کد خبر: ۱۰۷۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 09
شفا آنلاین>سلامت>شرکت‌های داروسازی تاکدا و لوندبک، اخیرا اعلام کرده‌اند که ورتیوکستین (Vortioxetine) با نام تجاری برینتلیکس (Brintellix)، از ژوئن 2016 میلادی، در بازار دارویی آمریکا با نام تجاری جدید ترینتلیکس (Trintellix) عرضه خواهد شد.
به گزار شفا آنلاین،ورتیوکستین، دارویی نسخه‌ای است که برای درمان اختلال افسردگی اساسی در بزرگسالان نسخه می‌شود. فرمولاسیون، اندیکاسیون درمانی و دوزاژ ترینتلیکس، مشابه برینتلیکس باقی خواهد ماند. این تغییر نام، به‌دلیل دریافت گزارشات متعدد از بازار مصرف در مورد اشتباه نام برینتلیکس و داروی ضدانعقادخون بریلینتا (Brilinta) صورت گرفت. شرکت‌های داروسازی تاکدا و لوندبک نیز هماهنگ با سازمان غذا و داروی آمریکا، به این نتیجه رسیدند که تغییر در نام، بهترین راه برای به حداقل رساندن این اشتباه نام‌ها در آینده خواهد بود.

       توماس هریس، از بخش رگولاتوری شرکت تاکدا می‌گوید: «انتخاب نام تجاری اولیه، قبل از ورود به بازار این دارو انجام شده بود. پس از اطلاع از اشتباه گرفته شدن نام 2 داروی برینتلیکس و بریلینتا، به سرعت به آگاه‌سازی و آموزش متخصصان و داروسازان در مورد احتمال این خطا پرداختیم. سپس تاکدا و لوندبک با سازمان غذا و داروی آمریکا به بررسی این موضوع پرداختند که آیا تغییر نام این دارو می‌تواند از رخ دادن خطاهای احتمالی در آینده جلوگیری کند یا خیر.»

       گریک پرت، سرپرست بخش رگولاتوری لوندبک می‌گوید: «بعد از تغییر نام محصول، ما با شرکت تاکدا تلاش خواهیم کرد که پزشکان، داروسازان و بیماران را مطلع سازیم که ورتیوکستین هیچ تغییری نکرده است و همان دوزاژ و اندیکاسیون درمانی را دارد. ایمنی بیماران، مهم‌ترین هدف هر 2 شرکت است. بنابراین فعالیت وسیعی را در زمینه جا انداختن این تغییر نام شروع خواهیم کرد و معتقدیم که این رخداد، بخشی از مسیر ما در به دست آوردن اطمینان و نامی‌خوش در بین بیماران و متخصصان است.»

       طی دوره انتقالی، بیماران و درمانگران به داروی تحت هر 2 نام تجاری دسترسی خواهند داشت. ترینتلیکس در ژوئن 2016 میلادی وارد بازار خواهد شد.

       هنوز مکانیسم اثر ضدافسردگی برینتلیکس به درستی شناخته شده نیست. این دارو، یک مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین است.

       همچنین، یک آگونیست گیرنده 5-HT1A، یک آگونیست نسبی گیرنده 5-HT1B و یک آنتاگونیست برای گیرنده‌های 5-HT3، 5-HT1D و 5-HT7 است. نقش هر کدام از این فعالیت‌های برینتلیکس در ایجاد اثر ضدافسردگی این دارو به درستی مشخص نیست؛ اما به نظر می‌رسد که برینتلیکس اولین و تنها دارویی با چنین ویژگی ترکیبی از فعالیت‌های فارماکودینامیکی است. برینتلیکس توسط محققان شرکت لوندبک در کوپنهاک دانمارک کشف و برنامه مطالعات بالینی این دارو در آمریکا، مشترکا توسط شرکت‌های تاکدا و لوندبک انجام شد. شایع‌ترین عوارض گزارش شده در مبتلایان به افسردگی ماژور تحت درمان با برینتلیکس طی مطالعات 6 الی 8 هفته‌ای با استفاده از دارونما (با میزان بروز بیشتر یا برابر 5 درصد و حداقل 2 بار در مقایسه با دارونما)، عبارت بودند از تهوع، یبوست و استفراغ. در کل، 5 الی 8 درصد از بیماران تحت درمان با برینتلیکس به میزان 5 الی 20 میلی‌گرم در روز، به‌دلیل عوارض ناخواسته دارویی در مطالعات کوتاه‌مدت اقدام به قطع درمان کردند. سپید
سایت رسمیFDA
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: