونی دارد و حتی کودکی که به گلودردهای مکرر مبتلا می‌شود باید توسط پزشک مورد معاینه قرار بگیرد. 30 درصد سرطان‌های کودکان در کودکانی است که زیر یک سال سن دارند اما تا سن دو الی سه سالگی نیز سیر پیش‌رونده دارد. اما تا سن 9 سالگی سرطان در کودکان کاهش پیدا می‌کند اما از 9 سالگی به بعد بار دیگر سیر پیش‌رونده پیدا می‌کند. در قدیم، یعنی در چند دهه قبل تنها 30 درصد درمان سرطان در کودکان نتیجه خوبی داشت اما با پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر درزمینه تشخیص، نوع درمان و درزمینه بررسی‌های مولکولی و ژنتیکی درزمینه سرطان ایجادشده است در حال حاضر بیش از 80 درصد سرطان‌های کودکان قابل‌درمان است. داروهای جدیدی که کودکان بهتر به آنها پاسخ می‌دهند، تولیدشده است.

       داروها به‌صورت چند تخصصی درآمده‌اند و یک پزشک به‌صورت انحصاری درگیر بیمار نیست. متخصص سرطان کودکان، جراح کودکان و همچنین رادیو تراپیست کودکان به‌صورت تیمی به درمان کودک می‌پردازند و درمان تیمی موجب شده است نتایج بهتری حاصل شود. خوشبختانه در ایران ما امکانات لازم راداریم. درزمینه جراحی کودکان نیز ما در حال حاضر هشت مرکز تربیت جراح کودکان داریم. تقریبا می‌توان گفت آنچه که در ایران برای درمان کودکان مبتلابه سرطان ارائه می‌شود با استانداردهای جهانی همخوانی دارد.

       طرح تحول موجب شد پرداخت از جیب برای تمامی بیماری‌ها کاهش پیدا کند و بسیار مثبت بود. طرح تحول در جراحی کودکان نیز دو تاثیر عمده داشت. یکی اینکه تعرفه‌های نازل جراحی کودکان را افزایش داد که موجب شد تمایل به ورود به این رشته در میان جراحان عمومی افزایش پیدا کند و دیگر اینکه بیماران ما در مراکز دولتی تقریباً ده درصد هزینه‌ها را می‌پردازند. این روند بسیار خوب است به‌شرطی که منابع مالی آن از سوی دولت و بیمه‌ها تامین شود.سپید

 احمد خالق نژاد طبری
رئیس انجمن جراحی کودکان ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: