کد خبر: ۱۰۷۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 05
شفا آنلاین>سلامت>طبق یک تحقیق جدید، بروز سرماخوردگی و سایر عفونت ها در شش ماه اول زندگی نوزاد احتمال ابتلا کودک به دیابت نوع ۱ را تا ۲۰ درصد افزایش می دهد.

به گزارش  شفا آنلاین، تردید در مورد اینکه عفونت ها در ابتلا به دیابت نوع ۱ نقش دارند موضوع جدیدی نیست. کارشناسان همواره به نقش عفونت های ویروسی در بروز بیماری مظنون بوده اند.

جسیکا دان، سرپرست تیم تحقیق از موسسه دیابت مونیخ آلمان، در این باره می گوید: «این مطالعه نشان می دهد که چقدر اتفاقات دوران اولیه زندگی بر رشد سیستم ایمنی بدن نقش دارند.»

به گفته محققان، «مکانیسم های گوناگونی در مورد تاثیر بیماری های عفونی بر واکنش خودایمنی بدن در دیابت نوع۱ مورد بحث هستند. اما هنوز دقیقا مشخص نیست که چگونه این عفونت ها در ابتلا به دیابت نوع۱ نقش دارند.»

مطالعات حیوانی نشان داده اند ویروس های متفاوتی بر سلول های بتا در لوزالمعده تاثیر می گذارند. برخی ویروس ها موجب تجزیه سلول ها می شوند. برخی دیگر باعث می شوند که سلول های سیستم ایمنی به اشتباه به سلول های بتا حمله کنند و آنها را به جای یک بافت سالم، مهاجمان خارجی تلقی نمایند.

در نتیجه وقتی نابودی اتفاق می افتد، نتیجه نهایی آن این است که افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ دارای سلول های بتا سالمی برای تولید انسولین کافی خواهند بود.

انسولین هورمون مهمی در روند متابولیسم کربوهیدرات هاست. به گلوکز یا قند حاصل از کربوهیدرات ها اجازه می دهد تا سوخت سلول های بدن و مغز را تامین کنند. بدون وجود انسولین کافی، فرد می میرد.

مطالعه جدید شامل اطلاعات بدست آمده از داده های مربوط به نوزادان بدنیا آمده بین سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ در آلمان بود. به گفته محققان، این پایگاه داده ها در حدود ۸۵ درصد از جمعیت آلمان را پوشش می دهد.

در طول این مدت، در حدود ۳۰۰ هزار نوزاد متولد شدند. در طول یک دوره ۸.۵ ساله پیگیری این نوزادان، ۷۲۰ کودک مبتلا به دیابت نوع۱ تشخیص داده شده بودند.

تقریبا تمامی این کودکان (۹۳ درصد) حداقل یک بار در دو سال اول زندگی شان مبتلا به عفونت شده، و مطالعه نشان داد که ۹۷ درصد آنها مبتلا به دیابت نوع۱ شده بودند.

عفونت ها بر اساس گروه (مجرای تنفسی، روده، پوست و چشم) و علت (ویروسی یا باکتریایی) تفکیک شدند.

کودکانی که در طول شش ماه اول زندگی مبتلا به عفونت تنفسی شده بودند ۱۷ درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع۱ قرار داشتند. آن دسته که در ۶ ماهه اول مبتلا به عفونت ویروسی شده بودند ۱۹ درصد بیشتر در معرض دیابت قرار داشتند.مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: