کد خبر: ۱۰۷۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 09
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها>رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران در نشست مجمع عمومی بیست و هفتمین کنگره سالیانه که با میزبانی تمام اعضای هیئت‌مدیره برگزار شد، پای سخنان و درد دل‌های پزشکان بخش داخلی کشور نشست.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید در دل‌هایی که شکایت از ارائه گواهی برای انجام خدماتی نظیر آندوسکوپی همچنان در صدر‌شان بود.

       در این نشست یک متخصص داخلی از مشهد با لحنی ناامیدانه گفت: «می‌گویند طب داخلی، طب مادر است اما به نظر می‌رسد این رشته تا حد زیادی تضعیف‌شده است.»

       او توضیح داد: «درگذشته دانشجویان برای پذیرش در این رشته سبقت می‌گرفتند. این در حالی است که ما از این شرایط استقبال می‌کنیم. درحالی‌که پزشکان به داشتن 20 درصد ثروت کل کشور متهم می‌شوند اما ما متخصصان داخلی افتخار می‌کنیم که در دورترین مناطق کشور در شرایط آب و هوایی بد بدون چشمداشت و زیرمیزی خدمت کرده‌ایم.»

از داخلی‌ها شکایت نشده است
       این متخصص داخلی ادامه داد: «من در دادگاه بدوی نظام پزشکی خراسان هستم اما خوشحالم که اعلام کنم تابه‌حال هیچ شکایتی از متخصصان داخلی نشده است و این پزشکان هیچ پرونده‌ای ندارند.»

       این پزشک ساکن مشهد گفت: «سازمان‌های بیمه‌گر برای پرداخت حق بیمه خدماتی نظیر آندوسکوپی، اسپیرومتری؛ گواهی گذراندن دوره ارائه این خدمات را طلب می‌کنند درحالی‌که انجام این خدمات در کوریکولوم آموزشی تخصص داخلی وجود دارد. اخیراً من شنیده‌ام که گویا انجام اسپیرومتروی در حال واگذار شدن به متخصصان طب کار است.همچنین یکی از شاگردان من می‌گفت که در برخی از شهرستان‌ها برای انجام آندوسکوپی‌ها سقف گذاشته‌اند.»

       وی عدم قبول برخی نسخ مثل اسپری آسم که از سوی متخصصان داخلی تجویزشده است را از دیگر معضلات این رشته دانست و اضافه کرد: «بعضی داروخانه‌ها و برخی سازمان‌های بیمه‌گر تجویز اسپری آسم از سوی متخصص داخلی را نمی‌پذیرند.»

       وی با اشاره به اینکه امروز حضور متخصص بیهوشی در آی.سی.یو از متخصصان داخلی مهم‌تر است، افزود: «فکر می‌کنم این محدودیت‌ها متخصصان داخلی را تحقیر کرده است.»

       آنچه نقطه مشترک متخصص داخلی جوان از بندرعباس و این پزشک ساکن مشهد بود، زحمات نادیده گرفته‌شده متخصصان داخل بود. این متخصص داخلی اهل جنوب گفت: «شرح‌حال گرفتن از بیمار برای من به‌عنوان متخصص داخلی گاهی تا یک ساعت طول می‌کشد تا بتوانم به دلیل واقعی بیماری فرد پی ببرم، اما در همین زمان همکار متخصص چشم چندین بیمار را ویزیت می‌کند.»

       او ادامه داد: «به نظر می‌رسد محدودیت‌های موجود نشان می‌دهد انگار این زحمت یک‌ساعته من اهمیتی ندارد و اگر اهمیتی ندارد بهتر است، این رشته دیگر تدریس نشود یا اینکه از ابتدای ورود دانشجویان را در گرایش‌های متفاوت زیرمجموعه تخصص داخلی جذب کنند.»

       شکایت از طولانی بودن طرح متخصص هم موضوع دیگری بود که به آن اشاره شد. یکی از متخصصان داخلی حاضر در نشست که اهل تهران هم بود، گفت: «بهتر است از مدت‌زمان طرح تعهد کاسته شود یا دست‌کم دانشجویان را به‌جایی بفرستند که بتواند از توانایی و سطح تحصیلی خود استفاده کند.»

       یکی از متخصصان داخلی استان تهران درخواست کرد: « با توجه به آنچه در قانون نظام پزشکی به‌عنوان خدمات درمانی متخصص داخلی ذکرشده، تمام مشکلات متخصصان داخلی را تدوین کنید و برای پیگیری این مشکلات به‌صورت متمرکز اقدام کنید.»

       همچنین یکی دیگر از متخصصان داخلی ساکن زنجان خواستار اصلاح روند ارجاع بیمار از متخصص داخلی به فوق تخصص و به‌کارگیری متخصصان داخلی در آی.‌سی‌.یو شد.

ناله‌هایی که فریاد می‌شود
       رئیس جامعه متخصصان داخلی کشور نیز در انتهای این نشست در پاسخ به سخنانی که از سوی پزشکان مطرح شد، گفت: «اینکه متخصصان داخلی باید به جایگاه واقعی خود بازگردند، موضوع مهمی است که همه ما و حتی مسئولان وزارت بهداشت هم می‌دانند اما نمی‌دانم چرا وقتی بنا می‌شود که تعرفه‌ها تعیین شود، متخصصان داخلی فراموش می‌شوند. »

       وی ادامه داد:«زمانی که کتاب کالیفرنیا را ترجمه می‌کردیم، تمام موارد مثل بیماران سخت و آسان، مدت‌زمان موردنیاز برای ویزیت حتی تماس‌های اطرافیان بیمار و مراجعات مکرر وی به پزشک همه در نظر گرفته‌شده بود. وزیر بهداشت روزهای گذشته اعلام کرد گروهی مخالف افزایش تعرفه متخصصان داخلی هستند امیدوارم این گروه که بعضی از آنها همکارمان هستند، این بار در تعرفه گذاری دخالتی نداشته باشند.»

       خسرونیا بابیان اینکه ما با گذراندن دوره آموزشی آندوسکوپی و ... برای دریافت گواهی مخالفیم، گفت: «در پی آن هستیم که این موضوع را حل کنیم. ما مجددا نامه‌ای به وزارت بهداشت نوشته‌ایم و گفتیم که روزی ناله‌های ما تبدیل به فریاد شود و اگر تا دو ماه آینده جواب مثبتی نگیریم برای احقاق حق خود موضوع را از طریق دادگستری دنبال خواهیم کرد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: