کد خبر: ۱۰۸۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 14
شفاآنلاین:سیاسی> رییس جمهوری روسیه در آخرین هشدار رسمی این کشور برای استقرار سامانه موشکی آمریکا در رومانی گفت: مسکو تدابیر لازم را برای مقابله با اقدام های تاسفبار آمریکا در ایجاد سامانه موشکی آمریکا در اروپا اتخاذ می کند که با استفاده از موضوع برنامه هسته ای ایران آن را عملی کرد.

به گزارش شفاآنلاین، آمریکا با نادیده انگاشتن هشدارهای مکرر روسیه، روز پنجشنبه یک مرحله اصلی از استقرار اجزای سامانه دفاع موشکی خود را در پایگاه نظامی دوسلو در رومانی برجای مانده از دوران شوروی سابق را کامل کرد که موجب واکنش فوری مسکو شد.
به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین امروز (جمعه) در نشست با سران نظامی روسیه با تاکید بر اینکه اوضاع بین المللی بهبود نمی یابد، اظهار کرد: متاسفانه وضعیت رو به وخامت می رود که منظور راه اندازی ایستگاه ردیابی موشکی در رومانی از اجزای سامانه پدافندی موشکی آمریکا می باشد.

وی افزود: بارها با ابراز نگرانی، پیشنهاد همکاری با طرف آمریکایی دادیم و در حقیقت تمام پیشنهادهای ما رد شد و همکاری نمی کنند، بلکه می خواهند در مورد کاری که انجام داده اند، مذاکره کنیم. هیچ چیز مشخصی پیشنهاد نمی کنند و همه اقدام ها را یکجانبه و بدون توجه به نگرانی های مسکو عملی می کنند که چنین رویکردی مایه تاسف است.
رییس جمهوری روسیه ادامه داد: به یاد بیاوریم چند سال پیش را که همه مقام های کشورهای مقابل (غربی) همصدا می گفتند سامانه پدافند موشکی به این دلیل مورد نیاز است تا حمله های اتمی از سوی ایران را پیشگیری کنند، ولی هم اکنون چنین تهدید تهران کجا است؟ وجود ندارد.
پوتین گفت: آمریکا با ایران قرار داد امضا کرد و خود مبتکر امضای این توافق بود و در واقع همه چیز راهم درست انجام داد که از این موضع واشنگتن حمایت می کنیم، اما تهدیدها را با استقرار سامانه پدافند موشکی ادامه می دهند.
وی با تاکید بر اینکه تجهیزات نظامی آمریکا در شرق اروپا دفاعی نیست، اظهار کرد: حاضران در این نشست (فرماندهان نظامی روسیه) را نمی توان گمراه کرد، زیرا این سامانه بخشی از توانمندی اتمی راهبردی آمریکا می باشد که در حال استقرار است.
پوتین در پایان گفت: سامانه پدافند موشکی برای برتری در شرق اروپا مستقر می شود. تصمیم گیرندگان اجرای این اقدام بدانند که تاکنون در آرامش و امنیت زندگی کرده اند، ولی از این پس ما مجبوریم بیاندیشیم که چگونه این تهدید علیه امنیت روسیه را دفع کنیم.
مقام های روسی دیروز (پنجشنبه) نیز با دو هشدار پیاپی به آمریکا و ناتو، اجرای برنامه سپر موشکی واشنگتن در شرق اروپا را خطر مسلم برای امنیت ملی روسیه خواندند.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این زمینه گفت: برنامه سپر موشکی موشکی آمریکا را خطر مستقیمی برای روسیه می دانیم.
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز تاکید کرد: استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در رومانی، امنیت روسیه را «تهدید» می کند.
وی افزود: از همان ابتدای طرح موضوع تاکید کرده ایم که براساس دیدگاه کارشناسان روسی، استقرار این سامانه دفاعی کاملا تهدیدی علیه امنیت روسیه به شمار می رود.
براساس گزارش های انتشار یافته، مقام های ناتو و پنتاگون قصد دارند کار استقرار سامانه های سپر موشکی خود در رومانی را تا آخر سال جاری میلادی کامل کنند.
اسپوتنیک نیزگزارش داده که دومین مرحله این سامانه سال 2018 در لهستان راه اندازی خواهد شد.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در باره سامانه موشکی آمریکا در اروپا گفته است: آمریکایی ها در حالیکه اعلام کرده بودند، اگر در باره موضوع هسته ای ایران توافق شود، از استقرار سامانه موشکی منصرف می شوند، بر خلاف وعده داده شده، توانمندی خود را افزایش می دهند و اکنون موشک های جدیدی در شرق اروپا و نزدیک مرزهای روسیه مستقر می شود.


عملیات راه اندازی سامانه موشکی در پایگاه دوسلو با هزینه 800 میلیون دلار از اکتبر 2013 ( مهر 92) آغاز شد که قرار است رهگیر های موشکی SM-2 مستقر شوند و در نشست ناتو که قرار است ژوییه (تیر) در ورشو برگزار شود نیز رسما به سامانه سپر موشکی ناتو ملحق خواهد شد.
سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز با بیان اینکه واشنگتن و ناتو با اجرای طرح های خطرآفرین موشکی، مخارج نظامی را افزایش می دهند، اعلام کرده است: برنامه های مختلف نظامی از جمله استقرار تاسیسات نزدیک مرز روسیه، مسکو را وادار می کند تدابیر متقابلی اتخاذ کند.


مسکو با رد دیدگاه های ناتو و آمریکا که دلیل گسترش حضور نظامی خود را نزدیک مرزهای روسیه، تدابیر دفاعی در مقابل قدرت نظامی این کشور می دانند، اعلام کرده است که این اقدام ها عامل ثبات نیست بلکه بر تنش ها و هزینه های دفاعی خواهد افزود.

افزون بر بررسی برنامه استقرار چهار هزار نظامی ناتو در کشورهای بالتیکی لیتوانی، استونی و لتونی سه جمهوری سابق شوروی با موقعیت حساس راهبردی هم مرز بودن با روسیه، آمریکا در حال برگزاری رزمایش در گرجستان است و همزمان جنگ افزارهای خود را در قالب یک همکاری نظامی به مولداوی فرستاده است و بر این اساس پنج جمهوری شوروی سابق میزبان نیروهای غربی هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: