کد خبر: ۱۰۸۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 14
شفا آنلاین>سلامت>رییس پنجاه و ششمین کنگره انجمن دندانپزشکان ایران با بیان این که دخانیات مهم‌ترین عامل سرطان دهان به شمار می‌رود، افزود: در دنیا هشتمین و در منطقه جنوب شرقی آسیا و خاورمیانه سومین عامل سرطان دهان، دخانیات است.

  به گزارش شفا آنلاین، دکتر علی تاجرنیا روز شنبه در نشست خبری این کنگره با بیان این که 50 درصد بیماری‌های لثه، التهابات لثه و جرم‌های دندانی مربوط به مصرف دخانیات می‌شود، افزود: مصرف تنباکو، پیپ، قلیان و جویدن مواد دخانی مهم‌ترین عامل در این زمینه به شمار می‌رود.
وی افزود: 90 درصد مبتلایان به سرطان دهان افرادی هستند که مواد دخانی مصرف می‌کنند.

**نقش دندانپزشکان در پیشگیری از بیماری‌ها
رییس کنگره انجمن دندانپزشکان اظهار کرد: مطالعات نشان می‌دهد که توجه دندانپزشکان به بیماران خود به لحاظ بررسی بیماری‌های سیستماتیک می‌تواند در جلوگیری از بیماری‌های شایع و خطرناک بسیار موثر باشد.
تاجرنیا افزود: گزارش مرکز دندانپزشکی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که دندانپزشکان نقش بسیار مهمی در تشخیص سرطان‌های دهان دارند.
به گفته وی، سالانه 75 هزار نفر بیمار جدید مبتلا به سرطان دهان در اروپا شناسایی می‌شوند که بیماری بسیاری از آنها توسط دندانپزشکان تشخیص داده شده است.
تاجرنیا اظهار کرد: اگر آموزش‌های مربوط به بهداشت دهان و دندان گسترش یابد و همچنین همکاری بیشتری بین دندانپزشکان و متخصصان داخلی صورت گیرد، تشخیص بیماری‌های مربوط به دهان به ویژه سرطان دهان در کشور ما نیز روند بهتری می‌یابد.
وی به شیوع بیماری دیابت و همچنین بی اطلاعی بیش از 40 درصد بیماران دیابتیک از بیماری خود در ایران اشاره کرد و گفت: یکی از نشانه‌های اصلی بیماری دیابت، بوی بد دهان است. همچنین خشکی دهان و سوزش زبان می‌تواند از نشانه‌های بیماری دیابت باشد که اگر دندانپزشکان در بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان بیماران خود به این علائم توجه داشته باشند، می‌توانند بیماری دیابت را تشخیص و بیمار خود را به پزشکان مربوطه ارجاع دهند.

** نگاه درمانگر به مقوله سلامت دهان و دندان
رییس کنگره انجمن دندانپزشکان با انتقاد از نگاه درمانگرانه به مقوله سلامت دهان و دندان در کشور گفت: نگاه به مقوله سلامت دهان و دندان در کشور ما با استانداردهای بین‌المللی هماهنگ نیست و این نگاه، نگاهی درمان محور است و به پیشگیری توجه چندانی ندارد.
تاجرنیا افزود: علاوه بر این مساله آموزش دندانپزشکی و خدمات بیمه‌ای در کشور ما نیز سلامت محور نیست و همین مساله باعث شیوع بسیار زیاد بیماری‌ها و مشکلات دهان و دندان در کشور ما شده است.
وی افزود: البته از دو سال گذشته با توجه به تشکیل شورای سلامت دهان و دندان در وزارت بهداشت، اقدامات خوبی در زمینه پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان در کشور صورت گرفته است که از جمله آن می‌توان به توسعه پوشش خدمات بیمه‌ای و همچنین ارائه 10 نوع خدمت دندانپزشکی به صورت رایگان به مادران باردار و کودکان زیر 14 سال در مراکز دندانی اشاره کرد.
تاجرنیا همچنین از دقیق نبودن پرونده‌های دندانپزشکی بیماران انتقاد کرد و گفت: دندانپزشکان باید دقت بیشتری در زمینه پرکردن پرونده‌ها به بیماران داشته باشند، چرا که همین مساله در شناخت بسیاری از بیماری‌ها موثر باشد.
وی افزود: آموزش بهداشت دهان و دندان نیز برای بیماران باید از سوی دندانپزشکان مورد توجه قرار گیرد و دندانپزشکان آموزش‌های لازم را به بیماران خود برای جلوگیری از بدترشدن وضعیت بیماری آنها انجام دهند.
وی افزود: متاسفانه دندانپزشکان با مشاهده بیمار به رفع نیازهای درمانی او توجه می‌کنند و به این دو مقوله مهم توجه چندانی ندارند.
تاجرنیا اظهار کرد: هر چه به بحث پیشگیری توجه بیشتری شود هزینه های بخش درمان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد؛ هزینه درمانی در کشور ما به حدی زیاد است که اگر کل بودجه کشور نیز به آن اختصاص داده شود، باز هم جوابگو نیست.
وی افزود: بیش از 90 درصد خدمات دندانپزشکی توسط بخش خصوصی ارائه می شود و هزینه های دندانپزشکی نیز بسیار گران است و از آن جا که درصد قابل توجهی از مردم توان پرداخت این هزینه ها را ندارند، بسیار دیر به دندانپزشکان مراجعه می کنند به همین دلیل هزینه های درمانی آنها نیز به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
وی با تاکید بر توسعه پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی افزود: هر چه مراجعه به داندانپزشکان زودتر صورت بگیرد از وسعت پوسیدگی ها و به تبع آن هزینه های درمانی کاسته می شود.
وی اظهار کرد: برای نخستین بار وزارت بهداشت و مجموعه دولت نگاه پیشگیری محور به مقوله دندانپزشکی ارائه کرده اند اما بحث دندان چیزی نیست که بتوان با ورود به آن به سرعت به نتایج مورد نظر رسید و توسعه بهداشت دهان و دندان و کاهش میزان نیاز مردم به خدمات درمانی مقوله ای زمانبر است.
وی به موضوع تعرفه های دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: دولت تعرفه امسال خدمات دولتی دندانپزشکی را دو هفته پیش اعلام کرد؛ ورود وزارت بهداشت به حوزه درمان می تواند به دسترسی عادلانه تر مردم کمک کند اما اینکه انتظار داشته باشیم دولت بتواند تمام بار این حوزه را به دوش بکشند انتظاری نادرست است.
وی در مورد خدمات بخش خصوص دندانپزشکی نیز اظهار کرد: در بخش خصوصی نیز سه برابر تعرفه دولتی دندانپزشکان مجاز هستند بابت خدمات ارائه شده از بیماران دریافت کنند؛ در صورتی که هزینه ای بیش از این از بیماران دریافت شود می توانند به مراجع مربوط شکایت کنند.
تاجر نیا از نبود نظارت کافی از این حوزه انتقاد کرد و گفت: باید مانند سنوات گذشته تعیین تعرفه طبق قانون به سازمان نظام پزشکی واگذار شود و دولت نقش نظارتی خود را در این زمینه تقویت کند.
برچسب ها: کنگره ، دخانیات ، قلیان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: