کد خبر: ۱۰۶۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 05
شفا آنلاین>سلامت> عروق خونی بزرگ که شریان نامیده می‌شوند، وظیفه رسانه خون را به قلب دارند. آنها می‌توانند باریک یا مسدود شوند.
به گزارش شفا آنلاین،در این صورت، بیماری قلبی ایجاد می‌شود و نتیجه آن، کاهش جریان خون و اکسیژن به قلب است. این وضعیت منجر به درد قفسه سینه، کوتاهی تنفس و دیگر علایم خواهد شد.

       آنژیوگرام، تستی است که برای بررسی بیماری قلبی استفاده می‌شود. پزشک لوله نازکی را وارد قلب می‌کند تا از آن عکس ساده با اشعه ایکس بگیرد. نتیجه این تست به پزشک نشان می‌دهد آیا شما در معرض خطر حمله قلبی قرار دارید یا خیر یا آیا برای ترمیم شریان‌ها نیازی به جراحی وجود دارد یا خیر. اما اگر شما مبتلا به بیماری قلبی پایدار هستید، شاید به انجام این تست نیازی نداشته باشید. در اینجا، دلایل آن را توضیح می‌دهیم.

       بیماری قلبی می‌تواند پایدار یا ناپایدار باشد: بیماری قلبی پایدار اغلب زمانی باعث بروز علایم می‌شود که شما ورزش می‌کنید یا دچار استرس شده‌اید. اگر به دنبال بروز علایم، استراحت کنید یا دارو مصرف کنید، علایم اغلب بلافاصله پس از آن برطرف می‌شود. در بیماری قلبی ناپایدار، علایم در هر زمانی می‌توانند رخ دهند، حتی در حالت استراحت. ممکن است علایم بیشتر از چند دقیقه طول بکشند یا بروند و بازگردند. برای بیماران مبتلا به این وضعیت، ممکن است انجام آنژیوگرافی نیاز باشد.

       تست‌های استرس برای بیماری قلبی پایدار بیشتر استفاده می‌شوند: اگر شما مبتلا به بیماری قلبی پایدار هستید، پزشک احتمالا از شما خواهد خواست که تحت بررسی با تست استرس قرار گیرید. در این تست، در حالی که کار سنگین انجام می‌دهید، از قلب شما تصاویری گرفته خواهد شد. با انجام این تست، پزشک متوجه خواهد شد که بیماری قلبی پایدار شما خفیف، متوسط یا شدید است.

       تغییرات سبک زندگی و داروها در قدم اول قرار دارند: اگر شما مبتلا به بیماری قلبی پایدار هستید، پزشک احتمالا برای شما داروهای خاصی را تجویز می‌کند و از شما خواهد خواست که سبک زندگی خود را اصلاح کنید. با این تغییرات، شما احتمالا دیگر نیازی به انجام آنژیوگرافی نخواهید داشت.

       اگر بیماری شما در حد شدید نباشد، موارد درمانی فوق همانند روش‌های تهاجمی‌تر در درمان شما عمل خواهند کرد. این روش‌های تهاجمی‌تر عبارتند از جایگذاری استنت و جراحی قلب باز، برای پیشگیری از حمله‌های قلبی و نجات زندگی بیماران.

انجام آنژیوگرام مفید نخواهد بود، اگر:
       1) اگر نمی‌خواهید تحت استنت‌گذاری یا جراحی قلب باز برای ترمیم شریان‌ها قرار گیرید.
       2) استنت‌گذاری یا جراحی قلب باز برای شما بسیار خطرناک خواهد بود.

       چه زمانی به انجام آنژیوگرام نیاز خواهید داشت؟ اگر نتوانید داروهای تجویز شده را برای بیماری قلبی خود مصرف کنید یا نتوانید علایم خود را کنترل کنید، آنگاه به انجام آنژیوگرافی نیاز خواهید داشت. دیگر علل نیاز به انجام این تست عبارت است از: اختلال جدید ریتم و ضربان قلب، دیگر تست‌ها مانند تست استرس، نشان داده که شما در معرض خطر متوسط یا بالا هستید یا نتایج نامشخص هستند، علایم نارسایی قلبی بروز کرده باشند.

       انجام آنژیوگرافی عوارض جانبی و خطرات خود را دارد: این تست روشی با حداقل تهاجم است، اما می‌تواند عوارض جانبی و خطرات خاص خود را داشته باشد، مانند خونریزی، عفونت، زخم در محل تعبیه لوله، واکنش‌های آلرژیک، ضربان قلب نامنظم و مواجهه با اشعه ایکس. در مواردی نیز عوارض خطرناک‌تر مانندحمله قلبی، سکته مغزی، صدمه به کلیه‌ها و حتی مرگ هم رخ می‌دهند.سپید
Choosing Wisely

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: