کد خبر: ۱۰۷۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 06
شفا آنلاین>سیاسی> جنبش عدم تعهد با صدور بیانیه ای تلاش دولت، كنگره و دادگاه های داخلی آمریكا برای مصادره اموال بانك مركزی ایران در آمریكا را مردود دانست و این عمل را اقدامی مغایراصل مصونیت دولت ها به عنوان یكی از اصول حاكم برحقوق بین الملل اعلام و تاكید كرد كه چنین اقداماتی آمریكا را در مقام پاسخگویی در جهان قرار خواهد داد.
به گزارش شفا آنلاین،جنبش عدم تعهد در بیانیه ای خود كه روز پنجشنبه منتشر شد، علاوه بر اعتراض به اقدام آمریكا در به چالش كشیدن حقوق بین الملل از طریق نقض مصونیت دولت ها و نهادهای ملی آنها، این عمل واشنگتن را كه می تواند زمینه ساز بی ثباتی و اغتشاش در روابط بین الملل و تضعیف حكومت قانون در سطح بین المللی شود، متخلفانه خواند.
متن كامل بیانیه جنبش عدم تعهد در اعتراض به تلاش آمریكا برای مصادره اموال بانك مركزی ایران به شرح زیر است:
بیانیه جنبش عدم تعهد در رد اقدامات یكجانبه آمریكا در مغایرت با حقوق بین الملل، بویژه اصل مصونیت دولت ها است.
دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد رویه غیر قانونی ایالات متحده آمریكا در به چالش كشیدن حقوق بین الملل از طریق اجازه دادن به شاكیان خصوصی و تسهیل كار آنها برای طرح دعاوی در دادگاه های آمریكا علیه دولت های دارای حاكمیت ملی، از جمله جمهوری اسلامی ایران را كه منجر به آرا علیه آنها و نهادهای ملی آنها شده، مردود می داند.
قوانین كنگره كه راه را برای مصادره غیر قانونی دارایی های خارجی هموار می كند و اقدامات دولت آمریكا كه به شكل غیر قانونی حساب های ذی ربط را مسدود می كند، به دادگاه ها آمریكا امكان صدور چنین آراء بی پایه ای را داده اند.
جنبش عدم تعهد اعتراض خود را نسبت به این گونه تقابل آمریكا علیه حقوق بین الملل كه از طریق تعلیق یكجانبه مصونیت دولت ها و نهادهای ملی آنها و بر یك مبنای غیر حقوقی و جعلی صورت گرفته و مورد تایید جامعه بین المللی قرار نمی گیرد، اعلام می كند و این عمل را در مغایرت كامل با تعهدات بین المللی آمریكا و الزامات معاهداتی آن كشور می داند.
این رویه در تعارض با بنیادی ترین اصول حقوق بین الملل، بویژه اصل مصونیت دولت ها به عنوان یكی از مبانی نظم حقوقی بین المللی و یك قاعده آمره حقوق بین الملل، قرار دارد.
برتری این اصل، مورد شناسایی جامعه ملل، همه نظام های حقوقی و دیوان بین المللی دادگستری قرار گرفته و اخیرا در چارچوب كنوانسیون ملل متحد در مورد مصونیت قضایی دولت ها و دارایی هایی آنها نیز تدوین شده است.
جنبش عدم تعهد از ایالات متحده آمریكا می خواهد كه اصل مصونیت دولت ها را محترم بشمارد و تاكید می كند كه عدم رعایت این اصل عواقب سوئی ر ا از جمله بی ثباتی و اغتشاش در روابط بین الملل و تضعیف حكومت قانون در سطح بین المللی، در پی خواهد داشت و اقدامی متخلفانه محسوب می شود كه موجب پاسخگویی بین المللی خواهد بود.
جنبش عدم تعهد فرصت را مغتنم می شمارد و دعوت از كشورها برای گفت وگو و همكاری به جای فشار و تقابل و نیز حل صلح آمیز منازعات را مورد تاكید مجدد قرار می دهد.
«غلامعلی خوشرو» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد پس از صدور این بیانیه، در نامه ای به دبیركل سازمان ملل متحد خواستار انتشار بیانیه جنبش عدم تعهد به عنوان سند مجمع عمومی و شورای امنیت شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: