کد خبر: ۱۰۷۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 10
شفا آنلاین>سلامت>روماتیسم بیماری ای است که استخوان‌های بدن، مفاصل و حتی بافت‌های همبند را درگیر کرده و باعث اختلال در عملکرد آنها می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،در واقع این بیماری می‌تواند با ایجاد درد، ‌التهاب، ازبین رفتن اتصال مفاصل و بدشکلی آنها زندگی مبتلایان را مختل کند. از این‌رو روماتولوژی به عنوان شاخه‌ای از علم طب داخلی با شناخت و درمان بیماری‌های خودایمنی که معمولاً با درگیری استخوان و مفاصل همراه هستند، ادامه زندگی را برای مبتلایان قابل تحمل می‌کند.

دکتر احمدرضا جمشیدی می‌گوید: بیماری‌های روماتیسمی انواع مختلفی دارند. بسته به نوع علت ایجاد کننده، بیماری‌ها به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند.

 رئیس انجمن روماتولوژی ایران با اشاره به بیماری‌های مکانیکی به عنوان بخش عمده بیماری‌های روماتیسمی می‌افزاید: این دسته از بیماری‌ها معمولاً به نوعی با حرکت انسان مرتبط هستند و علائم آنها با فعالیت تشدید می‌یابد. از میان شایع‌ترین بیماری‌های این دسته می‌توان به آرتروز که در میان مردم به سائیدگی مفصل معروف است و همچنین انواع کمردرد، گرفتاری‌های تاندون‌ها و عضلات ناشی از کار اشاره کرد.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی، علامت اصلی این دسته بیماری‌ها دردهایی است که هنگام استفاده از یک عضو ایجاد می‌شود و با استراحت از بین می‌رود.

دکتر جمشیدی در ادامه خاطرنشان می‌کند: براساس مطالعه مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حدود 36 درصد مردم ایران به نوعی از دردهای استخوانی و مفصلی شکایت داشته‌اند که بیشتر این دردها را دردهای مکانیکی تشکیل می‌دهند.

 وی در ادامه به بیماری‌های التهابی به عنوان بخشی از بیماری‌های روماتیسمی اشاره کرده و تصریح می‌کند: خود ایمنی عامل ایجاد دسته‌ای از بیماری‌هاست که به التهاب در مفاصل و ارگان‌های بدن منجر می‌شوند. این دسته از بیماری‌ها به بیماری‌های روماتیسمی التهابی معروف هستند که از میان شایع‌ترین آنها می‌توان، آرتریت روماتوئید، بیماری لوپوس، پلی میوزیت، درماتومیوزیت و اسکلرودرمی را نام برد.
در حقیقت مکانیسم ایجادکننده این بیماری‌ها، خودایمنی است که در آن به علت نقص سیستم ایمنی بدن، این سیستم بافت‌های خود بدن را مورد حمله قرار می‌دهد و به بروز بیماری منجر می‌شود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح می‌کند: بیماری‌های متابولیک نوع دیگری از بیماری‌های روماتیسمی است. در تعریف این بیماری‌ها می‌توان گفت که آنها به نوعی با متابولیسم مواد در بدن ارتباط دارند. برای مثال، بیماری نقرس، پوکی استخوان (استئو پروزیس) و نرمی استخوان (استئو مالاسی) از جمله بیماری‌های متابولیک هستند.

رئیس انجمن روماتولوژی ایران می‌گوید: هنگامی که عوامل میکروبی وارد فضای مفصل می‌شوند امکان بروز آرتریت‌های عفونی به وجود خواهد آمد. با بروز آرتریت‌های عفونی بیماری‌های عفونی به عنوان دسته‌ای از بیماری‌های روماتیسمی نمایان می‌شوند.

از جمله بیماری‌های عفونی می‌توان به عفونت‌های میکروبی حاد مثل استافیلوکک، تحت حاد مثل بروسلوز یا تب مالت و همچنین مزمن مثل سل و عفونت‌های قارچی اشاره کرد.

دکتر جمشیدی با تأکید بر اینکه تشخیص این بیماری‌ها از وظایف روماتولوژیست هاست اظهار می‌کند: تاکنون بیش از یکصد نوع بیماری روماتیسمی شناخته شده است. همچنین می‌توان گفت بسیاری از بیماری‌های مختلف با روماتولوژی مرتبط هستند، که تشخیص و درمان این بیماریها توسط روماتولوژیست‌ها انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اهمیت زمان تشخیص و درمان بیماری‌های التهابی روماتیسمی خاطرنشان می‌کند: نکته حائز اهمیت در تشخیص و درمان بیماری‌های التهابی روماتیسمی این است که این بیماری‌ها هرچه زودتر تشخیص داده شوند، درمان موفق‌تر و بیمار عوارض کمتری را تجربه خواهد کرد. متأسفانه مشاهده می‌شود، بسیاری از بیماران پس از گذشت چندین سال از ابتلا به بیماری، متوجه می‌شوند که راه را اشتباه رفته و باید به روماتولوژیست مراجعه کنند این درحالی است که زمان طلایی درمان بیماری از دست رفته و به عوارض جدی بیماری مبتلا شده‌اند.

وی در خاتمه با اشاره به عوارض جبران‌ناپذیر این بیماری توصیه می‌کند: تغییر شکل مفاصل، از کار افتادن ارگان‌ها و محدودیت شدید حرکتی از عوارض جدی این بیماری است، لذا توصیه اکید این است که به محض برخورد با علائم بیماری روماتیسمی به روماتولوژیست و در غیر این صورت به پزشک متخصص داخلی مراجعه کنند تا مراحل تشخیص و درمان آنها در نخستین فرصت ممکن انجام شود.ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: