کد خبر: ۱۰۷۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 08
شفا آنلاین>سلامت> تاکنون اثرات مضر بیماری آلزایمر را شناخته‌ایم. این اختلال پیش‌رونده مغزی که حافظه را دچار مشکل می‌کند، این توانایی را دارد تا فعالیت‌های روزمره را دچار اختلال کند. سن، یکی از تعیین‌کننده‌ترین علت بیماری است، اما تنها علت نیست.
به گزارش شفا آنلاین، تحقیقات جدیدی که نتایج آن به تازگی در نشریه Annals of Neurology منتشر شده، ارتباطی را میان این بیماری و روزآسه، یک اختلال شایع پوستی، مطرح کرده است.

       بیمارانی که مبتلا به روزآسه هستند، دچار برجستگی‌های قرمز کوچک و پر شده با چرک روی پوست خود می‌شوند که در اثر سطوح بالایی از پروتئین‌های خاص به وجود می‌آیند. این پروتئین‌ها همچنین در بروز اختلالاتی مانند بیماری آلزایمر هم دخیل هستند. این موضوع محققان را برآن داشت تا به بررسی بیشتر احتمال ارتباط میان این دو اختلال بپردازند.

       دانشمندان دانمارکی در این مطالعه داده‌های بیش از 5 میلیون شهروند دانمارک را که بین سال‌های 1997 و 2012 جمع‌آوری شده بود، آنالیز کردند. از این تعداد، بیش از 82 هزار نفر مبتلا به روزآسه بودند. محققان این افراد را تا 31 دسامبر 2012 پیگیری کردند. تا پایان دوره پیگیری، 99 هزار و 40 نفر مبتلا به دمانس شده بودند که از میان بیماران مبتلا به دمانس، 29 هزار و 193 نفر، با تشخیص اولیه آلزایمر مواجه شده بودند.

       پس از آنالیزهای بیشتر، محققان دریافتند که افراد مبتلا به روزآسه با افزایش خطر 7 درصدی در ابتلا به دمانس و 25 درصد افزایش خطر ابتلا به آلزایمر، در مقایسه با دیگر افرادی که روزآسه نداشتند، روبرو هستند. این مطالعه همچنین نشان داد مردان مبتلا به روزآسه کمی شانس بیشتری از زنان دارند؛ یعنی فقط 16 درصد مردان در مقایسه با 28 درصد زنان مبتلا به روزآسه، به مبتلا آلزایمر می‌شوند.

       زمانی که محققان نتایج را براساس سن طبقه‌بندی کردند، دریافتند که خطر بروز بیماری آلزایمر فقط زمانی افزایش قابل‌توجه و معنی‌داری پیدا می‌کند که افراد حداقل 60 سال سن داشته باشند. زمانی که آنالیزها محدود به بیمارانی شد که روزآسه آنها به وسیله یک درماتولوژیست بیمارستان تشخیص داده شده بود، خطر افزایش یافتن دمانس و آلزایمر، به ترتیب 42 و 92 درصد گزارش شد.

       محقق ارشد این مطالعه معتقد است: «زیرگروهی از بیماران علایم نورولوژیکال مشخصی دارند، مانند سوزش و درد در پوست، میگرن و علایم نوروسایکیاتری و این موضوع پیشنهاد کننده این حقیقت است که ارتباطی میان روزآسه و بیماری‌های نورولوژیکی وجود دارد. علاوه براین، شواهد پیشین نیز پیشنهاد می‌کنند که روزآسه ممکن است با اختلالات نورولوژیکی دیگری هم مانند بیماری پارکینسون در ارتباط باشد و حالا بیماری آلزایمر هم به این فهرست افزوده می‌شود. همپوشانی‌های مکانیسمی خاصی میان روزآسه و بیماری آلزایمر وجود دارد که ممکن است ارتباط‌های مشاهده شده را توضیح دهند، هرچند ارتباط‌های پاتوژنیک میان این وضعیت‌ها هنوز ناشناخته مانده‌اند.

       مطالعات قبلی همچنین پیشنهاد کرده بودند که صدمات مغزی و بیماری لثه هم خطر شخصی بیماری آلزایمر و دمانس را بیشتر می‌کنند. مطالعه حاضر بینش جدیدی را به ارتباط پوست و دمانس فراهم می‌آورد، اما لزوما بدین معنی نیست که افراد مبتلا به روزآسه به این اختلالات مبتلا می‌شوند. در حقیقت، شواهد بیشتری در این زمینه مورد نیاز است که آیا درمان بیماری پوستی می‌تواند خطر بروز اختلالات نورودژنراتیو را کاهش دهد یا اصلاح کند.سپید
Medical Daily

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: