کد خبر: ۱۰۷۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 08
شفا آنلاین>سلامت> بیماری آلزایمر یک اختلال نورولوژیکی است که در آن، مرگ سلول‌های مغزی باعث از دست دادن حافظه و زوال شناختی می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،این نوع تخریب عصبی از دمانس (زوال عقل)، به صورت خفیف آغاز شده و روند پیش‌رونده و رو به بدتر شدن را سپری می‌کند.

علل ایجاد کننده بیماری
       همانند همه انواع دمانس، آلزایمر باعث مرگ سلول‌های مغزی می‌شود. این یک بیماری تخریب کننده عصبی است، بدان معنا که در آن مرگ سلول مغزی به‌طور پیشرونده و در طول یک دوره رخ می‌دهد.

       در بیماری آلزایمر، اندازه کلی مغز کاهش یافته و بافت مغزی به‌طور پیشرونده‌ای دچار سلول‌های نورونی و ارتباط‌های کمتری می‌شود. از آنجا که این تغییرات در بافت مغزی زنده دچار بیماری آلزایمر قابل مشاهده نیست، گرفتن نمونه از بافت مغز پس از مرگ بیمار (اتوپسی) نشان‌ می‌دهد که اجزای کوچکی در بافت عصبی تشکیل شده است. این اجزا را پلاک‌ها و کلاف‌ها می‌نامند.

       پلاک‌ها مابین سلول‌های مرده در مغز یافت می‌شوند. آنها در واقع از پروتئینی به نام بتا – آمیلوئید یا اصطلاحا پلاک‌های آمیلوئیدی ساخته می‌شوند. کلاف‌ها درون سلول‌های عصبی مغز یافت می‌شوند که از فروپاشی پروتئین دیگری به نام «تائو» tau به وجود آمده‌اند.

       انجمن جهانی آلزایمر برای مشاهده جزئیات آنچه در روند بیماری آلزایمر رخ می‌دهد و پیشرفت مغز طبیعی به سوی تغییرات پیش‌رونده زوال عقل، شما را به دیدن 16 اسلاید دعوت می‌کند که در آدرس http://www.alz.org/alzheimers_disease_4719.asp قابل دستیابی هستند. دیدن آنها شما را شگفت‌زده خواهد کرد. توده‌های غیرطبیعی پروتئین در بافت مغزی همیشه در این بیماری دیده می‌شوند و حضور دارند، اما احتمالا فرآیند زیربنایی دیگری هم وجود دارد که باعث بیماری آلزایمر می‌شود، هرچند دانشمندان هنوز در مورد آن مطمئن نیستند.

       این نوع از تغییر در سلول‌های عصبی مغزی در اختلالات دیگر هم مشاهده می‌شوند و محققان به دنبال روندی هستند که بیشتر از ناهنجاری‌های پروتئینی است و در ایجاد این بیماری‌ها دخالت دارند. آنها همچنین مایل هستند بدانند این پروتئین‌ها چگونه شکل می‌گیرند تا بتوانند راهی برای درمان یا پیشگیری از بروز آنها بیابند.

علائم بیماری آلزایمر
       اطلاعات این قسمت به‌طور نزدیکی با تست‌ها و آنچه بیمار ذکر می‌کند، در ارتباط است. علایم در هر مرحله‌ای از دمانس آلزایمری می‌تواند تشخیص داده شود و پیشرفت از خلال مراحل بیماری پس از تشخیص اولیه، قابل پایش است. علایم پیشرونده همچنین چگونگی روند درمان بیمار و بیماری را نیز نشان می‌دهد.

       در واقع، ماهیت علائم این بیماری هم برای بیمار و هم افراد اطراف آنها بسیار گیج‌کننده است، زیرا سطوح شدت بیماری بسیار متفاوت هستند. به همین خاطر و همچنین به دلیل آنکه علایم می‌توانند نشانه‌ای از بیماری‌های مختلف در این طیف و زیرمجموعه زوال عقل باشند، مشورت با پزشک بسیار ارزشمند و مورد نیاز است.

       برای پزشکانی که تشخیص اولیه بیماری آلزایمر را می‌گذارند، آنها باید در قدم نخست مطمئن شوند که با مورد دمانس یا زوال عقل روبرو هستند. دستورالعمل‌های موجود کمک می‌کنند تا مشخص شود بیمار با کدام یک از زیرشاخه‌های دمانس روبرو است. این علایم دربر گیرنده علایم رفتاری یا شناختی هستند که نشان می‌دهند فرد نسبت به سطوح قبلی «عملکرد و اجرا» دچار کاهش و تنزل شده و تداخل با توانایی «عملکرد در کار یا فعالیت‌های معمول» وی دیده می‌شود.

برای شناخت زوال شناختی، باید حداقل 2 مورد از 5 علامت زیر در فرد وجود داشته باشد:
        بدتر شدن توانایی در دریافت و به خاطر سپردن اطلاعات جدید، به‌طور مثال: سوالات یا مکالمات تکراری، جای غلط گذاشتن وسایل شخصی، فراموش کردن حوادث یا قرار ملاقات‌ها، گم شدن در یک مسیر آشنا.

        اختلالات در استدلال، انجام کارهای پیچیده، قضاوت: درک ضعیف از خطرات ایمنی، ناتوانی در مدیریت منابع مالی، توانایی ضعیف در تصمیم‌گیری، ناتوانی در برنامه‌ریزی‌های پیچیده یا فعالیت‌های پی‌درپی.

        اختلال در توانایی‌های درک فضایی (که به دلیل موارد دیگر، مثلا مشکلات بینایی نباشد): ناتوانی در شناخت چهره‌ها یا اشیاء معمول یا یافتن اشیایی که در دید مستقیم قرار دارند، ناتوانی در انجام کار با ابزار ساده یا درست لباس پوشیدن.

        اختلال در صحبت کردن، خواندن و نوشتن: دشواری در فکر کردن به لغات رایج در هنگام صحبت کردن و درنگ کردن حین صحبت، خطاهای گفتاری، تلفظی و نوشتاری.

        تغییر در رفتار و شخصیت، مثلا: تغییرات خلق و خو نسبت به شخصیت قبلی، مانند بی‌قراری، کاهش علاقه، انگیزه و ابتکار، بی‌تفاوتی، دوری کردن از اجتماع، از دست دادن حس ترحم و همدردی و همدلی، بروز رفتارهای غیرقابل قبول وسواسی، اجباری یا اجتماعی.

       در شماره آینده، در مورد بیماری آلزایمر بیشتر خواهیم خواند.سپید
Medical News Today
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: