کد خبر: ۱۰۷۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 07
شفاآنلاین:وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:در طرح تحول سلامت خدمات بیمارستانی هدف قرار گرفت تا کاهش یابد چرا که در گذشته این هزینه ها باعث می شد 700 هزار نفر به علت بیماری های صعب العلاج زیر خط فقر بروند لذا جمعیت تحت پوشش این طرح افزایش یافت و به 11 میلیون نفر رسید.
طرح تحول سلامت مانع سقوط 700 هزار نفر به زیر خط فقر شد

به گزارش شفاآنلاین، حسن قاضی زاده هاشمی امروز (شنبه، 18 اردیبهشت ماه) در همایش فرآیند قانونگذاری- الزامات و راهکارها، سلامت را یکی از مقوله های مهم در کنار امنیت دانست و گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری مردم نباید غیر از رنج بیماری دغدغه دیگری داشته باشند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه به اقدامات منحصر به فرد دولت یازدهم در حوزه سلامت اشاره و عنوان کرد: دکتر روحانی در بین سایر روسای جمهور بیشترین صحبت و عمل را در حوزه سلامت داشت که طرح تحول سلامت حاصل این اقدامات است، چنانچه در سیاست های کلی نظام، برنامه توسعه کشور و سند چشم انداز نسبت به آن تاکید شده است و قرار بود در منطقه رتبه اول را داشته باشیم.

وی ادامه داد: علیرغم افزایش امید به زندگی در کشور نسبت به 40 سال گذشته هنوز رتبه 12 در بین کشورهای منطقه را داریم که در این میان مرگ و میر شیرخواران و کودکان زیر 5 سال که  کاهش آن از عوامل توسعه یافتگی به حساب می آید، کاهش یافته و با مرگ و میر 15 کودک نسبت به 130 کودک در گذشته ما را در رتبه 12 قرار داده است.

قاضی زاده هاشمی در ادامه در خصوص عمر مفید ایرانیان اظهار کرد: سن مفید مردم ایران حدود 64 سال است و از آن به بعد تقریبا فقط زنده اند و مشکلات زیادی دارند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شاخص تراکم پزشک در کشور را پایین دانست و ابراز کرد: برخی از کشورها مثل گرجستان، اردن و ترکیه نسبت به ایران وضعیت بهتری دارند همچنین در ایران به ازای هر هزار نفر تنها 1.4 پرستار داریم در حالی که این تعداد برای ژاپن 14 نفر و در کشورهای اروپایی 8 نفر است، از سوی دیگر شاخص تعداد تخت بیمارستانی در کشور ما به ازای هر هزار نفر 1.7 تخت است در حالی که برای مثال در کشوری مثل گرجستان این تعداد به 8 تخت به ازای هر هزار نفر می رسد.

وی افزود: ایران به لحاظ تولید ناخالص ملی حائز رتبه هجدهم است اما در حوزه سلامت رتبه 88 را داریم، همچنین به لحاظ تخصیص اعتبارات به حوزه سلامت رتبه 153 در دنیا را داریم که با این حساب نمی توان گفت پول زیادی در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد.

قاضی زاده هاشمی در ادامه با بیان اینکه هزینه های سلامت طی سال های 90 تا 92 کاهش یافته است، عنوان کرد: تحریم ها شوک بزرگی به حوزه سلامت وارد کرد و مردم به علت هزینه درمان بالا مراجعات خود برای درمان را پایین آوردند چرا که مجبور بودند 60 درصد هزینه ها را از جیب خود بدهند و تنها 30 درصد را دولت پرداخت می کرد و این در حالی است که دو برنامه توسعه و چند دولت را پشت سر گذاشته ایم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه به تحولات حوزه سلامت از ابتدای دولت یازدهم اشاره کرد و یادآور شد: اکنون با اجرای طرح نظام سلامت مردم تنها 30 درصد هزینه های خود را می پردازند و 60 درصد آن را دولت متقبل می شود که از این بین عمده هزینه ها مربوط به بستری در بیمارستان بود و بقیه صرف هزینه های سرپایی و داروخانه می شد و اکنون جزء معدود کشورهایی هستیم که شاخص پرداخت از جیب پایین آمده است.

وی افزود: در طرح تحول سلامت خدمات بیمارستانی هدف قرار گرفت تا کاهش یابد چرا که در گذشته این هزینه ها باعث می شد 700 هزار نفر به علت بیماری های صعب العلاج زیر خط فقر بروند لذا جمعیت تحت پوشش این طرح افزایش یافت و به 11 میلیون نفر رسید.

وزیر بهداشت اظهار داشت: حفاظت مالی و بهبود ارتقاء کیفیت خدمات از اهداف طرح تحول سلامت بود که از تابستان سال 92 اجرا شد.

وی با بیان اینکه دولت مصمم بود بخش اعظمی از یارانه نقدی را به بخش تولید و خدمات ببرد که در این زمینه اختلاف نظری بین مسئولان کشور وجود داشت گفت: تصمیم در مورد اجرای طرح تحول سلامت زمانی بود که دولت مصمم بود یارانه ها را به صورت غیر نقدی پرداخت کند و به این امید اجرای طرح را شروع کرد.

قاضی زاده هاشمی گفت: دولت تصور می کرد بخش اعظمی از یارانه های نقدی در خدمت طرح تحول سلامت باشد که اینگونه نشد و امیدواری به نتایج مذاکرات هسته ای بود که آن هم به طول انجامید و بعد از آن هم با مصیبت کاهش قیمت نفت مواجه شدیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: مجلس باید در زمینه مصرف کالاهای آسیب رسان فکری اساسی کند چون برخی از مردم با مصرف کالاهای آسیب رسان مانند سیگار و شیرینی احتمال بیماری خود را افزایش می دهند و در این صورت سایر مردم نباید متحمل هزینه درمان این بیماران شوند.

وی با بیان اینکه میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان ها کاهش یافته است گفت: تا پیش از اجرای طرح تحول سلامت 5 درصد از پزشکان به صورت تمام وقت در ا ختیار سیستم بودند ولی با اجرای این طرح صد در صد پزشکان در اختیار سیستم هستند و در 338 بیمارستان این خدمات ارائه می شود.

وزیر بهداشت گفت: بیمه ها حدود 10 ماه است که پولی را پرداخت نکردند که همین موضوع سبب ایجاد مشکلاتی شدند و سبب می شود زیرمیزی و اقدامات ناگواری در آینده انجام شود.

وی با بیان اینکه 920 هزار زایمان طبیعی رایگان در سراسر کشور به واسطه اجرای طرح تحول سلامت انجام شده است اظهار داشت: در زمینه مبارزه با ناباروری نیز 17 مرکز جدید ایجاد و 24 مرکز نیز تجهیز شدندکه البته عدم وجود پول باعث شد تا نتوانیم بیش از 17 مرکز ایجاد کنیم.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به بازسازی 2 میلیون متر مربع فضای بیمارستانی گفت: 21 پایگاه اورژانس هوایی برای اولین بار ایجاد شد که این پایگاه ها تا کنون توانسته اند افراد زیادی را نجات دهند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه مشکلات دارویی تا حدودی حل شده است گفت: حدود 300 قلم داروی کمیاب وجود داشت که این تعداد بیه 30 دارو کاهش یافته و از طرفی واردات دارو نیز کاسته شده است و حدود 300 تا 400 میلیون دلار نیز رقم کاهش واردات دارو بوده است که همگیاین اقدامات در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی انجام شده است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه گاهی می گویند که دولت تنها در بخش درمان اقداماتی را انجام داده و به موضوع بهداشت بی توجه بوده است گفت: اقدام بی نظیر دولت توجه به موضوع بهداشت بوده است و حاشیه شهرها که تا کنون مرکز بهداشت نداشته اند اکنون به این امکانات دست یافته اند.

وی افزود: راه اندازی پایگاه های سلامت از طریق خرید خدمت انجام شده است که بعد از آن 7 هزار نفر دیگر را نیز خرید خدمت کردیم و نزدیک به صد در صد خانه های بهداشت مورد نیاز کشور در حال حاضر فعال هستند.

وزیر بهداشت گفت: سند ملی پیگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط تهیه شده است و اگر بتوانیم پرونده سلامت برای همه ایرانیان تشکیل دهیم می توانیم موفق شویم.

قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: مقام معظم رهبری با ابلاغ سیاست های کلی نظام همه موضوعات را مشخص کردند ولی مجلس گذشته به رغم همه کمک هایی که انجام داد در این زمینه خوب عمل نکرد که امیدواریم در برنامه ششم به آن توجه شود.

وزیر بهداشت گفت: این طرح به کل نظام مربوط است و همه طیف ها و قوا از آن حمایت کرده اند چون برای محرومین و نقاط مرزی کشور نتایج خوبی را به دنبال داشته است.

وی افزود: در نظرسنجی هایی که توسط وزارت اطلاعات و سایر مجاری انجام شده است بالاترین میزان رضایتمندی از دستگاه وزارت بهداشت بوده است این در حالی است که طرح تحول سلامت هنوز به طور کامل اجرا نشده و دارای نواقصی است.

قاضی زاده هاشمی گفت: از سوی رسانه ملی و سایر رسانه ها متأسفانه بر علیه جامعه پزشکی تبلیغات سوئی انجام می شود که این اقدام به هر دلیلی سبب ایجاد شکاف اجتماعی می شود. در همین مورد برخی گفتند بیشتر پول های طرح تحول سلامت را به پزشکان دادند در حالی که بیش از پزشکان بیمارستان ها دریافتی خوبی داشته اند.

وزیر بهداشت گفت: در ابتدای دوره مسئولیتم برای ورود به مجلس همواره با اعتراض نمایندگان مواجه می شدم ولی بعد از اجرای طرح تحول سلامت میزان رضایتمندی نماینده ها و ائمه جمعه کشور افزایش یافت. امیدوارم مشکلات طرح تحول سلامت با پایدار شدن منابع رفع گردد.

ایکانا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: