کد خبر: ۱۰۶۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 05
شفا آنلاین>سلامت> نقش اصلی ویتامین D، کمک به تنظیم سطح خونی کلسیم، فسفر و منیزیوم (البته با اهمیت کمتر) است. این ویتامین برای رشد و سلامت استخوان‌ها ضروری و حیاتی است.
به گزارش شفا آنلاین،بدون آن، استخوان‌ها نرم و بدشکل شده و نمی‌توانند خود را به‌صورت طبیعی ترمیم کنند. نتیجه این وقایع، بروز بیماری‌هایی مانند ریکتز در کودکان و نرمی استخوان یا اوستئومالاسی در بزرگسالان است. ویتامین D همچنین بر رشد و تمایز بسیاری دیگر از بافت‌ها تاثیر گذاشته و به تنظیم سیستم ایمنی کمک می‌کند. این عملکردهای مختلف، تاثیر کمبود آن را در بروز بیماری‌های دیگری مانند بیماری‌های خودایمنی و سرطان نشان می‌دهد.

       افرادی که در معرض کمبود بیشتر این ویتامین قرار دارند، عبارتند از افراد مسن، افرادی که در محل‌هایی با نور ناکافی آفتاب زندگی می‌کنند و افرادی با پوست تیره‌تر.

تست ویتامین D زمانی انجام می‌شود که:
        در نتیجه کمبود یا افزایش بیش از اندازه ویتامین D، ضعف، ناهنجاری‌های استخوانی یا متابولیسم غیرطبیعی کلسیم (به صورت کلسیم، فسفر و هورمون پاراتیروئید غیرطبیعی خود را نشان می‌دهد) رخ می‌دهد.

        کمک به تشخیص یا پایش مشکلات مرتبط با غده پاراتیروئید، زیرا عملکرد این هورمون برای فعالیت ویتامین D ضروری است.

        غربالگری افرادی که در معرض خطر کمبود این ویتامین قرار دارند.

        کمک به غربالگری وضعیت سلامت افراد مبتلا به بیماری‌هایی که دچار اختلال در جذب چربی هستند، مانند سیستیک فیبروزیس و بیماری کرون، زیرا ویتامین D محلول در چربی است و از روده مانند چربی جذب می‌شود.

        پایش افرادی که تحت جراحی بای‌پس معده قرار گرفته‌اند و شاید ویتامین D را به اندازه کافی جذب نکنند.

        کمک به تشخیص اثربخشی درمان، زمانی که مکمل‌های ویتامین D، کلسیم، فسفر یا منیزیوم تجویز شده‌اند.

       زمانی که سطح کلسیم خون پائین باشد یا یک فرد علایم کمبود ویتامین D را نشان می‌دهد، مانند ناهنجاری‌های استخوانی در کودکان (ریکتز) و ضعف، نرمی یا شکستگی‌های استخوانی در بزرگسالان (استئومالاسی)، بررسی سطح خونی 25- هیدروکسی ویتامین D اغلب درخواست می‌شود تا کمبود احتمالی این ویتامین شناسایی شود.

       این تست شاید زمانی درخواست شود که فرد در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارد. افراد مسن، افرادی که در خانه محصور شده‌اند یا نور خورشید دریافت نمی‌کنند، افراد چاق، افرادی که تحت جراحی بای‌پس معده قرار دارند یا افرادی که با اختلال در جذب چربی روبه‌رو هستند، همگی با خطر کمبود ویتامین D مواجه هستند. همچنین افرادی که پوست تیره‌تر داشته یا نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند، هم ممکن است با کمبود این ویتامین مواجه شوند.

       25- هیدروکسی ویتامین D، اغلب پیش از آنکه فردی روی دارودرمانی برای پوکی استخوان قرار گیرد نیز درخواست می‌شود.

       1، 25- دی‌هیدروکسی ویتامین D: اگر سطح کلسیم خون بالا باشد یا فردی مبتلا به نوعی بیماری باشد که ممکن است مقدار زیادی از این ویتامین را تولید کند، مانند سارکوئیدوز یا فرم‌هایی از نوعی سرطان غدد لنفاوی (لنفوما)، این تست درخواست می‌شود. در لنفوما، سلول‌های ایمنی ممکن است 1، 25- دی‌هیدروکسی ویتامین D بسازند. در موارد نادری، اگر ناهنجاری‌های آنزیمی که 25- هیدروکسی ویتامین D را به 1، 25- دی‌هیدروکسی ویتامین D تبدیل می‌کند، وجود داشته باشد یا بیماری کلیوی، انجام این تست اندیکاسیون پیدا می‌کند.

       زمانی که مصرف مکمل‌های ویتامین D، کلسیم، فسفر یا منیزیوم مورد نیاز باشند، سطح ویتامین D برای پایش اثربخشی درمان اندازه‌گیری می‌شود.سپید
labtestsonline.org
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: