کد خبر: ۱۰۷۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 08
شفا آنلاین>سلامت>قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشكی ایران گفت: براساس آمار، میزان شكایات پزشكی در سال 94 نسبت به سال 93 رشد پنج درصدی داشته است.
به گزارش شفا آنلاین،محسن خلیلی افزود: همچنین بیشترین شكایات از پزشكان در رشته های زنان و زایمان و جراحی عمومی در بخش بستری و در بخش سرپایی از دندانپزشكان عمومی بوده است، البته به خاطر گستردگی جغرافیایی و تعداد بالا دندانپزشكان و میزان مراجعان آنان است.
وی تصریح كرد: در بخش زنان و زایمان چون بیشترین عمل اورژانسی از سوی این پزشكان انجام می شود و جان دو انسان به خطر می افتد و از آنجا كه متاسفانه برخی از متخصصان و جراحان زنان و زایمان كه به مناطق محروم اعزام می شود به دلیل نبود امكانات و تجهیزات جانبی، نمی توانند در موقع حادثه كمكی به این موضوع كنند.
وی اظهار داشت: همچنین كمبود نیروی انسانی و دارو هم می تواند تبدیل شدن به قصور پزشكی كمك كند، افزود: از آنجا كه بیمه ایران پرداختی به بیمارستان ها ندارد و بیمارستان ها در تامین نیروی انسانی و سیستم دارو با مشكل مواجه می شوند، این موضوع نیز باعث می شود كه نگهداری بیمار بعد از عمل خودبخود دچار مشكل شود و دچار قصور پزشكی شود.
خلیلی از بیمه های تكمیلی به ویژه بیمه ایران درخواست كرد در این زمینه همكاری لازم داشته باشند و از تعهداتشان كوتاهی نكنند چون بیشترین مشكل را از مركز درمانی با بیمه ایران داریم و این تهدیدی است چرا كه نیروهای پرستاری و بخش تامین دارو و لوازم مصرفی ما دچار مشكل می شود.


**55 درصد پزشكان تبرئه می شوند
قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشكی ایران در مورد میزان شكایات كه به نفع مردم تبرئه می شود، اظهار داشت: در دادگستری و نظام پزشكی 40 تا 45 درصد شكایات منجر به صدور كیفرخواست می شود و پس از آن، پرونده ها به هیات های انتظامی ارجاع می شود.
وی اضافه كرد: 50 تا 55 درصد هم در دادگستری و هم در نظام پزشكی شكایات بررسی می شود و نشان می دهد كه جزو عوارض طبیعی بیماری بوده و قصور و تقصیر پزشكی نیست.
وی خاطرنشان كرد: ما مستند داریم در كمیسیون های پزشكی به نفع بیمار رای قصور صادر می شود، با توجه به اینكه میزان قصوری كه در نظام پزشكی داریم و به نفع بیمار می دهیم پنج درصد از دادگستری بیشتر است.
خلیلی ادامه داد: در دادگستری ها 60 درصد پزشك تبرئه می شود اما در مرحله دادسرا در سازمان نظام پزشكی 55 درصد پزشك تبرئه می شود.
وی همچنین در خصوص زمان رسیدگی به پرونده های شكایات پزشكی گفت: مدت زمان رسیدگی یكسری مباحث حقوقی است كه در آیین نامه انتظامی ذكر شده و باید مدت زمانش طی شود تا ابلاغ ها انجام شود و در دوره جدید شعبه دوم هیات عالی انتظامی كشور را راه اندازی كردیم كه سرعت كار بیشتر شود.
خلیلی خاطرشان كرد: اگرچه افزایش شكایات در كل مجموعه های قضایی كشور بالا رفته و سازمان نظام پزشكی بحث های انتظامی و شكایات از پزشكان را پیگیری می كند و به عنوان مرجع رسمی دادگستری نیز هست، اما این سازمان به صورت ویژه به شكایات پزشكی رسیدگی می كنیم.
قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشكی ایران گفت: تمامی موارد شكایات، تخلفات و قصور پزشكی به مراجع انتظامی این سازمان ارجاع داده می شود و این موضوع باعث شده كه در هیات های عالی ما مدت انتظار زیاد شود و ما سعی كردیم با افزایش تعداد هیات های عالی انتظامی و نیروی انسانی اقداماتی انجام دهیم چون پرونده ها سنگین بوده و این مرجع به عنوان آخرین مرحله تصمیم گیری است.
خلیلی ادامه داد: برخی از پرونده ها ممكن است سه بار كارشناسی شود و تركیب هیات عالی انتظامی، رئیس پزشكی قانونی، رئیس یكی از قضات دیوان عالی كشور و رئیس هیات پزشكان متخصص خوشنام و خوش سابقه در مرجع نظام پزشكی حضور دارند و تصمیمات آنها منجر به صدور رای می شود و دادگاه براساس نظر آنها رای نهایی را صادر می كند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: